نخست‌وزیر یمن: شیعیان حوثی‌ و حامیانشان در ایران جنگ را ترجیح می‌دهند

مقام‌های رسمی یمن حوثی‌ها را به مانع‌تراشی بر سر راه رسیدن به صلح متهم می‌کنند و می‌گویند هر بار فرصت صلح پیش آمده آن را ضایع کرده‌اند

یک روز پس از آن که طرف‌های متخاصم یمن نتوانستند برای تمدید توافق آتش‌بس با میانجی‌گری سازمان ملل متحد به نتیجه برسند، رشاد محمد العلیمی، رئیس شورای ریاست جمهوری یمن، روز دوشنبه، سوم اکتبر، حوثی‌ها را مسئول شکست در تمدید توافق آتش‌بس دانست و گفت که این رویکرد آنان عواقب جدی برای امنیت و ثبات یمن در پی خواهد داشت.

معين عبدالملك، نخست‌وزیر یمن، نیز از جامعه بین‌الملل خواست تا در محکوم کردن مانع‌تراشی حوثی‌ها در مسیر صلح اقدام کنند.

نخست‌وزیر یمن در توییت‌هایی، ضمن محکوم کردن تصمیم حوثی‌ها در رد توافق، نوشت «سیاست دلجویی فرصت صلح را تقویت نمی‌کند و تنها کارکردش این است که حوثی‌ها را به نقض بیشتر صلح وامی‌دارد.»

او گفت: «ما صدای جامعه بین‌الملل برای صلح را شنیده‌ایم و از آن استقبال کرده‌ایم، و امروز در انتظار شنیدن پیام‌های شفاف و مصمم در محکوم کردن مانع‌تراشی حوثی‌ها و رد آرامش از سوی آنانیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالملك تاکید کرد که صلح فقط یک تمایل نیست بلکه مستلزم سیاست‌گذاری درست و حاکمیت قانون و همبستگی است. او گفت که صلح مورد نظر یمنی‌ها به معنی پایان جنگ، ظلم و تبعیض است.

نخست‌وزیر یمن گفت که حوثی‌ها فرصت صلح در کشور را از بین می‌برند. او گفت: «از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴، هر بار که فرصت صلح فراهم شده شبه‌نظامیان حوثی و حکومت جمهوری اسلامی به عنوان حامیانشان، آن را ضایع کرده و جنگ را ترجیح داده‌اند.»

ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش در همین خصوص گفت که فروپاشی آتش‌بس یمن در راستای منافع ایران است. او ضمن حمایت از وحدت یمن و شورای رهبری ریاست جمهوری یمن به عنوان نماینده قانونی یمنی‌ها، گفت: «نباید به ایران اجازه داد صلح در جهان را تضعیف کند. پادشاهی مراکش از دخالت‌های ایران رنج می‌برد و ایران کانون رسمی اشاعه تروریسم و تشدید اختلافات در جهان عرب است.»

طرف‌های درگیر در یمن با آتش‌بس اولیه دو ماهه توافق کردند و علی‌رغم نارضایتی هر دو طرف از نحوه اجرای آن، توافق را دو بار تمدید کردند. این توافق امکان ورود برخی کشتی‌های حامل سوخت به بندر حدیده و برخی پروازهای تجاری از صنعا را داد. صنعا و حدیده، هر دو در کنترل شیعیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران‌اند.

با تمدید نشدن آتش‌بس‌ امید یمنی‌ها برای توافق گسترده‌تری که به کاهش مشکلات اقتصادی و طولانی‌تر شدن آرامش نسبی بعد از هفت سال جنگ و درگیری، رنگ باخته است. توافق آتش‌بس موقت میان گروه‌های درگیر در یمن، روز یکشنبه، دوم اکتبر منقضی شد.

هانس گراندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن، شامگاه یکشنبه گفت که به تلاش‌هایش برای رسیدن به توافقی طولانی و فراگیر بین ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی و شیعیان حوثی، ادامه خواهد داد.

گروندبرگ پیشنهاد تمدید شش‌ماهه آتش‌بس، تنظیم سازوکاری برای پرداخت دستمزد کارمندان، و جابجایی بیشتر کالاها و مردم در کشور را ارائه داده است. ۸۰ درصد از جمعیت ۳۰ میلیون نفری یمن برای ادامه زندگی به کمک خارجی متکی‌اند.

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه در توییتی از گفت‌وگوی خود با محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌های یمن خبر داد و نوشت که در این مکالمه از تلاش‌های هانس گروندبرگ برای تمدید و توسعه هرچه بیشتر آتش‌بس در یمن، حمایت کرده است. مورا نوشت: «بازگشت به جنگ تراژدی است که مردم یمن سزاوار آن نیستند.»

گروندبرگ در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر تلاش‌های خود برای تعامل با طرف‌ها و رسیدن به توافق، از آن‌ها خواست آرامش خود را حفظ کنند.

درگیری میان حوثی‌ها و نیروهای ائتلاف که در تصویر بزرگ‌تر، جنگی نیابتی میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود، تاکنون ده‌ها هزار نفر را به کشتن داده، اقتصاد یمن را به ویرانی کشانده و میلیون‌ها نفر را گرسنه کرده است.

ریاض در تلاش است تا از این جنگ پرهزینه ‌خلاصی یابد؛ جنگی که در آن حوثی‌ها حملات موشکی و پهپادی را علیه مواضعی در عربستان سعودی و امارات متحده عربی صورت داده‌اند.

طرف‌های دعوا و درگیری در یمن، در روز یکشنبه یکدیگر را مانع‌تراشی در راه رسیدن به صلح متهم کردند. دولت تحت حمایت عربستان‌ سعودی، حوثی‌ها را به دلیل سر باز زدن از پذیرش توافق، سرزنش کردند.

شورای عالی سیاسی حوثی‌ها به پیشنهاد سازمان ملل انتقاد کرد و آن را ناکافی دانست. این شورا تهدید کرد در صورتی که ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی محدودیت‌های هوایی و دریایی خود را لغو نکند، «به فرودگاه‌ها، بنادر، و شرکت‌های نفتی کشورهای متخاصم» حمله خواهد کرد.

در مارس ۲۰۱۵ و پس از آن که نیروهای حوثی دولت رسمی یمن را در صنعا سرنگون کرد، نیروهای ائتلاف در این کشور مداخله کرد. حوثی‌ها می‌گویند که علیه نظام فاسد و تجاوز کشورهای خارجی مبارزه می‌کنند.

بیشتر از جهان