هنرمندان افغان حمله تروریستی روز جمعه را محکوم کردند

اما تعدادی از هنرمندان هم روز بعد از جمعه خونین کابل کنسرت موسیقی اجرا کردند

حمله تروریستی روز جمعه کابل به مرگ بیش از ۶۰ دختر و پسر جوان انجامید- AFP

در ادامه محکوم کردن حادثه خونین روز جمعه در کابل، هنرمندان افغانستان نیز به این کارزار پیوستند. فرهاد دریا، هنرمند پرآوازه موسیقی افغانستان در صفحه فیسبوکش حمله تروریستی به مرکز آموزشی کاج در کابل را مصداق عینی نسل‌کشی هزاره‌ها دانست. او درخواست کرد که یک هفته عزای ملی اعلام شود. دریا نوشت «دشمن ما مشترک است و برای دشمن ما، خون همه اقوام افغانستان یکرنگ است، اما آنچه علیه هزاره‌ها جریان دارد، مصداق عینی نسل‌کشی است و صدایش از درون تاریخ به گوش می‌رسد! چشم‌پوشی و خاموشی در مورد این نسل‌کشی، بزدلی و خیانت است.»

دریا همچنین نوشت که پس از هر حادثه‌ای ما منسجم و یکپارچه به میدان می‌آییم، اما تاکنون نتوانسته‌ایم هیچ تغییر مهمی در عملکرد و بینش جهانیان در قبال جنایت‌های صورت گرفته در افغانستان ایجاد کنیم. او درخواست کرد تا فعالیت افغان‌ها فراتر از شبکه‌های اجتماعی گسترده شود و هر فرد با هر ابزاری که دارد، وارد میدان مبارزه شود. فرهاد دریا پیشنهاد داد که یک هفته را عزای ملی اعلام کنند و تمام مردم افغانستان فارغ از تعلقات قومی و مذهبی، دو هفته پیش رو را کنار مردم هزاره به کارزار مبارزه مدنی بپیوندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آریانا سعید، آوازه‌خوان مطرح افغانستان نیز در صفحه فیس‌بوکش به حادثه تروریستی روز جمعه واکنش نشان داد. سعید که روز شنبه در ایالت ویرجینیا آمریکا کنسرت داشت، در فیس‌بوکش نوشت «من وظیفه دارم نگذارم شادی و ایستادگی را تسلیم بدویت‌خواهی و غم‌آفرینی شود. هرچند دل و روان ما پاره پاره است، ولی باید ایستاده بمانیم، شادی بیافرینیم تا زندگی تنها با سیاهی‌ها معنا نیابد.» او همچنین نوشت که کنسرت موسیقی از قبل برنامه‌ریزی‌شده بود و نمی‌توانست آن را برهم بزند. آریانا سعید در جریان کنسرتش نیز از حادثه تروریستی روز جمعه یاد کرد و از مردم خواست تا برای جلوگیری از نسل‌کشی هزاره‌ها متحد شوند.

قیس الفت، دیگر آوازخوان افغان نیز توجیهی شبیه آریانا سعید را مطرح کرده است. قیس الفت که روز شنبه در سوئد کنسرت موسیقی داشت، گفت به دلیل فروخته شدن بلیت‌های کنسرت نتوانسته است از اجرای آن صرف‌نظر کند.

با این حال، اجرای کنسرت آریانا سعید و قیس الفت با واکنش‌های تندی روبرو شد. تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی برگزاری کنسرت‌ها را بی‌ارزش دانستن خون ده‌ها دختر و پسر جوان هزاره دانستند. آنان می‌گویند که در همه جای جهان وقتی حادثه خونینی در یک کشور رخ می‌دهد، تمامی هنرمندان آن کشور در هر گوشه دنیا، به احترام این حادثه کنسرت‌هایشان را به تعویق می‌اندازند. نجوا حلیمی که در حال حاضر در سوئد زندگی می‌کند در فیس‌بوک نوشته است که با پنج دختر دیگر مقابل ورودی محل برگزاری کنسرت قیس الفت حضور یافته و با در دست داشتن شعارنوشته‌هایی مزین به عکس دختران کشته شده در حادثه تروریستی روز جمعه، به این کنسرت واکنش نشان داده است.

کاربران زیادی هم گفته‌اند که افراد مشهور افغانستان بیشتر به منافع مادی خود می‌اندیشند تا همراهی با دل خونین مردم.

حمله تروریستی روز جمعه کابل که به مرگ بیش از ۶۰ دختر و پسر جوان انجامید، واکنش‌های گسترده جهانی داشت. قرار است روز یکشنبه نیز چندین راهپیمایی به منظور محکومیت نسل‌کشی هزاره‌ها در شهرهای آلمان و کانادا برگزار شود. حادثه انتحاری روز جمعه یکی از خونین‌ترین حوادث تروریستی در افغانستان است. یک تروریست وارد مرکز آموزشی کاج در غرب کابل شد و پس از شلیک به دختران و پسران جوان که در برنامه آمادگی برای ورود به کنکور حضور داشتند، خودش را در میان این دختران و پسران منفجر کرد. هرچند آمارهای رسمی از کشته شدن ۳۵ تن در این حمله خبر می‌دهند، اما آمارهای واقعی مرگ بیش از ۶۰ تن را در این حادثه تایید می‌کند.