قارچ جادویی در درمان استرس پس از سانحه کاربرد دارد

هر دو شیوه روان‌درمانی و دارودرمانی، تاثیرهای جداگانه خود را دارند، اما در کنار هم، اغلب اثر هم‌افزایی دارند

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف قارچ جادویی و اکستازی در کنار روان‌درمانی در موارد ضربه روحی جمعی، امیدبخش است - pixabay

طبق مطالعه جدیدی، مصرف قارچ جادویی و اکستازی در کنار روان‌درمانی مداوم، می‌تواند روش درمانی موثری برای اختلال اضطراب پس از سانحه یا پی‌تی‌اس‌دی (PTSD) باشد.

این درمان ترکیبی را گروهی از محققان اهل بوداپست در پی همه‌گیری کرونا و جنگ اوکراین، که کارشناسان هشدار می‌دهند می‌تواند میلیون‌ها نفر را در معرض خطر ابتلا به پی‌تی‌اس‌دی قرار دهد، ابداع کردند.

تحقیقات نشان می‌دهد که این درمان، به ویژه در موارد ضربه روحی جمعی، امیدبخش است.

سازمان خدمات بهداشت ملی (NHS) پی‌تی‌اس‌دی را اختلال اضطرابی ناشی از «رویدادهای اضطراب‌زا، ترسناک یا ناراحت‌کننده» توصیف کرده است. علایم آن شامل یادآوری ناخواسته خاطرات، کابوس، کناره‌گیری، بی‌حسی عاطفی، بی‌خوابی، و بیش‌برانگیختگی است.

روان‌درمانی یکی از روش‌های درمانی رایج برای بیماران است. اینک محققان دانشگاه سمل‌وایز (Semmelweis) دریافته‌اند که ترکیب روان‌درمانی با دارودرمانی می‌تواند تاثیر مفیدتری داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر زنیا گوندا، نویسنده اصلی این تحقیق و استادیار این دانشگاه، گفت: «روان‌درمانی هنوز نخستین گزینه برای درمان پی‌تی‌اس‌دی است.»

«هیچ درمان دارویی موثر و مطمئنی به طور خاص برای پی‌تی‌اس‌دی وجود ندارد، با این حال‌، روان‌درمانی‌ ممکن است در دسترس همه نباشد و بسیار طولانی و پرهزینه است.»

«علاوه بر این، روش‌های روان‌درمانی گوناگون و پرشمارند، و تعداد روش‌های مبتنی بر شواهد، بسیار اندک است.»

او افزود: «کم‌کم ابداع رویکردهای جدیدی به درمان پی‌تی‌اس‌دی را مشاهده می‌کنیم که ترکیبی از روان‌درمانی و دارودرمانی است.»

«هر دو شیوه روان‌درمانی و دارودرمانی، تاثیرهای جداگانه خود را دارند، اما در کنار هم، اغلب اثر هم‌افزایی دارند.»

گوندا گفت، به‌‌رغم اینکه چند دارو در دست تولید است، داروهای روانگردان جدیدتر، «گزینه‌های برتری» برای درمان پی‌تی‌اس‌دی به‌شمار می‌روند.

او گفت: «شایان ذکر است که این ماهیت روانگردان داروها نیست که در درمان پی‌تی‌اس‌دی مفید است، بلکه به نظر می‌رسد اثر این داروها دست‌کم تا حدی به دلیل تقویت اثر اقدامات روان‌درمانی در دستگاه عصبی است.»

«در این بررسی چهار آزمایش انجام شد که نتایج آن‌ها در قیاس با نتایج بیمارانی که فقط تحت روان‌درمانی قرار داشتند، بسیار بهتر بود و نشان داد که روان‌درمانی همراه با مصرف ام‌دی‌ام‌ای تاکنون بیشترین امیدبخشی را داشته است.»

آزمایش‌های دیگر با استفاده از سیلوسایبین، ماده فعال قارچ‌ جادویی، نیز امیدبخش بود، اما محققان می‌گویند برای راستی‌آزمایی این فواید، به داده‌های بیشتری نیاز است.

دکتر سانتیاگو مادرو از درمانگاه بیمارستان بارسلونا که در این مطالعه شرکت نداشته است، اظهار داشت: «این مقاله ارزیابی، در زمانی منتشر شده که دولت رئیس‌ جمهوری بایدن گفته است پیش‌بینی می‌کند که قانونگذاران ظرف دو سال آینده به مصرف ام‌دی‌ام‌ای برای درمان‌های پیشرو مخصوص پی‌تی‌اس‌دی مجوز دهند. مطمئنا نهادهای قانونگذار اروپایی نیز این روند را دنبال خواهند کرد.»

«ام‌دی‌ام‌ای ممکن است انقلابی در درمان پی‌تی‌اس‌دی ایجاد کند و مزایای درمانی فراتری از همه دارودرمانی‌های کنونی و موجود، ارائه دهد.»

این مطالعه در مجله «یوروپین نوروسایکوفارماکولوژی» (European Neuropsychopharmacology) منتشر شد.

© The Independent