تحقیر ملا یعقوب در بدخشان

ملا محمد یعقوب، وزیر دفاع طالبان، برای روحیه‌بخشی به نظامیان این گروه به بدخشان سفر کرد

ملا محمد یعقوب، وزیر دفاع طالبان و چهره قدرتمند جناح قندهار، روز دوشنبه، ۱۱ مهر، به بدخشان در شمال‌شرق افغانستان رفت اما هنگامی که ملا یعقوب در حال بازدید از قرارگاه‌های نظامی طالبان در بدخشان بود، شهرستان شکی در مرز افغانستان و تاجیکستان، برای ساعاتی از کنترل طالبان خارج شد و فرماندار این منطقه به همراه ۱۰ تن از افراد تحت امر او به اسارت جبهه مقاومت ملی درآمدند. اسارت این فرماندار و اقدام جبهه مقاومت ملی در انتشار ویدیویی از او، برای ملا یعقوب که با هدف تقویت روحیه نظامیان طالبان به بدخشان رفته بود، بسیار تحقیرآمیز بود.

این دومین سفر ملا یعقوب به بدخشان در یک‌ سال اخیر  است. او بار نخست اوایل بهمن و پس از اعتراض‌های گسترده ازبک‌ها در فاریاب به شمال سفر کرد و از چندین استان از جمله از بدخشان بازدید کرد. سفر دوم ملا یعقوب به بدخشان پس از آن صورت گرفت که نیروهای جبهه مقاومت ملی فعالیتشان را در چندین شهرستان بدخشان گسترش دادند و یک فرمانده طالبان به نام عبدالحمید مجاهد از این گروه جدا شد و به جبهه مقاومت ملی پیوست.

عبدالحمید مجاهد، فرماندهی حدود ۱۰۰ مرد مسلح را برعهده داشت که در شهرستان یفتل در صفوف طالبان می‌جنگیدند. او به نارضایتی از تبعیض گسترده در حکومت طالبان از بدنه این گروه جدا شد و با تجهیزات نظامی و افراد مسلح تحت امر خود به جبهه مقاومت ملی پیوست. طالبان در دو هفته گذشته، طی چندین دور حمله و مذاکره، تلاش کردند عبدالحمید مجاهد را از همکاری با جبهه مقاومت ملی منصرف کنند، اما این تلاش‌ها هنوز نتیجه‌‌ای نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عصر دوشنبه و پس از آنکه صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان، از آزادسازی شهرستان شکی استان بدخشان و اسارت فرماندار و ۱۰ عضو طالبان به دست نیروهای این جبهه خبر داد، رسانه‌های تحت کنترل طالبان با انتشار عکس‌‌ها و ویدیوهایی از حضور ملا یعقوب در بدخشان، تلاش کردند فضا را به نفع خود تغییر دهند.

خارج شدن یک شهرستان از کنترل طالبان و اسارت فرماندار منتصب این گروه به دست نیروهای جبهه مقاومت ملی همه ادعاهای سخنگویان و رهبران طالبان در مورد تسلط بر تمام جغرافیای افغانستان را باطل کرد. از سوی دیگر، تاکنون هیچ یک از سخنگویان و رهبران این گروه علنا تایید نکرده‌اند که جبهه مقاومت ملی افغانستان در پنجشیر، بدخشان، تخار، کاپیسا و پروان حضور نظامی دارند و علیه این گروه می‌جنگند. سخنگویان و رهبران طالبان معمولا ادعا می‌کنند که جبهه مقاومت ملی افغانستان جبهه‌ای «آنلاین» است و کسی با این عنوان در افغانستان حضور نظامی ندارد.

ملا یعقوب به قصد روحیه‌بخشی و تقویت صفوف طالبان به بدخشان سفر کرد، اما خارج شدن شهرستان شکی از کنترل این گروه و اسارت فرماندار طالبان به دست نیروهای مقاومت، نقاط ضعف طالبان و نقاط قوت جبهه مقاومت ملی در بدخشان را برجسته کرد. بسیاری از هواداران جبهه مقاومت ملی  در فضای مجازی، در واکنش به این خبر نوشتند که آزادسازی شهرستان شکی آغاز فروپاشی طالبان در بدخشان خواهد بود.

ویدیویی که جبهه مقاومت ملی از اسارت فرماندار طالبان منتشر کرد، نشان می‌دهد که مولوی اکرم در اسارت نیروهای این جبهه است و در مورد اینکه چگونه به اسارت درآمده است، توضیح می‌دهد. او در این ویدیو می‌گوید که نیروهای جبهه مقاومت ملی با او بدرفتاری نکرده‌اند و اصلا اذیت و آزار نشده است. در ادامه ویدیو، یک فرمانده جبهه مقاومت ملی می‌گوید که مولوی اکرم را آزاد می‌کند چون از قوم تاجیک است و مردم محلی پادرمیانی کرده‌اند. این فرمانده جبهه مقاومت ملی که چهره‌اش در ویدیو دیده نمی‌شود، می‌افزاید که در مورد سرنوشت ۱۰ تن از افراد طالبان که همراه مولوی اکرم به اسارت آنان درآمده‌اند، بعدا تصمیم خواهند گرفت.

یک منبع در جبهه مقاومت ملی افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفت که نیروهای جبهه مقاومت ملی شامگاه دوشنبه، پس از هجوم حدود ۴۰۰ تن از جنگجویان طالبان از شهرستان‌های مجاور، فرماندار طالبان را آزاد و مرکز شهرستان را به قصد قرارگاه‌هایشان در نواحی مرتفع کوهستانی ترک کردند.

در دوران نخست حاکمیت طالبان بر افغانستان (۲۰۰۱-۱۹۹۶)، بدخشان از قرارگاه‌های محکم نیروهای ضدطالبان به رهبری احمدشاه مسعود بود. به دلیل روحیه ضدطالبانی حاکم بر بدخشان، این گروه تا چند سال قبل هم نتوانسته بود در بسیاری از شهرستان‌های بدخشان نفوذ کند؛ اما نارضایتی گسترده از دولت اشرف غنی، فقر روزافزون و ترویج افراطی‌گری باعث شد شماری از فرماندهان محلی مانند مولوی امان‌الدین و قاری فصیح‌الدین فطرت به این گروه ملحق شوند.

اکثریت قاطع ساکنان بدخشان تاجیک‌‌تبارند و به نظر می‌رسد ملا یعقوب که وزیر جنگ کابینه طالبان است، با درک این نکته که بدخشان می‌تواند پاشنه آشیل حاکمیت طالبان شود، بیشتر نیروی خود را به سمت آن استان گسیل کرده است. برخی منابع می‌گویند هم‌زمان با حضور ملا یعقوب در بدخشان و اسارت فرماندار و ۱۰ عضو این گروه به دست نیروهای جبهه مقاومت ملی، صدها نیروی طالبان از کابل و پنجشیر به بدخشان اعزام شده‌اند.

در میان هواداران جبهه مقاومت ملی افغانستان، هم این خوش‌بینی وجود دارد که گسترش جنگ به بدخشان به کاهش فشار بر پنجشیر منجر شود و به سراسری شدن قیام علیه طالبان کمک کند.