اعتراض به پیونگ‌یانگ؛ کره جنوبی و آمریکا موشک شلیک کردند

ارتش کره جنوبی تایید کرد که پرتاب یکی از موشک‌ها موفقیت‌آمیز نبود

کره شمالی روز سه‌شنبه یک موشک بالستیک میان‌برد را در فاصله‌ای دورتر از آزمایش‌های همیشگی پرتاب کرد - AFP

در اقدامی نادر، کره جنوبی و ارتش ایالات متحده روز چهارشنبه، پنجم اکتبر (۱۳ مهر)، برای اعتراض به موشک‌پرانی‌های کره شمالی، مانورهای موشکی انجام دادند.

به گزارش رویترز، پس از پرتاب موشک پیونگ‌یانگ بر فراز ژاپن، یک ابرناو آمریکایی به سمت شرق کره شمالی تغییر مکان داد و یک موشک شلیک کرد. این اقدام، یکی از تندترین واکنش‌های کره جنوبی و ایالات متحده به آزمایش تسلیحات کره شمالی پس از ۲۰۱۷، محسوب می‌شود.

کره شمالی که به سلاح هسته‌ای مجهز است، روز سه‌شنبه یک موشک بالستیک میان‌برد (IRBM) را به محدوده‌ای دورتر از آزمایش‌های همیشگی‌اش پرتاب کرد. این شلیک که برای نخستین بار در پنج سال گذشته بر فراز ژاپن انجام گرفت، هشداری برای ساکنان آن کشور ایجاد کرد.

در واکنش به این اقدام، شورای امنیت ملی کاخ سفید آخرین آزمایش کره شمالی را «خطرناک و جسورانه» خواند. پس از آن، ارتش آمریکا و متحدانش دامنه نمایش قدرت خود را گسترش دادند.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی روز چهارشنبه، ۵ اکتبر، اعلام کرد که سربازان این کشور همراه با نیروهای آمریکا در پاسخ به اقدام اخیر کره شمالی، رگبار موشکی به سمت دریا شلیک کردند. پیش از آن نیز این دو کشور متحد رزمایشی با جت‌های جنگنده در دریای زرد برگزار کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناو هواپیمابر آمریکایی «یو‌اس‌اس رونالد ریگان» که ماه گذشته، نخستین بار پس از سال‌ها، در کره جنوبی توقف کرد، همراه گروه دیگری از کشتی‌های جنگی به دریای بین کره و ژاپن بازخواهد گشت. ارتش کره جنوبی این اقدام را نمایش عزم متحدان برای پاسخ به هرگونه تهدید از سوی کره شمالی دانست.

ارتش کره جنوبی در عین حال تایید کرد که پرتاب یکی از موشک‌های هیونمو-سی ۲ اندکی پس از انجام شکست خورده و موشک مزبور سقوط کرده است، اما به کسی آسیب نرسیده است. ارتش کره جنوبی در اطلاعیه اولیه خود درباره این رزمایش، هیچ اشاره‌ای به پرتاب ناموفق خود نکرده بود، اما با پرسش رسانه‌ها، درباره این اتفاق توضیح داد.

فیلمی که از سوی یکی از ساکنان اطراف منطقه رزمایش در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، دود و شعله‌های آتش را نشان می‌دهد که از پایگاه نظامی بلند می‌شود. ارتش کره جنوبی ضمن عذرخواهی از ساکنان به دلیل ایجاد نگرانی، اعلام کرد که آتش‌سوزی ناشی از سوختن پیشران موشک بوده و اگرچه موشک مزبور حامل کلاهک بوده، منفجر نشده است. به گفته تحلیلگران،‌ پرتاب ناموفق موشک کره جنوبی، تلاش‌های سئول را برای نشان دادن قدرت نظامی‌اش در مواجهه با افزایش قابلیت‌های کره شمالی، تهدید می‌کند. با این حال، کره شمالی نیز در سال جاری چندین بار هنگام پرتاب موشک، ناموفق بوده است. 

بنا به درخواست ایالات متحده، شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه برای بحث در مورد کره شمالی تشکیل جلسه می‌دهد. این در حالی است که چین و روسیه اعلام کرده‌اند که با برگزاری نشست علنی ۱۵ عضوی مخالفند. دیپلمات‌ها امیدوارند که واکنش شورای امنیت برای آرام کردن اوضاع در شبه‌جزیره کره مفید باشد.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، آزمایش کره شمالی را به شدت محکوم کردند و اتحادیه اروپا آن را «اقدامی تحریک‌آمیز» خواند. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، نیز این آزمایش را محکوم کرد.

این نخستین موشک کره شمالی از سال ۲۰۱۷ به این سو بود که مسیری را بر فراز ژاپن دنبال می‌کرد. ۴۶۰۰ کیلومتر پرواز، آن را به طولانی‌ترین پرواز آزمایشی کره شمالی تبدیل کرد و نگرانی‌هایی مبنی بر این که پیونگ یانگ ممکن است به زودی یک آزمایش هسته‌ای انجام دهد، پدید آورد.

بیشتر از جهان