جبهه مقاومت ملی شهرستان شکی را از کنترل طالبان خارج کرد

شماری از نظامیان پیشین شهردار شهرستان شکی را از مسئولیت ساقط کردند

 در حال حاضر در حدود ۷۰۰۰ طالب در بدخشان حضور دارند - AFP/Wakil Kohsar

جبهه مقاومت ملی از تصرف شهرستان شکی در استان بدخشان، به دست نیرو‌های این جبهه خبر می‌دهد. صبغت احمدی، سخنگوی این جبهه، روز دوشنبه، ۱۱ مهر (۳ اکتبر)، گفت که نیرو‌های جبهه مقاومت ملی در این روز در شهرستان شکی بدخشان با طالبان درگیر شدند، مولوی اکرم، شهردار طالبان در شکی، و ۹ تن از دیگر مقام‌های طالبان، از جمله فرمانده پلیس، را اسیر گرفتند و این شهرستان را از کنترل طالبان خارج کردند.

منابع خبری می‌گویند که شماری از نظامیان پیشین به رهبری «بدر»، از نیرو‌های کماندوی پیشین، به شهرستان شکی حمله کردند و با غلبه بر دست‌نشاندگان طالبان در این شهر، کنترل آن را به دست گرفتند.

به گفته منابع خبری دیگر، پس از حمله نیرو‌های جبهه مقاومت ملی به شهرستان شکی، ده‌ها طالب مسلح از این منطقه گریخته‌‌اند. 

در ویدیویی که به ایندیپندینت فارسی رسیده است، نیرو‌های مقاومت ملی می‌گویند که مولوی اکرم (شهردار منصوب طالبان در شکی) را که اسیر آنان است، آزاد می‌کنند. مولوی اکرم نیز می‌گوید که آنان هیچ آسیبی به او نرسانده‌اند. 

چند روز پیش نیز عبدالحمید مجاهد، از فرماندهان طالبان، با افرادش از این گروه جدا شد. گفته شده بود که او با ده‌ها قبضه سلاح و مهمات از فیض‌آباد، مرکز بدخشان، به یفتل رفته است و گزارش‌هایی نیز از درگیری‌های میان نیرو‌های عبدالحمید مجاهد و طالبان منتشر شده است. عبدالحمید مجاهد پیش‌تر از افراد صلاح‌الدین ربانی و وابسته به جمعیت اسلامی بود که به طالبان پیوسته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نیز یک فرمانده دیگر طالبان به نام شریف، در شهرستان‌های کران و منجان بدخشان، علیه طالبان قیام کرده بود.

شهرستان شکی بدخشان در حالی به دست نیرو‌های جبهه مقاومت سقوط کرده است که وزارت دفاع طالبان روز دوشنبه، ۱۱ مهر (۳ اکتبر، اعلام کرد که مولوی یعقوب، سرپرست این وزارتخانه، به به شهرستان‌های اشکاشم و پامیر بدخشان رفته است و از نقاط مرزی افغانستان دیدن کرده است.

با آنکه در روز‌های اخیر درگیری‌هایی در بدخشان رخ داده است، طالبان در این باره سکوت کرده‌‌اند.

نیرو‌های جبهه مقاومت ملی در استان‌های پنجشیر، بغلان، تخار، و اینک بدخشان، علیه سلطه طالبان بر کشور، در حال مبارزه‌اند.

بیشتر از جهان