تلاش شش کشور اروپایی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی

آلمان، فرانسه، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا و جمهوری چک، ۱۶ پیشنهاد را برای تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی به علت سرکوب اعتراض مردمی، به اتحادیه اروپا تسلیم کردند

یک مقام وزارت خارجه آلمان گفت که آلمان، فرانسه، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا و جمهوری چک، مجموعه پیشنهادهایی را برای تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی به این اتحادیه تسلیم کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز، روز دوشنبه ۱۱ مهر (سوم اکتبر) به نقل از منبع خود در وزارت خارجه آلمان که نام او را اعلام نکرده است، گفت که این پیشنهادها به علت سرکوب اعتراض مردمی در ایران توسط نیروهای حکومتی ارائه شده‌اند.

او گفت که شش کشور اروپایی فوق، ۱۶ پیشنهاد را برای اعمال تحریم مطرح کرده‌اند که افراد و نهادهای مسئول در سرکوب اعتراض‌های فراگیر مردمی در ایران را هدف قرار می‌دهند.

این منبع افزود که اقدامات پیشنهادی افراد و نهادهایی را هدف قرار می دهد که مسئول اصلی سرکوب اعتراضات سراسری هستند که با مرگ یک زن جوان در حبس سیاسی شعله ور شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبر ابتدا در نشریه آلمانی اشپیگل منتشر شد. اشپیگل نوشت که کشورهای پیشنهادکننده تحریم‌ها، خواستار آن شده‌اند که وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست ۱۷ اکتبر خود در مورد آن تصمیم بگیرند. آنان پیش‌بینی کرده‌اند که پیشنهاداتشان بدون مقاومت اعضای اتحادیه اروپا مورد تایید قرار گیرد.

رویترز به نقل از منبع خود در وزارت خارجه آلمان نوشت: «در حال حاضر برای اجرای این پیشنهادها سخت تلاش می‌کنیم.»

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، روز دوشنبه سرکوب اعتراضات توسط جمهوری اسلامی در ایران را«وحشت محض از آموزش و قدرت آزادی» توصیف کرد و ضمن ستایش شجاعت مردم ایران، وعده اعمال تحریم علیه حکومت ایران را داد.

بائربوک در توییتی ضمن اشاره به این که «محدودیت گزینه‌های سیاست خارجی» دست دولت‌ها را بسته است، نوشت: «با این حال ‌می‌توانیم صدای آنها [مردم ایران] را تقویت کنیم، تبلیغات ایجاد کنیم، عاملان را متهم کنیم و تحریم اعمال کنیم. و این همان کاری است که می‌کنیم.»

اعتراضات ضد حکومت در ایران از ۱۷ سپتامبر و در مراسم تدفین مهسا امینی در سقز آغاز شد. مهسا امینی یک روز قبل در بازداشتگاه گشت ارشاد در تهران کشته شده بود و مرگ او جرقه بزرگترین و فراگیرترین تظاهرات و اعتراض‌های مردمی علیه جمهوری اسلامی را روشن کرد.

در سه هفته‌ای که از اعتراض‌ها در ایران می‌گذرد، بنا به آمار سازمان‌های حقوق بشری ۱۳۳ نفر تاکنون کشته شده‌اند. اعتراض‌ها به مرزهای ایران محدود نشد و میلیون‌ها ایرانی در شهرهای مختلف جهان در حمایت از هم‌میهنان خود به خیابان‌های شهرهای محل سکونت خود ریختند و شعارهایی علیه علی خامنه‌ای و حاکمیت او سردادند و خواستار اقدام کشورهای جهان در حمایت از مردم ایران شدند.

پیشتر آمریکا پلیس امنیت اخلاقی در ایران را تحریم کرده بود.

کانادا نیز در روز دوشنبه ۳ اکتبر اعلام کرد که ۳۴ فرد و نهاد وابسته به جمهوری اسلامی ایران، از جمله پلیس «امنیت اخلاقی» و سپاه پاسدران انقلاب اسلامی، را در فهرست تحریم‌های این کشور قرار داده است.