استفاده یگان ویژه از آمبولانس ۱۰۰میلیارد تومان به سازمان اورژانس ضرر زد

مقام‌های جمهوری اسلامی حاضر نیستند سوء‌استفاده پلیس از آمبولانس‌ها را تایید کنند

استفاده جمهوری اسلامی از آمبولانس برای سرکوب اعتراض‌ها به رویه‌ای ثابت تبدیل شده است- AFP

جعفر میعاد‌فر، رئیس سازمان اورژانس ایران، اعلام کرد که در جریان اعتراض‌های اخیر، به سازمان اورژانس ایران ​بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

میعاد‌فر بدون اشاره به استفاده سازمان سرکوب جمهوری اسلامی از آمبولانس‌ برای انتقال معترضان بازداشتی و جابه‌جایی نیرو و سلاح با این خودروهای خدمات عمومی، اضافه کرد که در جریان حوادث اخیر، دست‌کم ۹۳ دستگاه آمبولانس آسیب دیده و از چرخه فعالیت خارج شده‌اند. او توضیح نداد که این تعداد آمبولانس در کدام شهر‌ها و در جریان چه ماموریت‌هایی آسیب دیده‌اند.

در میانه اعتراض‌های سراسری مردم ایران، فیلم‌ها و تصاویر قابل‌توجهی از استفاده یگان ویژه از آمبولانس برای فریب معترضان و بازداشت آن‌ها منتشر شد؛ اما پیمان صابریان، رئیس اورژانس تهران، این اخبار و گزارش‌ها را تکذیب کرد و مدعی شد: «شایعاتی بی‌پایه و اساس‌اند».

از طرفی، با وجود گزارش‌ها و ویدیوهای متعدد از استفاده نیروهای امنیتی از آمبولانس برای حمل‌و‌نقل نیروهای مسلح و معترضان بازداشت‌شده، مقام‌های جمهوری اسلامی بدون اشاره به استفاده نیروهای امنیتی از آمبولانس‌ها، تنها تعداد و تصاویر آمبولانس‌های تخریب‌‌شده را منتشر می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی سال‌ها است که از خودروهای آمبولانس به‌عنوان پوششی برای حمل‌ سلاح و نیروهای نظامی سوء‌استفاده می‌کنند. سعید قاسمی، از فرماندهان سابق سپاه پاسداران، فروردین ۱۳۹۸ گفته بود که جمهوری اسلامی در جریان جنگ بوسنی بین سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳، از آمبولانس برای مقاصد نظامی استفاده کرد.

در اعتراض‌های سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ نیز گزارش‌های بسیاری درباره استفاده نیروهای امنیتی از آمبولانس برای جابه‌جایی نیروهای مسلح و بازداشت‌شدگان منتشر شد. بنا بر گزارش‌ها، نیروهای امنیتی در مواردی از خودروهای امدادی و آتش‌نشانی به‌عنوان خودرو شناسایی یا خودرو آبپاش استفاده کرده‌اند.

در اعتراض‌های اخیر، از وانت‌بارهای کابین‌دار با آرم شرکت‌های لبنیاتی هم برای حمل‌ونقل نیروها و استقرار نیروهای سرکوبگر در محوطه برخی مدارس استفاده شد.