وقتی پای سلامت در میان باشد برنج سفید به بدی آبنبات است

خوردن بیش از حد غلات تصفیه‌شده، به  اندازه خوردن آبنبات زیاد، برای قلب مضر است

نتایج تکمیلی این مطالعه،  امسال در کالج آمریکایی قلب و عروق (ACC) خاورمیانه در  سیزدهمین کنگره انجمن قلب امارات ارائه خواهد شد -CANVA

برنج سفید پای ثابت سفره غذایی صدها میلیون خانواده در سراسر جهان، از جمله ایرانی‌ها است که گویا برای اینکه غذای اصلی ما باشد، چندان هم گزینه سالمی نیست.

خبر بد برای دوستداران برنج این است که  یک مطالعه جدید نشان داده است که خوردن بیش از حد غلات تصفیه‌شده، به  اندازه خوردن آبنبات زیاد، برای قلب مضر است.

در یکی از نخستین مطالعات برای بررسی رابطه بین مقیاس‌های مختلف مصرف غلات و بیماری زودرس عروق کرونر در خاورمیانه، محققان دریافتند که مصرف بیشتر غلات تصفیه‌شده، با افزایش خطر مرتبط است. 

نتایج تکمیلی این مطالعه،  امسال در کالج آمریکایی قلب و عروق (ACC) خاورمیانه در  سیزدهمین کنگره انجمن قلب امارات ارائه خواهد شد که هفتم تا نهم اکتبر ۲۰۲۲ در دبی، امارات متحده عربی، برگزار می‌شود.

این گزارش که روی عادات غذایی و تاریخچه سلامت ایرانیان مطالعه کرده است، می‌گوید خطر ابتلا به بیماری زودرس عروق کرونری یا PCAD ناشی از خوردن برنج سفید، مشابه خطر ابتلا به بیماری در صورت خوردن انواع «قندها و روغن‌های ناسالم» موجود در شیرینی‌ها است.

این مطالعه بر روی گروهی متشکل از ۲۵۰۰ نفر تمرکز داشته است که برخی دارای شریان‌های طبیعی، و برخی مبتلا به بیماری عروق کرونری بوده‌اند. هر شرکت‌کننده به یک پرسشنامه درباره مصرف مکرر انواع إذا‌ها پاسخ داد تا مشخص شود که چقدر غلات کامل و تصفیه‌شده مصرف می‌کند.

محققان دریافتند که مصرف زیاد غلات تصفیه‌شده، می‌تواند خطر ابتلا به PCAD را افزایش دهد، در حالیکه خوردن غلات کامل، با کاهش آن خطر مرتبط است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روند تبدیل غلات به آرد یا کنجاله و «تصفیه» شدن، بافت لطیف‌تر و ماندگاری طولانی‌تری به آن‌ها می‌دهد، اما برخی از مواد مغذی کلیدی غلات نیز در این روند حذف می‌شود. اما در غلات کامل، مانند جو و برنج قهوه‌ای، یا نان سبوس‌دار، تمام مواد مغذی غلات موجود است.

دکتر محمد امین خواجوی گسکری، نویسنده ارشد این مقاله، می‌گوید: «عوامل زیادی در مصرف غلات تصفیه‌شده بیشتر از سوی مردم، در مقایسه با غلات کامل، دخیل هستند... برخی از مهم‌ترین عواملی که باید در نظر گرفته شوند، عبارتند از اقتصاد و درآمد، شغل، تحصیلات، فرهنگ، سن و سایر عوامل مشابه. رژیمی را که شامل مصرف مقدار زیادی غلات ناسالم و تصفیه‌شده باشد، می‌توان مشابه رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی قند و روغن ناسالم دانست.»

غلات تصفیه‌شده به‌سرعت در بدن تجزیه می‌شوند، زیرا فیبر آن‌ها از بین می‌رود، و این امر به افزایش سطح قند خون پس از خوردن غذا می‌انجامد.

به مرور زمان، قند خون بالا می‌تواند به رگ‌های خونی و اعصابی که قلب را کنترل می‌کنند، آسیب برساند و باعث تشکیل پلاک در دیواره سرخرگ‌ها شود.

در سال ۲۰۱۹، گزارشی از کالج قلب و عروق آمریکا و انجمن قلب آمریکا برای کاهش عوامل خطر بیماری قلبی، رژیمی را توصیه کرد که بر مصرف سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، غلات کامل، و ماهی تاکید دارد.

دکتر خواجوی گسکری افزود: «از آنجایی که مطالعات زیادی افزایش مصرف غلات تصفیه‌شده در سطح جهان و همچنین تاثیر آن بر سلامت کلی را نشان می‌دهد، مهم است که راه‌هایی برای تشویق و آموزش مردم در مورد مزایای مصرف غلات کامل پیدا کنیم.»

او او توضیح داد که با ادامه انجام تحقیقات سطح بالا که در کنفرانس‌های پزشکی ارائه، و در نشریات پزشکی منتشر می‌شوند، راهکارهایی، شامل آموزش انتخاب‌های غذایی بهبودیافته در مدارس و سایر مکان‌های عمومی، و نیز در برنامه‌های تلویزیونی و به زبان ساده‌ای که عموم مردم بتواند درک کنند، باید به مردم ارائه شود، و افزود که «پزشکان نیز باید این گفت‌وگوها را با یکدیگر و بیمارانشان داشته باشند».

بیشتر از زندگی