آمریکا: حوثی‌ها در مذاکرات آتش‌بس انعطاف نشان دهند

آتش‌بس حوثی‌ها و دولت یمن منقضی شده است و سازمان ملل برای تمدید آن می‌کوشد 

حوثی‌ها اخیرا به تهدید کشتیرانی تجاری و شرکت‌های نفتی پرداخته‌اند-MOHAMMED HUWAIS / AFP

تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن، روز چهارشنبه، ۵ اکتبر (۱۳ مهر)، از حوثی‌ها خواست در موضوع تمدید توافق آتش‌بس که سازمان ملل پیشنهاد کرده است، انعطاف بیشتری از خود نشان دهند. حوثی‌ها گروهی از اسلام‌گرایان شیعه‌اند که از حمایت گسترده حکومت ایران برخوردارند. توافق آتش‌بس در جنگ داخلی یمن، روز یکشنبه، ۲ اکتبر، منقضی شد. 

آتش‌بس قبلی در ماه آوریل با توافق بین طرفین آغاز شد و طولانی‌ترین دوران توقف در جنگ هفت ساله یمن بین دولت قانونی این کشور و حوثی‌ها و حامیان دو طرف بوده است. 

در عین حال، حمله گروهی ناشناس به تانکرهای نفت خام در جنوب شرقی یمن، باعث کشته شدن سه سرباز و زخمی شدن پنج سرباز دیگر شد. خبرگزاری شینهوآی چین روز چهارشنبه، ۵ اکتبر، این خبر را به نقل از یک مقام نظامی یمن، بدون افشای نام او، منتشر کرد. 

لندرکینگ در نشستی خبری گفت که حوثی‌ها «خواسته‌های حداکثری و ناممکنی» در مورد سازوکاری که برای پرداخت دستمزدهای بخش عمومی پیشنهاد شده است، مطرح کرده‌اند، اما ابراز اطمینان کرد که اگر حوثی‌ها انعطاف بیشتری نشان دهند، رسیدن به توافق ممکن است. او گفت که مذاکرات تحت هدایت سازمان ملل و دیپلماسی آمریکا «بی‌وقفه ادامه دارد»، و افزود که با وجود انقضای آتش‌بس، عناصر کلیدی آن همچنان پابرجا مانده‌اند: سطح خشونت نسبتا پایین است، ارسال سوخت به بندر حدیده در جریان است، و پروازهای تجاری نیز از صنعا انجام می‌شوند. هر دو شهر حدیده و صنعا را حوثی‌ها در کنترل دارند. 

هانس گروندبرگ، فرستاده سازمان ملل، به خبرگزاری رویترز گفت که دو طرف هنوز نتوانسته‌اند آتش‌بس را تمدید کنند، چون هنوز در زمینه پیشنهادهای مربوط به چگونگی پرداخت حقوق کارمندان دولت، افزایش ارسال سوخت، افزایش پروازها به یمن و گشایش جاده‌ها، اختلاف شدیدی دارند. 

لندرکینگ گفت: «اطمینان دارم که اگر حوثی‌ها از خواسته‌های بسیار وسیعی که مطرح کرده‌اند فاصله بگیرند، می‌توانیم به نتیجه برسیم.»

حوثی‌ها اخیرا صنایع کشتیرانی تجاری و شرکت‌های نفتی را تهدید کرده‌اند. لندرکینگ این تهدیدها را محکوم کرد و گفت آمریکا همچنان به متحدان خود در منطقه خلیج فارس برای دفاع از خود، کمک می‌کند. حوثی‌ها چندین بار هم به حملات موشکی و پهپادی علیه خاک عربستان سعودی و امارات متحده عربی اقدام کرده‌اند که با حمایت جمهوری اسلامی ایران ممکن می‌شود.

عربستان سعودی و امارات همراه با چند کشور عرب و آفریقایی دیگر، چند سال است به دخالت نظامی در یمن دست زده‌اند. بحرین، کویت، قطر، اردن و سنگال از مهم‌ترین این کشورها به‌شمار می‌روند. پیش‌تر، سودان و قطر نیز در این کارزار نظامی مشارکت داشته‌اند. آمریکا و چند کشور غربی دیگر، مانند آلمان و بریتانیا، نیز از کارزار ریاض در حمایت از دولت قانونی یمن پشتیبانی کرده‌اند. 

در سوی مقابل، حوثی‌ها دولتی تشکیل داده‌اند که از حمایت گسترده حکومت ایران برخوردار است. برخی‌ منابع ادعا دارند که کره شمالی هم از حوثی‌ها حمایت می‌کند. موضوع یمن، از موضوعات اصلی گفت‌وگوهای دیپلماتیک ماه‌های گذشته بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران نیز بوده است.

حوثی‌ها در چند روز گذشته بارها اعلام کردند که آتش‌بس به «بن‌بست» رسیده است. «پرس تی‌وی»، شبکه انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی ایران، در برنامه «اسپات لایت» خود در روز سه‌شنبه، ۴ اکتبر (۱۲ مهر)، به این موضوع پرداخت و مدعی شد که مذاکرات آتش‌بس پیشرفتی نداشته‌ است و دلیل آن، رفتار عربستان سعودی بوده است.

پیشتر مقام‌های یمنی، از جمله نخست‌وزیر و رییس شورای ریاست جمهوری یمن گفتند که حوثی‌ها و حامیانشان در جمهوری اسلامی ایران عامل تمدید نشدن آتش‌بس و تداوم جنگ و خشونت در این کشورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز جمعه گفت وقت آن رسیده است که طرفین جنگ داخلی یمن «صلح همیشگی را برگزینند».

با تداوم جنگ، بحران انسانی نیز همچنان ادامه دارد. تیمی از صندوق جهانی پول به رهبری برت راینر اخیرا به امان، پایتخت اردن، رفت تا با مقام‌های یمنی دیدار کنند. راینر روز چهارشنبه در پایان این سفر، گفت که افزایش قیمت کالاهای اساسی بر تورم موجود افزوده و به کمبود غذا در یمن دامن زده است. او یادآوری کرد که یمن با کاهش واردات گندم روبه‌رو بوده و نتوانسته است جای خالی گندم روسیه و اوکراین را که پیش از این ۴۰ درصد نیازش را تامین می‌کردند، پر کند. راینر تاکید کرد که کمک جهانی بشردوستانه، پاسخگوی نیازهای موجود یمن نبوده است.

بیشتر از جهان