عربستان سعودی میزبان بازی‌های زمستانی آسیا ۲۰۲۹ شد

عربستان سعودی قصد دارد تا شروع بازی‌ها با برف مصنوعی شرایط برگزاری این بازی‌ها را مهیا کند

نئوم، بلندپروازانه‌ترین پروژه ولیعهد عربستان، شاهزاده محمد بن سلمان و از مجموعه برنامه‌های توسعه چشم‌انداز ۲۰۳۰ پادشاهی سعودی برای کاهش اتکا به نفت و متحول کردن اقتصاد از جمله با توسعه ورزش است - Joe KLAMAR / AFP

عربستان سعودی روز سه‌شنبه اعلام کرد که میزبانی بازی‌های آسیایی زمستانی ۲۰۲۹ را به دست آورده است. این بازی‌ها قرار است در یک استراحتگاه کوهستانی که بخشی از پروژه ۵۰۰ میلیارد دلاری نئوم (NEOM) است، برگزار شود. این استراحتگاه کوهستانی تروجنا نام دارد و انتظار می‌رود ساخت آن تا سال ۲۰۲۶ به پایان برسد. در این مجموعه، امکانات اسکی در فضای باز، دریاچه آب شیرین مصنوعی و ذخیره‌گاه طبیعی تدارک دیده شده است.

شاهزاده عبدالعزیز بن ترکی الفیصل، وزیر ورزش عربستان سعودی، گفت: «با حمایت نامحدود رهبری عربستان سعودی و ولیعهد از بخش ورزش، ما مفتخریم اعلام کنیم که به عنوان اولین کشور در غرب آسیا در رای‌گیری برای میزبانی بازی‌های زمستانی آسیایی در سال ۲۰۲۹ برنده شدیم.»

شاهزاده عبدالعزیز بن ترکی الفیصل که ریاست کمیته المپیک و پارالمپیک عربستان سعودی را بر عهده دارد، در راس گروهی قرار داشت که روز دوشنبه پیشنهادهای خود را به هیئت اجرایی ارائه کردند. ناظمی النصر، مدیر اجرایی نئوم، و جان پترسون، مدیرعامل آن، در این جلسه حضور داشتند.

شاهزاده عبدالعزیز برنامه‌هایش برای کسب ۴۷ مدال مردان و زنان را تشریح کرد و گفت که این ابتکار به طور کامل تحت حمایت کمیته المپیک عربستان سعودی و دولت عربستان است.

شورای المپیک آسیا در بیانیه‌ای، درباره تصمیمی که در نشست مجمع عمومی خود در پنوم‌پن اتخاذ شد، گفت: «بیابان‌ها و کوه‌های عربستان سعودی به‌زودی به پیست ورزش‌های زمستانی تبدیل خواهند شد.»

در این بیانیه آمده که پیشنهاد عربستان سعودی به اتفاق آرا تصویب شده است و اشاره کرد که کلان‌شهر معروف به نئوم اولین شهر غرب آسیا خواهد بود که میزبان این رویداد خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولین بار در سال ۲۰۱۷ که اعلام شد شهر نئوم به طور مداوم برای پیشرفت‌ پروژه‌هایی مانند تاکسی‌های پرنده و خدمتکاران رباتی در تلاش است، توجه‌ها را به سمت خود جلب کرد.

در ماه ژوییه، شاهزاده محمد بن سلمان از طرحی برای پروژه‌ای در نئوم به نام «د لاین» (The Line) خبر داد؛ پروژه‌ای که دو آسمانخراش موازی با آینه‌ای که بیش از ۱۷۰ کیلومتر از کوهستان و بیابان را فرا می‌گرفت، از جزئیات عجیب آن عنوان شد.

نئوم بلندپروازانه‌ترین پروژه شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، است و از مجموعه برنامه‌های طرح توسعه چشم‌انداز ۲۰۳۰ پادشاهی سعودی برای کاهش اتکا به نفت و متحول کردن اقتصاد از جمله با توسعه ورزش به شمار می‌رود. این پروژه در سال ۲۰۲۶ تکمیل می‌شود و تروجنا جایی که در تمام طول سال می‌توان در آن اسکی کرد. یک دریاچه آب شیرین مصنوعی، عمارت‌ها و هتل‌ها و کلبه‌های فوق‌العاده لوکس نیز در این پروژه ارائه خواهند شد.

در بخشی از این پروژه علاوه بر برف طبیعی، از برف مصنوعی هم استفاده خواهد شد. در متن پیشنهاد عربستان برای دریافت میزبانی این مسابقات آمده است که «تروجنا» ورزشکار-محورترین بازی زمستانی آسیایی در تاریخ خواهد بود و تروجنا و نئوم در حال تغییر دیدگاه‌های جهانی‌اند.

بیشتر از ورزش