عبدالله: طرح تازه صلح غنی، یک آرزو است، نه یک برنامه

آرزوهایی که زیر نام «طرح صلح» فهرست شده است

Fabrice COFFRINI / AFP

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان، در گفت‌وگویی که با یکی از رسانه‌های داخلی در کابل داشت، گفته است که طرح صلحی که آقای غنی، رئیس جمهوری افغانستان، آماده کرده است، بدون مشورت با سیاسیون و جناح‌های سیاسی در داخل و خارج از نظام تهیه شده است و به همین دلیل، بیش از آن که یک طرح جامع برای صلح باشد، آرزوهایی‌ست که زیر نام «طرح صلح»، فهرست شده است.

آقای عبدالله گفت: «طرحی که رئیس جمهوری افغانستان، زیر نام «طرح صلح» آماده کرده است و این روزها در مورد آن بحث و گفت‌وگو می‌شود، توضیحات است و نمودی از آرزوها؛ نه یک طرح صلح». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آقای عبدالله، «این طرح، بدون آن که در داخل نظام و بیرون از نظام با سیاسیون و جناح‌های مختلف دیگر در مورد آن بحث و گفت‌وگو شده باشد، آماده شده است، و این خود یک نقصان بزرگ در این برنامه به نظر می‌رسد».

وی در ادامه افزود: «پیش از آن که در مورد آماده‌سازی طرح صلح بحث کنیم، نخست باید از اراده سیاسی برای صلح برخوردار باشیم. زمانی که یک سیاست‌مدار در این عرصه (صلح) گام برمی‌دارد، خود باید عزم  و اراده سیاسی برای صلح داشته باشد، تا سپس بتواند یک طرح عالی و جامع برای صلح آماده کند».

آقای عبدالله در انتقاد از طرح صلح رئیس جمهوری غنی، اظهار داشت: «برای آماده کردن طرح صلح برای افغانستان، نخست باید با سیاست‌مداران و جناح‌های مختلف سیاسی در داخل کشور گفت‌وگو و مشورت انجام گیرد. در برنامه صلح رئیس جمهوری افغانستان، از روز نخست این موارد هیچ مدنظر گرفته نشده است، و این نکته یکی از بزرگ‌ترین نواقص آن به شمار می‌رود. اما اکنون می‌بایست طرح صلح رئیس جمهوری را به معرض قضاوت شهروندان افغانستان گذاشت تا روشن شود که چه دیدگاهی در مورد آن دارند».

آقای عبدالله در آن مصاحبه، همچنین در پیوند با خواست‌های شهروندان افغانستان و روند انتخابات آن کشور، تاکید کرد: «صلح و ثبات دایمی، خواست اساسی مردم این کشور است و در کنار آن، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، یک واقعیت انکارناپذیر. اکنون نباید روند (گفت‌وگوهای) صلح باعث شود که از تامین شفافیت انتخابات، شفاف بودن این روند و مشخص شدن آرای پاک رای‌دهندگان که سرنوشت افغانستان را تعیین می‌کند، غفلت صورت گیرد، و این را هم نباید فراموش کرد که از هر لحظه فرصت که برای تامین گفت‌وگوهای صلح برای افغانستان مهیا می‌شود، باید استفاده شود».

رئیس اجراییه حکومت وحدت ملی و شریک قدرت سیاسی رئیس جمهوری، در حالی از طرح صلح آقای غنی انتقاد می‌کند که حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان، هفته گذشته طی یک کنفرانس خبری در کابل، از جزئیات طرح صلح هفت ماده‌ای رئیس جمهوری، به رسانه‌ها گزارش داد.

آقای محب گفت: «رئیس جمهوری افغانستان در مورد مذاکرات صلح با طالبان، تامین ثبات در این کشور، طرح صلح هفت ماده‌ا‌ی را آماده ساخته است که برای آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و دیگر شرکای بین‌المللی افغانستان، نیز بدیلی فراهم شده است.  به گفته‌ آقای محب، این طرح صلح، مورد استقبال آنها قرار گرفته است.

گفته می‌شود که طرح تازه صلح رئیس جمهوری افغانستان دارای هفت ماده و سه فصل است که فصل نخست آن در مورد مذاکرات با گروه طالبان، آمریکا و پاکستان، فصل دوم در مورد اجماع منطقه‌ای و شرکای بین‌المللی، و فصل سوم آن نیز در مورد اجماع داخلی و شیوه مناسب حکومت‌ در داخل افغانستان است. تحولات آینده نشان خواهد داد که این طرح تا چه میزان پذیرفتنی و عملی خواهد شد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

بیشتر از