حسن نصرالله: مرگ مهسا امینی «حادثه‌ای مبهم» بود

دبیر کل حزب‌الله لبنان انتقاد کرد که «از مرگ مهسا امینی علیه ایران سوءاستفاده شده است»

حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان مدعی شد که مرگ مهسا امینی برای تحریک علیه تهران مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش تایمز اسرائیل، رهبر این گروه مورد حمایت ایران گفت که کشته شدن مهسا امینی، زن کُرد در بازداشت پلیس ایران یک «حادثه مبهم» است که علیه تهران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

حسن نصرالله در یک سخنرانی که روز شنبه یکم اکتبر (۹ مهر) انجام داد، گفت: «دولت ایران هدف‌گذاری شده است و بنابراین از هر حادثه‌ای برای تحریک علیه این کشور سوءاستفاده می‌شود. از این حادثه مبهم نیز سوءاستفاده شد و مردم به خیابان‌ها ریختند.»

او با بیان این که «ایران قوی‌تر از همیشه است و تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت»، ادعا کرد «اعتراض‌هایی که در ایران انجام می‌شود، منعکس‌کننده اراده واقعی مردم نیست و ایرانی‌ها به رهبری خود وفادارند.»

گفته‌های دبیر کل حزب‌الله لبنان در شرایطی عنوان شده است که با وجود سرکوب خونین خیزش مردمی اخیر که به گفته گروه حقوق بشر ایران بیش از ۸۰ کشته برجای گذاشته است، تظاهرات سراسری در ایران و سایر کشورهای جهان ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سازمان عفو بین‌الملل، این خونین‌ترین ناآرامی در ایران از زمان سرکوب بی‌رحمانه تظاهرات در نوامبر ۲۰۱۹ است که پس از افزایش ناگهانی قیمت سوخت رخ داد. در جریان آن اعتراض‌ها دست‌کم ۳۰۴ نفر جان باختند.

خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت، پس از مرگ مهسا امینی، دختر کرد ۲۲ ساله در بازداشت گشت ارشاد انجام گرفت. ایران نیروهای خارجی را مسئول اعتراض‌های سراسری می‌داند و به سرکوب خشونت‌بار معترضان ادامه می‌دهد. مسئولان حکومتی تاکنون دلایل مختلفی را درباره مرگ مهسا امینی اعلام کرده‌اند، اما نتوانسته‌اند افکار عمومی را متقاعد کنند، ضمن این که از قوانین سختگیرانه برخورد با زنان عقب‌نشینی نکرده‌اند.

این در حالی است که روز دهم شهریور، کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای نوشتند: «ما قویا از حکومت ایران می‌خواهیم تا از اعمال زور نامتناسب با اعتراض‌های صلح‌آمیز کسانی که در پی استفاده از حق آزادی عقیده خود هستند و خواستار پایان دادن به اعمال خشونت و تبعیض علیه زنان‌اند، خودداری کند.»

نویسندگان این بیانیه همچنین از جمهوری اسلامی خواستند که وضعیت حقوقی زنان در ایران را با استاندارهای بین‌المللی حقوق بشر هماهنگ کند. آن‌ها در رسیدگی به پرونده درگذشت مهسا امینی، اجرای عدالت و آگاهی از حقیقت را حق او و خانواده‌اش دانستند.