مولوی عبد‌الحمید: جیش‌العدل در حادثه زاهدان نقش نداشت و باید واقعیت روشن شود

عبد‌الحمید به طور تلویحی فرمانده اطلاعات سپاه استان را فرمانده کشتار زاهدان معرفی کرد

در جریان حمله به مردم زاهدان دست‌کم ۸۵ نفر کشته شدند. شبکه‌های اجتماعی

عبدالحمید اسماعیل‌زهی معروف به مولوی عبد‌الحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان اعلام کرد که در کشتار روز جمعه مردم زاهدان گروه «جیش‌العدل» و هیچ گروه دیگری نقش نداشته‌اند.

عبد‌الحمید روز چهارشنبه ۱۳ مهر در نشست علما، سران طوایف، معتمدین و مجمع نمایندگان سیستان‌وبلوچستان در زاهدان این مطلب را بیان کرد.

او با انتقاد «ناکارآمدی مسئولان ارشد استانی در مدیریت جمعه خونین زاهدان» گفت که برخلاف اطلاعیه شورای تامین استان، «نه جیش‌العدل و نه هیچ گروهک دیگری نقش نداشته‌اند.»

این روحانی اهل سنت اضافه کرد ادعای شورای تامین استان در منتسب کردن مردم «به گروهک‌های تجزیه‌طلب» در واقع «نمک بر زخم مردم پاشید» و «مشکلاتی» به وجود آورد.

او در تشریح حوادث روز جمعه شهر زاهدان گفت که در درگیری‌های مقابل کلانتری، هیچ یک از ماموران کشته نشدند، چون «مردم مسلح نبودند و به سمت مأمورین تیراندازی» نشد.

عبدالحمید درباره نحوه کشته شدن علی موسوی، فرمانده اطلاعات سپاه استان سیستان و بلوچستان هم توضیحاتی ارائه کرد.

او گفت که موسوی «بعد از نماز مغرب» همراه یک گروه پیاده‌نظام و یک گروه از خودروهای بدون پلاک به سمت مسجد مکی در حرکت بود که این گروه در مسیر «به سمت مردم تیراندازی» می‌کرد.

آن‌طور که این روحانی اهل سنت نقل می‌کند، جوانی هم با هدف دفاع از مسجد مکی به سمت این خودرو‌ها شلیک می‌کند که منجر به مرگ موسوی می‌شود.

از سخنان امام جمعه اهل سنت زاهدان چنین برمی‌آید که موسوی در جمعه شب، فرمانده همان گروه مسلحی بود که مردم خشمگین در این شهر را به گلوله بست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند موسوی برای دفاع از مردم زاهدان در مقابل حملات گروه‌های مسلح «تجزیه‌طلب» کشته شده است.

با وجود این مولوی عبد‌الحمید روایت خود را دارد و می‌گوید این گروه مسلح (به فرماندهی موسوی) به سمت خانه، حوزه علمیه او و حتی مسجد مکی شهر زاهدان تیراندازی کرده‌اند.

او با دفاع از روایت‌های خود خواستار «بررسی بی‌طرفانه و منصفانه» قتل‌عام مردم زاهدان شد و گفت باید مشخص شود «کسانی که در پشت صحنه، ماموران را فرماندهی کردند چه برنامه‌ای داشته‌اند.»

روز گذشته نیز ​​قائم ‌مقام اداره‌کل اطلاعات سیستان و بلوچستان اعلام کرد این اداره کل نمی‌داند تیراندازی‌های روز جمعه به نمازگزاران اهل سنت در زاهدان «از چه سمتی، در چه سطحی و با چه کیفیتی» بوده است.

این مقام افزود که ​​اداره اطلاعات استان از وجود برخی تحرکات «اطلاع موثق» داشت و مراقب اوضاع بود، اما وضعیت «از کنترل خارج شد.»

او همچنین گزارش‌ها درباره تیراندازی پلیس به سوی مردم را تائید کرد، اما حاضر نشد توضیحات بیشتری در این‌باره ارائه کند.

براساس برخی گزارش‌ها و تحلیل‌ها حمله خون‌بار جمعه گذشته گروهی از افراد مسلح به نمازگزاران و مردم خشمگین زاهدان منجر به کشته شدن دست‌کم ۸۵ نفر شده است.

برخی تحلیل‌گران هم می‌گویند که پشت این حملات سپاه پاسداران و نیرو‌های امنیتی جمهوری اسلامی قرار داشته‌اند تا اعتراض‌های سراسری مردم ایران را به انحراف بکشانند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر ادعا می‌کنند که پشت اعتراض‌های سراسری مردم ایران، گروه‌های «تجزیه‌طلب» و کشور‌هایی قرار دارند که می‌خواهند ایران را تجزیه کنند.

آنها با چنین حربه‌ای از یک‌سو می‌خواهند مردم ایران را از اعتراض‌های گسترده ترسانده و از سویی دیگر برای سرکوب خون‌بار این اعتراض‌ها دستاویزی امنیتی و قانونی بترشاند.