شمار کشته‌شدگان خیزش سراسری ایران به ۱۵۴ نفر رسید؛ دست‌کم ۹ کودک کشته شده‌اند

حال برخی مصدومان وخیم است؛ پیش‌بینی می‌شود آمار قربانیان «جمعه خونین زاهدان» در روزهای آتی افزایش ‌یابد

سازمان حقوق بشر ایران روز سه‌شنبه، ۱۲ مهر، اعلام کرد شمار کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر مردم ایران به دست‌کم ۱۵۴ تن، از جمله ۹ کودک، افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، بیشترین کشته‌شده‌ها ساکنان استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان و آذربایجان غربی بوده‌اند و شمار جان‌باختگان در «جمعه خونین» زاهدان به دست‌کم ۶۳ نفر رسیده است. سازمان حقوق بشر ایران در اطلاعیه اخیر خود، کشتار معترضان در شهرهای مختلف ایران را با «شدیدترین لحن» محکوم کرد و آن را «جنایت علیه بشریت» خواند.

محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، به کشتار مردم در شهر زاهدان اشاره کرد و از جامعه جهانی خواست این «جنایت» را پیگیری کنند و «مانع از بروز جنایت‌های جدید به دست جمهوری اسلامی شوند».

بر اساس ماده ۱ پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، تمامی افراد زیر ۱۸ سال کودک محسوب می‌شوند و دولت‌های عضو این پیمان‌‎نامه متعهد شده‌اند که پیش از اجرای هر تصمیمی منافع عالی کودکان را در نظر بگیرند. با وجود اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز این پیمان‌نامه را امضا کرده، در اعتراض‌های سراسری اخیر، از دستگیری، ضرب‌وجرح و کشتار کودکان نیز ابایی نداشته است.

سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد که اطمینان دارد که در دور جدید اعتراض‌های مردمی، تعدادی از کشته‌شدگان زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند و تاکنون هویت ۹ تن از آنان احراز شده است؛ اما هنوز برای تمام موارد، شناسنامه یا اسنادی که نشان‌دهنده سن دقیق آن‌ها باشد، در اختیار ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این گزارش، کشته‌شدگان از ۱۷ استان ایران‌اند. تعدادی از آنان نیز مجروحانی بوده‌اند که در بیمارستان‌ جان خود را از دست داده‌اند. بیشترین آمار کشته‌ها نیز مربوط به روزهای ۳۰، ۳۱ شهریور و ۸ مهرند.

روز جمعه، ۸ مهر، در اعتراض به تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر نوجوان بلوچ، پس از نماز جمعه، تجمعی در زاهدان شکل گرفت که با سرکوبی خونبار ساکت شد. فعالان مدنی و رسانه‌ها این روز را «جمعه خونین زاهدان» لقب داده‌اند.

برمبنای این گزارش، روز دوشنبه، ۱۱ مهر، نیز چهار سرنشین بلوچ یک خودرو در شمال زاهدان، هدف حمله یک هلی‌کوپتر نظامی قرار گرفتند و جان خود را از دست دادند. با احتساب این چهار نفر، شمار کشته‌های زاهدان تاکنون به ۶۷ نفر رسیده؛ اما منابع مطلع خبر داده‌اند که وضعیت تعدادی از مجروحان وخیم است و احتمال دارد که این آمار بازهم افزایش پیدا کند.

صدای اعتراض از مدرسه تا دانشگاه

پس از حمله خشونت‌بار نیروهای امنیتی به دانشگاه شریف و بازداشت تعداد زیادی از دانشجویان، اعتراض‌ها و اعتصاب‌های دانشجویان در شهرهای مختلف ایران افزایش یافت. سه‌شنبه، ۱۲ مهر، دانشجویان دانشگاه‌های خواجه‌ نصیرالدین طوسی، تهران، قم، تربیت مدرس تهران، گیلان، رشت، فردوسی، الزهرا، علم‌وصنعت، علوم پزشکی یزد، علوم پزشکی بوشهر، علوم پزشکی زنجان، آزاد اصفهان، علوم پزشکی تبریز، سمنان، شیراز و صنعتی سهند تبریز علی‌رغم جو شدید امنیتی و حضور سنگین نیروهای گارد ویژه، تجمع‌های اعتراض برگزار کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، دانشجویان معترض در این تجمع‌ها شعارهایی مانند «دانشجو زندانیه، کلاس درس خالیه»، «از کردستان تا سیستان، خونین تمام ایران»، «ایران شده بازداشتگاه، اوین شده دانشگاه»، «شریف شده بازداشتگاه، اوین شده دانشگاه»، «شریفی‌ها رو کشتن، می‌گن مهسا نکشتن» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

هم‌زمان، هشتگ مهسا امینی در توییتر در یک رکورد بی‌سابقه جهانی، ۲۲۰ میلیون بار تکرار شد. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان هم که از معلمان و دانش‌آموزان دعوت کرده بود ۱۲ مهر در حمایت از اعتراض‌های سراسری مردم، کلاس‌های درس را تعطیل کنند، خبر داد که شماری از معلمان در شهرهای سنندج، سقز، مریوان و شیراز تحصن کرده‌اند.

روز سه‌شنبه، در ادامه اعتراض‌های دانش‌آموزی، شمار زیادی از دانش‌آموزان دختر و پسر شهرهای مختلف در محیط مدرسه و خارج از آن تجمع کردند و علیه حکومت ایران شعارهایی سر دادند.

بر اساس گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، «در سومین هفته از خیزش همگانی در ایران، دانش‌آموزان همگام با دانشجویان و پدران و مادران خود در جامعه به صف اعتصابیون پیوستند و دانش‌آموزان دختر با برداشتن مقنعه از سر، شعار مدرسه بی‌مقنعه را جامه عمل پوشیدند و در تعدادی از مدارس از رفتن به کلاس خودداری کردند».