تهدید اتمی روسیه چقدر جدی است؟

انتشار گستره تصاویری از ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در رسانه‌های اجتماعی در حالی که لباس مخصوص جنگ هسته‌ای به تن دارد، بار دیگر شائبه شروع چنین جنگی را به میان آورده است

Reuters_This image was provided by a third party. روسیه قطاری را به حرکت درآورده است که گمان می‌شود به واحدی از وزارت دفاع که مسئول نظارت هسته‌ای است مرتبط است

پس از آن که مسکو احتمال استفاده از سلاح اتمی را به میان کشید، اینک انتشار گستره تصاویری از ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در رسانه‌های اجتماعی در حالی که لباس مخصوص جنگ هسته‌ای به تن دارد، بار دیگر شائبه شروع چنین جنگی را به میان آورده است.

در یکی از این دو تصویر منتسب به پوتین، او در لباس مخصوص زرد رنگ، با ماسک و دستکش در یک جلسه نشسته است. هر چند کارشناسان اصالت زمانی تصاویر را رد کرده و گفته‌اند که یکی از آنها متعلق به سال ۲۰۲۰ و زمانی است که پوتین در دوران همه‌گیری ویروس کرونا از بیمارستانی در مسکو بازدید می‌کرد و دیگری به سال ۲۰۱۷ بازمی‌گردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان در روز سه‌شنبه چهارم اکتبر، کرملین اعلام کرد که مایل نیست در «لفاظی‌های هسته‌ای» غرب مشارکت کند. پیشتر در روز دوشنبه نشریه تایمز، گفت که پیمان ناتو به کشورهای عضو هشدار داده است که ولادیمیر پوتین برای نشان دادن تمایل خود به استفاده از سلاح اتمی، خود را آماده می‌کند تا در مرز اوکراین دست به آزمایش این سلاح بزند.

دو روزنامه مستقر در لندن نیز گفتند که روسیه قطاری را به حرکت درآورده است که گمان می‌شود به واحدی از وزارت دفاع که مسئول نظارت هسته‌ای است مرتبط است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، درباره گزارش تایمز گفت: «رسانه‌ها و سیاستمداران غربی و رهبران کشورها در حال حاضر سخنان زیادی در زمینه هسته‌ای می‌زنند. ما نمی‌خواهیم در چنین لفاظی شرکت کنیم.»

روزنامه ایتالیایی لاریپوبلیکا روز یکشنبه گفت که ناتو گزارشی امنیتی درباره تحرکات زیردریایی هسته‌ای «بلگورود» روسیه را به اعضای این پیمان فرستاده است.

لاریپوبلیکا نوشت: «زیردریایی اکنون به آب‌های قطب شمال برگشته و این نگرانی هست که ماموریت داشته باشد تا برای اولین بار سلاح فوق قدرتمند موسوم به «سلاح آخرالزمان» را آزمایش کند.

وزیر دفاع ایتالیا در این خصوص نظر نداد و ناتو نیز از پاسخ‌گویی به رویترز درباره گزارش خود خودداری کرد.

پوتین در ۲۱ ماه سپتامبر به بسیج و اعزام نیروهای نظامی و سربازان به اوکراین خبر داد و گفت قصد دارد مناطقی از شرق اوکراین را به خاک روسیه ضمیمه کند. او به غرب هشدار داد که وقتی می‌گوید آماده استفاده از سلاح اتمی برای دفاع از روسیه است، بلوف و مبالغه‌ای در کار نیست.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، روز سه‌شنبه در سخنانی هشدار داد که باید جلوی رشته خطاهای استراتژیک پوتین گرفته شود. او همچنین گفت که استفاده احتمالی او از سلاح اتمی پیامدهای ناگوار خواهد داشت.

ویلیام برنز، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، گفته است تشخیص این که آیا ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در تهدیدهایش به استفاده از سلاح اتمی در اوکراین، بلوف می‌زند یا راست می‌گوید، آسان نیست.

برنز در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا گفت: «با در نظر گرفتن همه جوانب باید هر تهدیدی را جدی بگیریم. سخنان پوتین و دیگر رهبران ارشد روسیه غیرمنطقی و بسیار غیرمسئولانه است. امروز در جامعه اطلاعاتی آمریکا ما هیچ شواهد عملی نداریم که نشان دهد او به استفاده واقعی از سلاح اتمی نزدیک می‌شود، و تهدید کاربرد چنین سلاحی قریب‌الوقوع است.»

روسیه با پنج هزار و ۹۷۷ کلاهک هسته‌ای یکی از بزرگترین‌ قدرت‌های هسته‌ای جهان است. آمریکا پنج هزار و ۴۲۸ کلاهک هسته‌ای دارد.

بیشتر از جهان