استادیوم آزادی تا متروپل شدن یک ‌قدم فاصله دارد

مدیر سابق استادیوم آزادی: «در صورت ریزش سکوها، تماشاگران آسیب جدی می‌بینند»

دست‌کم ۱۰۰ نقطه سقف سالن ۱۲ هزار نفری آزادی چکه می‌کند‌ـ BEHROUZ MEHRI / AFP

احمد مددی، مدیر پیشین ورزشگاه آزادی، درباره احتمال ریزش سکوهای این ورزشگاه هشدار داد و گفت که ممکن است یک متروپل دیگر اتفاق بیفتد.

مدیر پیشین ورزشگاه آزادی با بیان اینکه مجموعه ورزشگاه آزادی «فرسوده محض و کاملا سالخورده» است، گفت از آنجا که این مجموعه بیش از نیم قرن سابقه دارد، سکوها در معرض خطر شکست و ریزش قرار گرفته‌اند. به گفته او، با وجود این خطرها عاصم یوسفی، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری از اماکن ورزشی که از حمایت ویژه وزیر ورزش برخوردار است، ناایمن بودن ورزشگاه را رد کرده و آن را «شیطنت رسانه‌ها» خوانده است.

احمد مددی به تسنیم گفت که در یک سال اخیر بارها تعداد زیادی از سکوها در مناطق مختلف ورزشگاه فروریخته‌اند و در جریان بازی تیم‌های استقلال و مسجدسلیمان، قسمتی از سکوها برگشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیر سابق ورزشگاه آزادی ضمن هشدار درباره احتمال وقوع یک فاجعه دیگر مانند فروریختن ساختمان متروپل گفت که در صورت ریزش سکوهای ورزشگاه آزادی تماشاگران آسیب جدی خواهند دید.

به گفته او، در صورت بارش باران، دست‌کم ۱۰۰ نقطه سقف سالن ۱۲ هزار نفری آزادی چکه می‌کند. این در حالی است که پیش‌تر، شرکت توسعه اماکن ورزشی ادعای تعمیر سقف این سالن را مطرح کرده بود.

مرمت سالن‌های ورزشی به‌طورمعمول هر ۲۵ تا ۳۰ سال انجام می‌شود، اما آن‌طور که احمد مددی گفت در طول ۵۰ سال اخیر، اقدام مناسبی برای مرمت اساسی ورزشگاه آزادی انجام نشده است، حتی زمین چمن ورزشگاه که باید بین پنج تا هفت سال یک‌بار عوض شود، در ۲۱ سال گذشته تغییر نکرده است. به گفته مدیر سابق ورزشگاه آزادی، این در حالی است که سیستم‌های گرمایشی زیر چمن پوسیده‌اند.

احمد مددی در ادامه ادعا کرد که در طول دوران یک‌ ساله مدیریت خود در ورزشگاه آزادی بارها خطر ریزش سکوها و نیاز به بازسازی ورزشگاه را با وزارت ورزش و شرکت توسعه و نگه‌داری از اماکن ورزشی مطرح کرده است، اما آن‌ها پاسخی نداده‌اند. او درباره اینکه چرا این مسائل و خطرها را در دوران مدیریت خود با رسانه‌ها در میان نگذاشت، توضیحی نداد.

خطر ریزش سکوهای ورزشگاه آزادی از مدت‌ها پیش در رسانه‌های ورزشی مطرح شده بود. در سایه سکوت مدیر وقت ورزشگاه آزادی، روز ۱۴ خرداد ۱۴۰۱، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری از اماکن ورزشی ادعا کرد که «درباره ناپایداری سازه ورزشگاه نگرانی وجود ندارد و مشکلات موجود تخریب سطحی بوده است».

سینا کلهر، معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان در واکنشی متفاوت‌، فرسودگی سکوهای ورزشگاه آزادی و خطر فروریختن آن‌ها را تایید کرد، اما با سلب مسئولیت از دولت کنونی مدعی شد به‌دلیل «سهل‌انگاری‌های سال‌های گذشته»، آسیب‌های ورزشگاه آزادی انباشت شده است. او همچنین تیم‌های پرسپولیس و استقلال را متهم کرد به اینکه سهم خود را برای بازسازی ورزشگاه آزادی پرداخت نکرده‌اند.

سینا کلهر در همان زمان از قول احمد مددی، مدیر وقت ورزشگاه آزادی گفت که خطر فروریختن سکوهای ورزشگاه آزادی جدی است، اما این‌طور نیست که همین حالا ورزشگاه در حال فروریختن باشد.

معاون وزیر ورزش به ایرنا گفت که هزینه‌های پیش‌بینی‌شده برای بازسازی ورزشگاه آزادی «بسیار هنگفت» است. او همچنین در ادامه سخنان خود اذعان کرد مسئله ورزشگاه آزادی در حال حاضر فقط استقامت ستون‌ها و سکوها و فروریختن نیست. تامین انرژی و برق مورد نیاز، سیستم صوتی و مجموعه مواردی دیگر هم در ورزشگاه آزادی نیازمند اصلاح است.

روزنامه ورزشی گل پیش‌تر، در گزارشی هشدار داده بود که بخشی از سکوهای ورزشگاه آزادی نشست کرده و خطر ریزش آن‌ها و وقوع فاجعه‌ای مثل ساختمان متروپل آبادان وجود دارد. این روزنامه در گزارش خود تاکید کرده بود که مشکلات ورزشگاه آزادی به اطلاع مسئولان رسیده، اما با بی‌توجهی مواجه شده است.

بیشتر از ورزش