پرتاب آرتمیس به ماه بازهم با تاخیر مواجه شد

تیم‌های عملیاتی ناسا در حال برنامه‌ریزی برای اجرای بازرسی‌های تکمیلی و آماده‌سازی برای تلاش بعدی پرتاب‌اند

به دنبال پیامدهای مخرب طوفان ایان بر ایالت‌های جنوبی [آمریکا] از جمله فلوریدا، ناسا پرتاب [فضاپیمای] ماموریت ماه آرتمیس۱ را رسما تا اواسط نوامبر به تعویق انداخت.

سازمان فضایی آمریکا روز جمعه اعلام کرد که اکنون در حال کار روی یک بازه زمانی پرتاب است که بین ۱۲ تا ۲۷ نوامبر آغاز می‌شود.

قدرت طوفان ایان تا زمانی که هفته گذشته به مرکز فضایی ناسا کندی در فلوریدا رسید، [تا حد] یک طوفان استوایی کم شده بود.

با وجود این، ناسا موشک ماه سیستم پرتاب فضایی ماموریت آرتمیس۱ (اس‌ال‌اس) و فضاپیمای اوریون را در انتظار پایان طوفان، به ساختمان مونتاژ وسایل نقلیه منتقل کرد.

ناسا پس از بازرسی‌های روز جمعه به منظور ارزیابی آثار طوفان، اعلام کرد که به سخت‌افزار پرواز آرتمیس هیچ آسیبی وارد نشده است و اضافه کرد که تاسیسات در وضعیت خوبی‌اند و تنها در چند نقطه نفوذ، جزئی آب وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم‌ها[ی عملیاتی ناسا] در حال برنامه‌ریزی برای اجرای بازرسی‌های تکمیلی و آماده‌سازی برای تلاش بعدی پرتاب‌اند.

ناسا خاطرنشان کرد که این [بازرسی] آزمایش دوباره سیستم توقف پرواز، تجزیه و تحلیل طرح نهایی کار در زمان حضور موشک در ساختمان مونتاژ وسایل نقلیه (وی‌ای‌بی) و همچنین تعیین تاریخ مشخصی برای تلاش بعدی پرتاب را شامل می‌شود.

[فضاپیمای] ماموریت آرتمیس ۱ که ناسا تلاش می‌کند تا پیش از پایان سال پرتاب کند، تاکنون با مشکلات متعددی از جمله نشت سوخت، مشکلات موتور، آتش‌سوزی ساختمان و اخیرا با طوفان نوع ۴ روبرو شده است.

نخستین تلاش برای پرتاب در ۲۹ اوت به دلیل مشکلات خنک‌کننده موتور و تلاش بعدی در ۳ سپتامبر نیز به دلیل نشت سوخت هیدروژن، لغو شد.

ناسا سپس موشک را تعمیر کرد و در آزمایشی در ۲۱ سپتامبر، نشان داد که هیدروژن [دیگر] نشت نمی‌کند.

هفته گذشته، درست زمانی که سازمان فضایی دوباره در حال ارزیابی امکان‌ پرتاب بود، طوفان ایان از راه رسید.

با [شروع] طوفان نوع ۴ که بادهایی با سرعت حدود ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت (۱۵۵ مایل بر ساعت) داشت، ناسا تصمیم گرفت موشک را به آشیانه خود بازگرداند.

سپس به دلیل مشکلی در برق، رشته اتفاق‌هایی رخ داد که زنگ هشدار آتش‌سوزی در ساختمان مونتاژ وسایل نقلیه را فعال کرد و به تخلیه آشیانه موشک منجر شد.

ناسا روز جمعه تایید کرد که به سخت‌افزار پرواز آرتمیس هیچ آسیبی وارد نشده است و تجهیزات در وضعیت خوبی قرار دارند.

سازمان فضایی [ناسا] تلاش خواهد کرد دوباره در اواسط نوامبر، پرتاب را انجام دهد اما تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نشده است.

سازمان فضایی در بیانیه‌ای گفت: «تمرکز تلاش‌ها روی بازه زمانی پرتاب در نوامبر، به کارمندان [مرکز فضایی] کندی فرصت می‌دهد به نیازهای خانه و خانواده خود پس از طوفان رسیدگی کنند و تیم‌ها بتوانند [چک‌ لیست] بررسی‌های تکمیلی لازم را پیش از بازگشت [آرتمیس ۱] به سکوی پرتاب مشخص کنند.»

© The Independent

بیشتر از علوم