بازپس‌گیری کلید شهر لیمان، دستاوردی بزرگ برای اوکراین

وزارت دفاع روسیه چند ساعت پیش‌تر اعلام کرده بود که نیروهایش را به دلیل خطر محاصره از منطقه خارج می‌کند

ستان‌های لوهانسک و دونتسک ماه‌ها است که محل درگیری‌های شدید بین نیروهای روسیه و اوکراین‌اند - AFP

فرماندار منطقه لوهانسک اوکراین گفت که بازپس‌گیری لیمان در منطقه همسایه دونتسک از عوامل کلیدی بازپس‌گیری سرزمین‌های از دست رفته لوهانسک است. سرهی هایدایی در صفحه تلگرامش نوشت: «آزادسازی این شهر در منطقه دونتسک از عوامل کلیدی شکست تصرف منطقه لوهانسک است.»

استان‌های لوهانسک و دونتسک که بخش‌های عمده‌ای از منطقه دونباس در شرق اوکراین را تشکیل می‌دهند، ماه‌ها است که محل درگیری‌های شدید بین نیروهای روسیه و اوکراین‌اند.

رویترز گزارش داد سربازان اوکراینی سنگر کلیدی لیمان در شرق اوکراین اشغالی را بازپس گرفته‌اند، شکستی تلخ که یکی از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را بر آن داشت تا خواستار استفاده احتمالی از سلاح هسته‌ای درجه پایین در آن منطقه شود.

این بازپس‌گیری روز شنبه درست یک روز بعد از آن رخ داد که پوتین طی مراسمی برای اعلام رسمی الحاق چهار منطقه اشغالی اوکراین، ازجمله دونتسک که لیمان در آن واقع شده است، آماده می‌شد.

مقام‌های دولت روسیه نیز گفتند که این چهار منطقه جدید بعد از پیوستن رسمی به روسیه زیر چتر اتمی مسکو قرار می‌گیرند و درصورتی‌که تعرضی به آن‌ها صورت گیرد، مسکو مطابق با دکترین امنیت ملی روسیه با سلاح هسته‌ای از آن‌ها دفاع خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز با انتقاد از این اقدام مسکو تاکید کرد که این الحاق برنامه‌ریزی‌شده به تشدید خطرناک شرایط جنگ می‌انجامد و چشم‌انداز صلح را نیز با چالشی جدی مواجه می‌کند. با این حال پوتین بی‌اعتنا به این اظهارنظرها و با وجود ناکامی‌های ارتش این کشور در هفته گذشته، همچنان به اهداف جاه‌طلبانه خود ادامه می‌دهد.

بازپس‌گیری لیمان برای سربازان اوکراینی پیروزی بزرگی به حساب می‌آید، عده‌ای از آن‌ها در ویدیویی که خارج از ساختمان شورای شهر در مرکز لیمان ضبط شده است و در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، خبر این بازپس‌گیری را اعلام کردند.

یکی از سربازها می‌گوید: «اوکراینی‌های عزیز، امروز نیروهای مسلح اوکراین ... شهر لیمان در منطقه دونتسک را آزاد کردند و کنترل آن را به دست گرفتند.»

سپس گروهی از سربازان درحالی‌که فریاد شادی سرمی‌دهند، پرچم‌های روسیه را از بام این ساختمان پایین می‌اندازند و پرچم اوکراین را به جای آن نصب می‌کنند.

وزارت دفاع روسیه چند ساعت پیش‌تر اعلام کرده بود که نیروهایش را به دلیل خطر محاصره از منطقه خارج می‌کند. نیروهای روسی بعد از تصرف لیمان در ماه مه آنجا را به مرکز تدارکات و حمل‌ونقل عملیات خود در شمال منطقه دونتسک تبدیل کرده بودند.

ستاد کل ارتش اوکراین درباره بازپس‌گیری لیمان گفته بود که اگر این شهر سقوط کند نیروهای اوکراینی می‌توانند کریدور اصلی تدارکات نیروهای روسی در لوهانسک را قطع کنند. بازپس‌گیری این شهر از زمان ضدحمله ماه گذشته در منطقه شمال شرقی خارکیف، بزرگ‌ترین دستاورد اوکراین در میدان نبرد است.

بیشتر از جهان