جوانان محلات تهران: شنبه از ساعت ۱۲ خیابان‌ها را به تسخیر در می‌آوریم

تجمع سراسری «روز جهانی همبستگی با زنان ایران» در لاهه، فرانکفورت و واشنگتن

حامد اسماعیلیون سخنگوی خانواده قربانیان پرواز ۷۵۲ نیز در صفحه توئیتر خود روز شنبه شانزدهم مهر، مصادف با ۲۲ اکتبر را برای تجمع بعدی ایرانیان خارج از کشور اعلام کرد- AFP

جوانان محلات تهران در هفتمین اطلاعیه خود مردم این شهر را بار دیگر برای روز شنبه، ۱۶ مهر، ساعت ۱۲ ظهر به خیابان‌ها فراخواند. جوانان محلات تهران در این بیانیه که با عنوان «ظلم و سیاهی رفتنی‌ست» منتشر شد، با اشاره به نوزده روز تجمع مداوم در سراسر کشور باوجود سرکوب‌ها نوشت: «[این] به جهانیان ثابت کرد که ما بر سر عدالت و آزادی ذره‌ای مماشات نداریم و همچنان فریاد می‌زنیم: بی‌شرف‌ها ما هنوز زنده‌ایم.»

این گروه اعتراضی با اعلام اینکه تجربه اعتراض‌های مسالمت آمیز پیشین نشان داده است که حاکمیت مستبد گوش شنوایی برای خواسته‌های مردم معترض نخواهد داشت؛ نوشته است: «برای ما راهی جز مبازره با این حکومت فاسد تا آزادی میهن عزیزمان وجود ندارد.»

این گروه اعتراضی از ایرانیان خارج از کشور خواسته است که در این روز همگام با آن‌ها مقابل سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی تجمع اعتراضی برگزار کنند. آن‌ها به دانشجویان نیز وعده دادند که در خیابان‌های اطراف دانشگاه‌ها دست از حمایت از آن‌ها بر نخواهند داشت.

‎در پایان این اطلاعیه آمده است: «از تمامی مردم ایران به ویژه جوانان محلات تهران دعوت می‌کنیم روز شنبه ۱۶ مهرماه همچون روز باشکوه ۹ مهر از ساعت ۱۲ ظهر تا پایان شب در کنار دانشجویان، میادین و خیابان‌ها را به تسخیر خود درآورند و از کارمندان دولت و اصناف شریف کشور گسترش اعتصابات همزمان با موج جدید خیزش ملی را خواستاریم.»

حامد اسماعیلیون سخنگوی خانواده قربانیان پرواز ۷۵۲ نیز در صفحه توئیتر خود روز شنبه سی مهر، مصادف با ۲۲ اکتبر را برای تجمع بعدی ایرانیان خارج از کشور اعلام کرد. حامد اسماعیلیون در صفحه توییتر خود اعلام کرد که در حمایت از دانشجویان و دانش‌آموزان در یکی از شهرهای اصلی اروپایی تظاهرات بزرگی را برگزار خواهند کرد.

برخی فعالان مجازی همچنین خبر از برگزاری بزرگترین گردهمایی سراسری «روز جهانی همبستگی با زنان ایران» در شنبه هشتم اکتبر ۲۰۲۲ در لاهه، فرانکفورت و واشینگتن می‌دهند. بر این اساس این تجمع‌ها در واشنگتن ساعت ۱۵ و در لاهه و فرانکفورت ساعت ۱۴ برگزار خواهد شد. به گفته برگزارکنندگان این تجمع‌ها در این گردهمایی وزرا، نمایندگان مجلس، هنرمندان و اعضای سازمانهای مدنی و بین‌المللی،‌ سندیکاها و اتحادیه‌ها نیز حضور خواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر فراخوان‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مربوط به شهرهای مختلف ایران منتشر شده است که خبر از برگزاری تجمع از حوالی ساعت ۱۲ ظهر در میادین و خیابان‌های اصلی این شهرها می‌دهد. در این فراخوان‌ها از مردم خواسته شده است که از حضور در محیط کارهایشان خودداری کنند و مغازه‌داران نیز مغازه‌هایشان را در راستای حمایت از مردم و پیوستن به اعتصابات سراسری تعطیل کنند.

خیزش سراسری مردم ایران در نوزده روز گذشته کماکان ادامه داشته است. حدود ۱۰۰ شهر تا به امروز به اعتراضات سراسری پیوسته‌اند و این اعتراضات به صورت مداوم در ایران در حال برگزاری است. برخی از معترضان خیزش سراسری مردم ایران را شروع انقلاب می‌دانند و شعار می‌دهند: «این دیگه اعتراض نیست، شروع انقلابه»

خونین ترین تجمع اعتراضی در طی روزهای گذشته به جمعه هشتم مهر و شهر زاهدان برمی‌گردد. کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی روز پنجشنبه اعلام کرد که بر اثر تیراندازی نیروهای انتظامی و سرکوبگر به سوی معترضین در روز جمعه هشت مهر ماه و در زاهدان، ۶۸ تن از معترضان کشته و بیش از ۳۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

بازداشت‎‌های کور سازمان‌های امنیتی در ایران نیز کماکان ادامه دارد. نهادهای مختلف جسته گریخته آماری را در مورد بازداشتی‌ها در مناطق مختلف کشور اعلام می‌کنند. فرمانده سپاه انصارالحسین استان همدان نیز در همین راستا اعلام کرد که در اعتراضات اخیر این استان ۷۰۰ نفر بازداشت شدند که ۸۰ درصد افراد بازداشتی  زیر ۲۵ سال بودند. به گزارش ایسنا، مظاهر مجیدی گفته است که «خدا را شکر اتفاقات و اعتراضات اخیر در استان همدان بیش از دو روز طول نکشید و به سرعت مقابل مزدوران و فتنه‌گران از سوی جهادگران ایستادگی و مقابله شد».