کشف شواهدی جدید از وجود آب مایع در سیاره سرخ

دانشمندان هشدار دادند که این یافته الزاما به معنای وجود حیات در مریخ نیست

آب مایع یک عامل ضروری برای حیات است، اگرچه لزوما به این معنا نیست که در مریخ حیات وجود دارد - Canva

شواهد جدید نشان داده‌اند که در زیر مریخ، آب مایع وجود دارد.

این یافته پیشرفتی بزرگ در جست‌وجوی اثبات این موضوع است که مریخ مرطوب‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد- و همچنین [پیشرفتی بزرگ] در جست‌وجوی حیات بیگانه در این سیاره [به شمار می‌رود].

دانشمندان می‌گویند که یافته‌های جدید اولین بار است که شواهدی از وجود آب زیر سطح مریخ ارائه می‌کند که با استفاده از داده‌هایی پیداشده‌ از طریقی غیر از رادار به دست آمده‌اند. به این ترتیب، نشانه‌ دیگری عرضه می‌کند [مبنی بر این] که سیاره سرخ ممکن است زیست‌پذیر باشد.

دانشمندان هشدار دادند که این یافته «الزاما به معنای وجود حیات در مریخ نیست» اما به گفته پژوهشگران، ممکن است زمانی [در گذشته] وجود داشته که مریخ زیست‌پذیر بوده است.

پژوهشگران در این مطالعه، برای شناسایی تغییرات کوچک در ارتفاع کلاهک‌های یخی مریخ از لیزرهای روی فضاپیما استفاده کردند. آن‌ها سپس این الگوها را با یک مدل رایانه‌ای که پیش‌بینی می‌کرد یک حجم [نهفته] آب زیر آن کلاهک‌های یخی چگونه سطح را تغییر می‌دهد، مقایسه کردند و دریافتند که مطابقت دارند.

دانشمندان پیش‌تر برای یافتن داده‌هایی که نشان می‌دهد ممکن است زیر یخ آب وجود داشته باشد، از رادار استفاده کرده‌اند. اما برخی از این یافته‌ها انتقاد کرده و گفته بودند داده‌های رادار را می‌توان به روش‌های دیگری [نیز] توضیح داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اینک، یافته‌های جدید مدرک جداگانه‌ای است مبنی بر اینکه مریخ در واقع در زیر قطب جنوب خود آب مایع دارد.

دانشگاه کمبریج این کار را سرپرستی کرد که دانشمندانی از دانشگاه شفیلد و اوپن یونیورسیتی را هم شامل می‌شد. کار آن‌ها در مقاله جدیدی با عنوان «تاثیر توپوگرافی سطحی آب زیر یخ‌رود  [آب زیریخچالی] در زیر کلاهک یخی قطب جنوبی مریخ» که امروز [شنبه] در «نیچر آسترونومی» منتشر شد، شرح داده شده است.

مریخ مانند زمین در هر دو قطب کلاهک‌های یخی ضخیم دارد که روی هم تقریبا از نظر حجم با صفحه یخی گرینلند برابری می‌کنند.

لایه‌های یخی زمین با کانال‌های پر از آب و حتی دریاچه‌های بزرگ زیریخچالی پوشیده شده‌اند؛ با این حال، تا همین اواخر تصور می‌شد که یخ‌های روی مریخ به دلیل شرایط اقلیمی سرد مریخ، تا امتداد بستر خود منجمدند.

دکتر فرانسیس بوچر، نویسنده دوم این مقاله از دانشگاه شفیلد، گفت: «این مطالعه بهترین نشانه را به دست می‌دهد که امروزه در مریخ آب مایع وجود دارد؛ زیرا به این معنی است که دو مورد از شواهد کلیدی که هنگام جست‌وجو دنبال دریاچه‌های زیریخچالی روی زمین پی آن می‌گردیم، اکنون در مریخ پیدا شده‌اند.»

«آب مایع یک عامل ضروری برای حیات است، اگرچه لزوما به این معنا نیست که در مریخ حیات وجود دارد.»

«آب برای اینکه در چنین دماهای سردی مایع باشد، ممکن است زیر قطب جنوب واقعا شور باشد که این حیات میکروبی در آن را دشوار می‌کند.»

«با این حال، این امیدواری را ایجاد می‌کند که در گذشته، زمانی که شرایط اقلیمی، کمتر نامساعد بود، محیط‌های قابل زندگی بیشتری وجود داشته‌اند.»

دانشمندان در سال ۲۰۱۸، برای مشاهده کلاهک یخی مریخ از رادار مارس اکسپرس سازمان فضایی اروپا استفاده کردند. این نشان داد که ناحیه زیر یخ سیگنال‌های رادار را به‌شدت بازتاب می‌دهد- و دانشمندان را به این نتیجه رساند که شواهدی از وجود آب مایع است.

اما طیف وسیعی از مطالعات پس از آن نشان داد که مواد دیگر نیز می‌توانند به همان اندازه بازتاب‌دهنده باشند و با توجه به اینکه آب برای مایع ماندن به منبع گرمایی دیگری نیاز دارد، احتمال کمتری وجود دارد که علت این بازتاب باشد. بدین ترتیب، بسیاری از دانشمندان بر این باور بودند که برای نشان دادن اینکه [دلیل این بازتاب] واقعا آب است، شواهد بیشتری نیاز است.

پروفسور نیل آرنولد، از موسسه تحقیقاتی قطبی اسکات کمبریج که این پژوهش را سرپرستی می‌کرد، گفت: «تلفیق شواهد توپوگرافی جدید، نتایج مدل رایانه‌ای ما و داده‌های راداری، احتمال وجود دست‌کم یک ناحیه از آب مایع زیریخچالی در مریخ کنونی و این‌ را که مریخ باید هنوز به لحاظ ژئوترمالی گرمایی فعال باشد تا آب زیر کلاهک یخی را مایع نگه دارد، بسیار بیشتر می‌کند.»

گزارش تکمیلی از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از علوم