وکیل خانواده مهسا امینی: لباس پلیس هنگام دستگیری او دوربین داشت

صالح نیکبخت: «مامور گشت ارشاد به دخترخاله مهسا گفته بود که شما نیایید جلو، عکس شما هم می‌افتد و من مجبورم شما را هم ببرم»

صالح نیکبخت، یکی از وکلای خانواده مهسا امینی درباره آخرین وضعیت پرونده موکلش گفت: «تقاضا کردیم در اجرای نظر رییس قوه قضاییه، هیئتی حقیقت‌یاب برای رسیدگی به کل موضوع تشکیل شود تا سیر حرکت از زمانی که مهسا در پارک طالقانی دستگیر شده مشخص شود.»

او در گفتگو با ایسنا تاکید کرد که تقاضا شده تمام عکس‌ها و فیلم‌هایی که از لحظه دستگیری و بردن مهسا امینی به داخل ون و انتقال او به پلیس امنیت وجود دارد مورد بررسی قرار گیرد.

این وکیل دادگستری که پیشتر اعلام کرده بود والدین مهسا امینی از عاملان دستگیری فرزندشان شکایت کرده‌اند، گفت: «عکس‌ها و فیلم‌ها و نیز فیلم دوربینی که روی لباس پلیس نصب شده بود وجود دارد. حتی او به دخترخاله مهسا گفته بود که شما نیایید جلو چون عکس شما هم می‌افتد و من مجبورم شما را هم ببرم. اظهارات او باید در دادسرا در معرض قضاوت عمومی قرار گیرد.»

گفته‌های این وکیل دادگستری در شرایطی منتشر شده است که پیش از این، رئیس پلیس تهران ادعا کرده بود که ماموران گشت ارشاد به دوربین‌های البسه خود مجهزند اما در این مورد فاقد دوربین بودند. حسین رحیمی همچنین در پاسخ به این که آیا در ون‌ گشت ارشاد برای مهسا امینی حادثه‌ای رخ داده یا خیر؟ و اینکه آیا در ون‌گشت ارشاد دوربین مبنی بر تایید یا رد این موضوع وجود داشته است؟ گفته بود: «در ون ‌گشت ارشاد دوربین وجود ندارد، به جز مهسا ۵ دختر دیگر در ون بودند که شهادت می‌دهند که اتفاقی رخ نداده و این موضوع توسط بازرسی فاتب بررسی شده و به اثبات رسیده است.»

با این حال، یکی از اعضای خانواده مهسا امینی از وجود دوربین روی لباس مامور داخل ون گشت ارشاد خبر داده و در یادداشتی کوتاه نوشته بود: «مامور داخل ون روی لباسش دوربین نصب بوده، درگیری معمولا در زمان بازداشت رخ می‌دهد. چرا آن را منتشر نمی‌کنید؟»

صالح نیکبخت، وکیل خانواده امینی همچنین در ادامه توضیحاتش از بی‌توجهی دادگاه به خواسته آنها مبنی بر تشکیل کمیته‌ای متشکل از جراحان مغز و اعصاب خبر داد. او گفت: «درخواست ما درباره تشکیل گروهی از پزشکان مغز معروف در کشور که اکنون بازنشسته‌اند و در هیچ کار دولتی یا خصوصی اشتغال ندارند، در ابتدا مورد قبول آقای شهریاری سرپرست دادسرای جنایی قرار گرفت. وکلا و خانواده امینی انتظار داشتند زمان تشکیل جلسه در هفته جاری اعلام شود تا فرصتی باشد که این پزشکان را معرفی کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «با این حال روز پنجشنبه هفته گذشته ریاست دادسرای جنایی به آقای امینی اعلام کرده بود که ساعت ۱۳ امروز (شنبه) در جلسه‌ای که در مرکز پزشکی قانونی در تهران تشکیل می‌شود، حضور یابد. پدر مهسا هیچگونه تمایلی به حضور در این جلسه نداشت ولی ما وکلا به او توصیه کردیم به دلیل اینکه می‌خواهیم پرونده منحصرا از طریق مرجع قضایی پیگیری شود،‌ در آن جلسه حضور یابد و به سوالات احتمالی پاسخ دهد.»

