دختران دانشجو در خوابگاه دانشگاه کابل که تصمیم به راهپیمایی داشتند، مسموم شدند

آشپز و هیچ‌یک از مسئولان آشپزخانه این خوابگاه مسموم نشده‌اند

شماری از دانشجویان دختر مستقر در خوابگاه دانشگاه کابل روز یکشنبه، ۱۰ مهر (۲ اکتبر)، مسموم شده‌اند. 

منابعی به ایندیپندینت فارسی گفتند که ده‌ها دختر دانشجوی ساکن خوابگاه دانشگاه کابل، روز یکشنبه به شدت مسموم شده‌اند. این منابع می‌گویند که شماری از دانشجویان ساکن این خوابگاه، شنبه ۹ مهر، تصمیم گرفته بودند که در اعتراض به کشته شدن ده‌ها دانشجوی هزاره که روز جمعه در اثر حمله انتحاری در آموزشگاه «کاج» در کابل جان باختند، راهپیمایی کنند، اما بامداد یکشنبه که از خواب بیدار شدند، بسیاری از آنان مسموم شده بودند. 

منابع خبری می‌افزایند که آشپز و هیچ‌یک از مسئولان آشپزخانه این خوابگاه مسموم نشده‌اند، اما دخترانی که شنبه‌شب غذا خورده‌ بودند، همه مسموم شده‌اند. به گفته این منابع، اکنون وضعیت سلامتی شماری از این دختران بسیار وخیم شده است، اما طالبان به آنان اجازه خروج از خوابگاه نداده‌اند.

منابع خبری این مسمومیت را کار «عمدی» طالبان می‌دانند و می‌گویند که طالبان برای ممانعت از تظاهرات اعتراضی دختران، آنان را به نحوی مسموم کرده‌اند. ایندیپندنت فارسی نمی‌تواند به‌طور مستقل صحت این ادعا را تایید کند.

در همین حال، ده‌ها تن از شهروندان افغان ساکن آلمان، در شهر دوسلدورف آلمان تظاهرات کردند و شعارهای «مرگ بر طالبان» و «توقف نسل‌کشی هزاره‌ها و نیز «‌طالبان تروریست‌اند» سردادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت‌‌کنندگان در این تظاهرات اعتراضی از نهاد‌های جهانی دفاع از حقوق بشر خواستند که مانع نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان شوند.

اعتراض‌کنندگان خواهان حمایت و کمک نهادهای امدادی به درمان مجروحان حمله انتحاری روز جمعه در کابل شده‌اند، و نیز می‌خواهند که شورای امنیت سازمان ملل متحد و نهادهای جهانی حقوق بشر، این رویداد را بررسی کنند.

آنان همچنین می‌گویند که ساعاتی پس از این حمله انتحاری، طالبان نزدیکان شماری از قربانیان را به اتهام اطلاع‌رسانی به رسانه‌های خارجی شکنجه کرده و با خود برده‌اند، و از سازمان ملل متحد می‌خواهند که برای رهایی این بازداشت‌شدگان کوشش کند.

در حمله انتحاری روز جمعه در آموزشگاه «کاج» در کابل، نزدیک به ۶۰ تن جان باختند و نزدیک به ۱۰۰ تن دیگر نیز مجروح شدند. بیشتر قربانیان این حادثه تروریستی، دختران حاضر در این آموزشگاه بوده‌‌اند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را نپذیرفته است.

بیشتر از جهان