باقر نمازی، زندانی دو تابعیتی سابق پس از شش سال‌‌‌ونیم ایران را ترک کرد

برخی رسانه‌های حکومتی در ایران آزادی باقر نمازی را نتیجه توافق ایران و آمریکا بر سر آزادسازی «هفت میلیارد دلار» از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی اعلام کرده‌اند

محمدباقر نمازی در سال ۱۳۹۵ در ایران بازداشت شد-AFP

باقر نمازی، شهروند ایرانی-آمریکایی پس از ترک ایران وارد عمان شد.

روز چهارشنبه ۱۳ مهر ویدئویی از نمازی ۸۵ ساله در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد او به زحمت از پله‌های هواپیما بالا می‌رود تا ایران را به مقصد عمان ترک کند.

روز دوشنبه سایت وزارت خارجه جمهوری اسلامی خبر داده بود که وزیر امور خارجه عمان از همتای ایرانی خود به خاطر تحویل باقر نمازی قدردانی کرده است.

بابک نمازی یکی از فرزندان باقر نمازی،  با انتشار اطلاعیه‌ای از سلطان عمان به خاطر نقش‌آفرینی در آزادی پدرش قدردانی کرده است.

نمازی خروج پدرش از ایران را رویدادی «تلخ و شیرین» توصیف، و از زندانی بودن برادرش سیامک و عماد شرقی و مراد طاهباز در ایران اظهار تاسف کرده است.

برخی رسانه‌های حکومتی در ایران آزادی باقر نمازی را نتیجه توافق ایران و آمریکا بر سر آزادسازی «هفت میلیارد دلار» از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی اعلام کرده‌اند، اما مقام‌های آمریکایی این ادعا را رد کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدباقر نمازی در سال ۱۳۹۵ در ایران بازداشت و به اتهام «جاسوسی برای دولت متخاصم» به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

او برای آزادی پسرش سیامک نمازی که مهر سال ۱۳۹۵ به اتهام همکاری با آمریکا بازداشت شده بود به ایران سفر کرد، اما در تهران بازداشت و دست‌کم شش سال ممنوع‌الخروج شد.

پس از گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران مدت کوتاهی پس از وقوع انقلاب اسلامی، بازداشت شهروندان دوتابعیتی یا خارجی به اتهام جاسوسی یا همکاری با دولت متخاصم به یک رویه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی تبدیل شده است. 

در هر مورد ایران در مقابل آزادی این افراد، امتیاز‌های متفاوتی را درخواست می‌کند. 

یکی از مشهورترین این موارد که بارها دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا آن را نکوهش کرده، پرداخت پول نقد به مقامات جمهوری اسلامی در دولت باراک اوباما است.