کابینه کویت استعفا داد

موفقیت نامزدهای اپوزیسیون در انتخابات مجلس کویت باعث تغییرات سیاسی شده است 

شیخ مشعل چندی پیش مجلس کویت را منحل کرد و روز ۲۹ سپتامبر، انتخابات زودهنگام برگزار شد- REUTERS/Stephanie McGehee

در پی موفقیت چشمگیر نامزدهای اپوزیسیون در انتخابات پارلمانی کویت، ولیعهد این کشور روز یکشنبه، دوم اکتبر (۱۰ مهر)، استعفای دولت را پذیرفت. 

به گزارش خبرگزاری دولتی کویت، ولیعهد شیخ مشعل الاحمد الصباح، که بیشتر وظایف امیر کشور را به عهده گرفته است، از دولت نخست‌وزیر شیخ احمد نواف الصباح خواست که تا تشکیل کابینه جدید، به صورت موقت سر کار بماند. 

اختلاف بین دولت و مجلس این کشور تولیدکننده نفت و عضو اوپک از ماه‌ها پیش ادامه داشت و باعث شده بود که روند تصویب برخی لوایح مربوط به اصلاحات مالی به بن‌بست بخورد. شیخ مشعل چندی پیش مجلس کویت را منحل کرد و روز ۲۹ سپتامبر، انتخابات زودهنگام برگزار شد. پنجاه نماینده مجلس از پنج حوزه انتخاباتی که هر یک ده کرسی دارند، برگزیده شدند. تمام شهروندان کویتی بالای ۲۱ سال حق رای دارند، اما اکثریت ساکنان کویت شهروندی این کشور را ندارند و نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فعالیت احزاب سیاسی در کویت ممنوع‌ است، اما نظام سیاسی آن در قیاس با بقیه کشورهای حاشیه خلیج فارس، بازتر است و نامزدهای مختلف در همکاری با یکدیگر عملا به صورت احزاب عمل می‌کنند. با این حال، امیر کویت حرف آخر را در تمامی مسائل اصلی مملکتی می‌زند. امیر کنونی، نواف الاحمد الجابر الصباح، در سپتامبر ۲۰۲۰ سر کار آمد. 

در ماه ژوئیه سال جاری میلادی، در پی درخواست تغییر نخست‌وزیر و کنار رفتن مرزوق الغانم از ریاست مجلس از سوی قانونگذاران اپوزیسیون، شیخ مشعل، شیخ احمد را به نخست‌وزیری برگمارد. الغانم در ماه اوت از ریاست مجلس کنار رفت و در انتخابات اخیر اصلا نامزد نشد. 

بن‌بست بین دولت و مجلس در کویت، معمولا به تغییر کابینه و انحلال مجلس می‌انجامد. چنین رویدادهایی، ویژگی‌هایی دموکراتیک به کویت می‌دهد که در میان شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس کمتر به چشم می‌خورد. اما منتقدان می‌گویند که منازعات سیاسی تاثیری منفی بر روند اصلاحات و تامین سرمایه‌گذاری‌های لازم دارند. در انتخابات اخیر بیشتر قانونگذاران طرفدار دولت، کرسی‌های خود را از دست دادند. موفق‌ترین نامزدها از بلوک شیعیان و «جنبش قانونی اسلامی» بودند که شاخه اخوان‌المسلمین در کویت است. 

بیشتر از جهان