سازمان ملل: باقر و سیامک نمازی آزاد شدند

نورنیوز: مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی زندانیان ایران و آمریکا انجام و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده ایران نیز در شرف آزادسازی است

العین فارسی

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، اعلام کرد که باقر نمازی، زندانی دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی، اجازه دارد ایران را برای درمان پزشکی ترک کند و پسرش، سیامک نمازی، نیز از زندان آزاد شده است. هنوز معلوم نیست سیامک نمازی ممنوع‌الخروج است یا امکان خروج از کشور را دارد.

باقر نمازی که سال‌ها در سازمان یونسکو، که بخشی از سازمان ملل است، فعالیت داشت در سال ۲۰۱۶ برای پیگیری وضعیت پسرش به ایران رفته بود که دستگیر شد و به‌رغم درخواست‌های مکرر آمریکا و سایر کشورها و با وجود مشکلات عدیده پزشکی، آزاد نشده بود. سیامک نمازی از اکتبر ۲۰۱۵، یعنی حدود هفت سال پیش، در زندان بود.

استفان دوجاریچ، سخنگوی گوترش، گفت او در دیدار اخیرش با ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌جمهوری ایران، در نیویورک خواهان رسیدگی به وضعیت نمازی‌ها و آزادی آن‌ها شده بود. دوجاریچ از باقر نمازی با عنوان «همکار سابق ما» نام برد.

در بیانیه سخنگوی سازمان ملل آمده است: «ما همچنان به گفت‌و‌گو با مقام‌های ایران درباره شماری از مسائل مهم ادامه می‌دهیم، از جمله اوضاع منطقه، توسعه پایدار و تشویق و پاسداشت حقوق بشر.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با اعلام خبر آزادی سیامک و باقر نمازی شهروندان دو تابعیتی، «نور نیوز»، وب سایت خبری نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران، نوشت: طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و آمریکا انجام و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده ایران نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است. به گفته نور نیوز، جمهوری اسلامی ایران حساب‌های جدیدی را به این منظور معرفی کرده است.

دست‌کم دو شهروند آمریکایی دیگر همچنان در زندان‌های ایران به سر می‌برند: عماد شرقی، تاجر و معاون بین‌الملل هولدینگ «سرآوا» که در سال ۲۰۱۸ به‌دست اطلاعات سپاه دستگیر شد و در زندان اوین است؛ و مراد طاهباز، شهروند بریتانیایی-آمریکایی و عضو هیئت مدیره و از بنیان‌گذاران موسسه حیات وحش میراث پارسیان. جمشید شارمهد، کنشگر سیاسی و شهروند ایرانی-آلمانی که مقیم لس‌آنجلس آمریکا بود، نیز در ایران زندانی است. ده‌ها شهروند سایر کشورهای غربی همچون بریتانیا، اتریش، فرانسه، بلژیک و سوئد نیز همچنان در زندان‌های ایران هستند و جمهوری اسلامی معمولا می‌کوشد از آن‌ها به‌عنوان گروگان برای مبادله زندانی یا دریافت دعاوی مالی استفاده کند.

جمهوری اسلامی در جریان اعتراض‌های اخیر، که وارد سومین هفته شد‌ه‌اند، نیز از دستگیری ۹ شهروند خارجی خبر داده است.