زنده| هفدهمین روز اعتراض‌های سراسری در ایران؛ شلیک به دانشجویان

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف از جمله تهران، رازی، اهواز و یزد، تظاهرات کردند و علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند

اعتراضات خیابانی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی وارد هفدهمین روز خود شده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، دانشجویان دانشگاه‌های مختلف ایران، از جمله دانشگاه‌های تهران، رازی، اهواز و یزد، در روز یکشنبه، ۹ مهر ۱۴۰۱، با حضور در پردیس این دانشگاه‌ها تظاهرات کردند و علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

برپایه آخرین اخبار منتشر شده، مردم برخی شهرهای ایران، مثل شیراز و اصفهان، در روز یکشنبه در خیابان‌ها حضور پیدا کردند و مخالفت‌شان با نظام جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشتند.

روز شنبه اول اکتبر، جامعه ایرانیان خارج از کشور با حضور در شهرهای مختلف از آسیا تا آمریکا، بویژه شهرهای عمده اروپایی و آمریکایی، ضمن اعلام همبستگی با مردم معترض داخل ایران مخالفت خود با جمهوری اسلامی را ابراز کردند. از میان تجمعات برگزار شده از سوی ایرانیان خارج از کشور، تجمع تورنتو پرجمعیت‌ترین آنها گزارش شد که بیش از ۵۰ هزار نفر در آن حضور داشتند.

با گسترش اجتماعات مردم معترض علیه جمهوری اسلامی در داخل و خارج از ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نیز مجبور شده‌اند واکنش‌ نشان دهند. روزشنبه، ۸ مهر ۱۴۰۱، برخی خبرگزاری‌های داخلی از برگزاری جلسه محرمانه میان سران سه قوا خبر دادند و نماینده‌های یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی وزرای اطلاعات و کشور دولت ابراهیم رئیسی را احضار کردند تا به عملکردشان در قبال اعتراض‌های گسترده مردم ایران توضیح دهند.

در پیوند با این موضوع، احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، و عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز یکشنبه در مجلس شورای اسلامی حاضر شدند و در دیدار با محمدباقر قالیباف، رئیس این مجلس، گزارشی از چگونگی سرکوب مردم معترض ارائه دادند.

یکی دیگر از مهمترین اخبار مربوط به اعتراضات خیابانی، مشخص شدن هویت افرادی بود که مهسا امینی را در خیابان بازداشت کردند و، به‌گفته شاهدان حاضر در صحنه، موجب مرگ او شدند. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی گروه‌های هکری «بک‌دور» و «عدالت علی» نام افراد مورد نظر از این قرار است: عنایت‌الله رفیعی، علی خوشنام‌وند، فاطمه قربان‌حسینی و پرستو صفری.