او با انتقاد از نحوه برگزاری این جلسه گفت: «ما از نحوه تشکیل جلسه، بدون اعلام قبلی آن به ما انتقاد کردیم و گفتند که هنوز شما می‌توانید مشاوران خود را معرفی کنید. متاسفانه در حین جلسه متوجه شدیم جلسه ۳ الی ۴ ساعت قبل تشکیل شده و برخی از پزشکان نظرات خود را اعلام کرده بودند و حتی در توضیحات بعدی برای ما اعلام کردند که فوت زنده‌یاد مهسا امینی ناشی از خونریزی مغزی یا ورود ضربه جسم خارجی نبوده و ممکن است علت داخلی داشته باشد.»

نیک‌بخت تصریح کرد: «مطابق سوالاتی که ما از پزشکان متعدد هم جراحان مغز و اعصاب و قلب و پزشکان داخلی کرده بودیم و نیز با توجه به عکسی که قبل از فوت مهسا در رسانه‌ها منتشر شده بود و نشان می‌داد گوش او خونریزی کرده، اعلام کردیم که با توجه به آن عکس و شواهد موضوع حکایت از این دارد که حادثه ورود ضربه بوده است و به هیچ وجه اظهاراتی که پزشکان گفتند درست نبود.»

وکیل مدافع خانواده امینی ادامه داد: «ما گفتیم اگر نظریه پزشکی قانونی این است ما آن را نمی‌پذیریم و خواهان این هستیم که این پرونده همانطور که رییس قوه قضاییه دستور داده بود به صورت ویژه رسیدگی شود و معنای ویژه بودن این است که در چارچوب‌های دست و پاگیر رسیدگی صورت نگیرد و خواهان آن هستیم که در جلسه دیگری در پزشکی قانونی با حضور پزشکان متخصصی که ما معرفی می‌کنیم این موضوع رسیدگی شود و لازمه این کار با توجه به آثار پیش‌بینی نشده‌ای که مرگ مهسا در داخل ایران و خارج برای ایران بوجود آورده، نباید مصالح ملی فدای این‌گونه مصلحت‌داری‌ها شود.»

او همچنین گفت که در آخر جلسه به طور غیرصریح اعلام شد تلاش می‌شود نظرات پزشکان و متخصصان از طرف خانواده مهسا امینی نیز شنیده شود.

حکومت ایران تلاش می‌کند وانمود کند که مرگ مهسا امینی بر اثر سانحه رخ داده و برخوردی از سوی ماموران گشت ارشاد با او انجام نشده است. در همان روزهای ابتدایی پس از مرگ مهسا امینی، فیلم تقطیع‌ شده‌‌ای از لحظه حضور او در بازداشتگاه امنیت اخلاقی منتشر شد که مورد انتقاد گسترده قرار گرفت.

پس از آن، نیروی انتظامی ویدیوی دیگری از لحظه پیاده شدن مهسا و تعدادی زن دیگر از ون گشت ارشاد منتشر کرد و مدعی شد که ویدیوی دوم، فیلم کامل دستگیری مهسا امینی است.

بنابر اعلام بیمارستان کسری، پیکر مهسا امینی شامگاه سه‌شنبه ۲۲ شهریور «بدون علائم حیاتی و پس از مرگ مغزی» از بازداشتگاه گشت ارشاد تهران مشهور به بازداشتگاه وزرا به این بیمارستان منتقل شد و روز جمعه ۲۵ شهریور به طور رسمی مرگ او تایید شد.

امجد امینی، پدر مهسا امینی، در گفت‌وگو با سایت امتداد، گفته است که «قسم می‌خورم که دختر من را از بین بردند. چون خیلی از دخترهایی که همراه مهسا در داخل بودند با من تماس گرفتند و گفتند که او را زده‌اند. من از این بابت مطمئنم.»

او با اشاره به وجود کبودی‌هایی در بخش‌هایی از پیکر دخترش، افزود: «من از پزشکی قانونی درخواست کردم که ببیند آثار کبودی روی پاهای مهسا برای چیست، هیچ‌کس جواب نمی‌داد. به هرکس هم که می‌گفتیم به شکلی ما را دست به سر می‌کرد.»