رمز موفقیت در رابطه آزاد چیست؟

بر اساس تحقیقات، برقراری ارتباط خوب در این زمینه نقش اساسی دارد

 GETTY IMAGES

روان‌شناسان دانشگاه روچستر اعلام کردند که رضایت، رابطه و راحتی متقابل، رمز موفقیت در رابطه غیرتک‌همسری است.

مدل تعبیر رفتار «سه-سی» برای این سه ویژگی رفتاری در نظر گرفته شده است.

نظرسنجی بیش از ۱۶۰۰ نفر، به کسب چنین نتایجی منجر شده است. پاسخ دهندگان به این نظرسنجی به پنج گروه تقسیم شدند؛ از جمله دو گروه تک‌همسر که نماینده مراحل اولیه و پیشرفته‌تر روابط تک‌همسری بودند، و گروهی که روابط غیرتک‌همسری رضایت‌مندانه (سی‌ان‌ام) داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو گروه آخر، شامل افرادی بودند که رابطه نیمه آزاد و یک‌‌سویه داشتند؛ یعنی توافق کرده بودند که یکی از آن‌‌ها می‌تواند خارج از رابطه‌شان، رابطه جنسی داشته باشد، ولی دیگری تک‌همسر باقی می‌ماند.

پژوهشگران همه روابط را بررسی کردند و دریافتند که راه یکتایی برای دستیابی به موفقیت در رابطه وجود ندارد، اما وجود رضایت، رابطه خوب و احساس راحتی و آسایش با احتمال تداوم رابطه فعلی، در روابط غیرتک‌همسری هم‌بستگی دارد.

زوج‌هایی که آزادانه در مورد روابط آزادشان صحبت می‌کردند، رفتارهای خود را توضیح می‌دادند و از رابطه‌شان احساس آسایش و امنیت داشتند، احتمال بیش‌تری داشت که رابطه زوجیت تک‌همسری یا غیرتک‌همسری‌شان گرم‌تر و موفق‌تر باشد.

سالم‌ترین رابطه،‌ در میان ‌افرادی مشاهده شد که رابطه‌هایی از نوع تک‌همسری و غیرتک‌همسری رضایت‌مندانه‌ داشتند. «بهترین عملکرد» نیز در این زوج‌ها مشاهده شد.

در بررسی نیازهای شخصی، رابطه جنسی و کلیت رابطه، کمترین میزان احساس تنهایی و سرخوردگی و بیشترین میزان رضایت، در این دو گروه مشاهده شد.

در مقایسه با این دو گروه‌، زوج‌هایی که روابط آزاد و غیرتک‌همسریِ یک‌طرفه داشتند، بیشترین میزان نارضایتی، سرخوردگی روانی و احساس تنهایی را داشتند.

بدترین نوع رابطه، در گروهی مشاهده شد که رابطه غیرتک‌همسری یک‌طرفه داشتند. ۶۰ درصد از افراد در این گروه گفتند که از رابطه‌شان راضی نیستند.

این میزان، سه برابر سطح نارضایتی در گروه‌های تک‌همسری‌ و غیرتک همسریِ رضایتمندانه بود.

رونالد روگ، دانشیار گروه علوم بالینی و اجتماعی در روانشناسی در دانشگاه روچستر، گفت: «صحبت کردن برای همه زوج‌ها مفید است، اما برای زوج‌ها در روابط غیرتک‌همسری حیاتی است، چون برای حفظ رابطه‌ غیرسنتی‌شان در این فرهنگ تک‌همسرگرا، با چالش‌های بیشتری مواجهند.»

آقای روگ افزود: «پنهان‌کاری در مورد رابطه جنسی با دیگران، می‌تواند مخرب باشد و حتی در روابط غیرتک‌همسری موجب ایجاد احساس غفلت از همسر، ناامنی، طردشدگی، حسادت، و خیانت شود.»

فارست هنگن، دانشجوی مقطع کارشناسی، که پیش‌تر پژوهشگر همکار آقای روگ بوده است، گفت: «ارتباط جنسی با فرد دیگری غیر از شریک اصلی، بدون رضایت، راحتی، یا صحبت طرفین، می‌تواند نوعی خیانت تلقی شود. و آن‌وقت بدیهی است که رابطه به‌شدت ضعیف می‌شود یا به خطر می‌افتد.»

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent

بیشتر از زندگی