آکسیوس: استفاده ایرانی‌ها از فیلترشکن سه هزار درصد بیشتر شده است

تلاش حکومت ایران برای سرکوب خیزش سراسری مردم با استفاده از قطع اینترنت، به استفاده بیشتر از فیلترشکن‌ها منجر شده است

پایگاه خبری آکسیوس گزارش داد در حالی که دولت ایران تلاش می‌کند از هر طریقی اعتراض‌های سراسری در این کشور را سرکوب کند، ایرانی‌ها در حال استفاده بیشتر از ابزارهایی‌اند تا بتوانند موانع را دور بزنند و به اینترنت متصل شوند.

سایمون میلیانو، سرپرست تحقیقات وبسایت «تاپ‌تن وی‌پی‌ان» به آکسیوس گفت: «تقاضای روزانه برای استفاده از خدمات وی‌پی‌ان (فیلترشکن) در ایران بیش از سه هزار درصد نسبت به قبل از اعتراضات اخیر افزایش یافته است. این رقم یک جهش بسیار بزرگ است.»

شرکت گوگل نیز در داده‌های انحصاری که در اختیار آکسیوس قرار داده، می‌گوید ابزار منبع باز «اوت‌لاین» زیرمجموعه «جیگساو» این هفته شاهد افزایش تقاضا از ایران بوده است. اوت لاین به افراد و گروه‌ها اجازه می‌دهد فیلترشکن‌های امنی را راه‌اندازی کنند که در برابر اختلالات و تلاش‌ها برای سانسور مقاوم‌اند.

یکی از این گروه‌ها گزارش داده است که فیلترشکن تولیدی آنها شاهد افزایش گسترده‌ای بوده و از حدود ۴۰ هزار کاربر در طول روز به یک میلیون کاربر رسیده است. به گفته آنها این روند افزایشی همچنان وجود دارد و استفاده ۱۰ برابر سطح معمولی از وی‌پی‌ان‌ تولیدی آنها دیده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اختلالات و قطعی اینترنت در ایران پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد که منجر به اعتراض‌های مردمی شد، شکل تازه‌تری به خود گرفت. این اختلال‌ها در اینترنت با مسدود شدن شبکه‌های پیام‌رسان اجتماعی مانند واتس‌اپ و اینستاگرام از سوی دولت شروع شد و سپس دسترسی به سایر سرویس‌های آنلاین در برخی مناطق نیز با دشواری مواجه شد. دولت ایران پیش از این نیز دسترسی به سایر شبکه‌های اجتماعی محبوب از جمله توییتر را مسدود کرده بود.

جیگساو می‌گوید حدود ۳۹ هزار شبکه مبتنی بر اوت‌لاین در سراسر جهان در حال فعالیت‌اند. مدیران آن تاکید کردند که تلاش می‌کنند دسترسی به اوت‌لاین در داخل ایران را گسترش دهند.

یاسمین گرین، مدیرعامل جیگساو در بیانیه‌ای گفت: «به عنوان یک ایرانی، افتخار دارم روی ابزارهایی کار می‌کنم که به مردم امکان دسترسی به اطلاعات را بدهد.»

همزمان با رو آوردن بیشتر مردم به سمت استفاده از فیلترشکن‌ها، از سال ۲۰۰۹ ایران پروژه‌ای را برای ایجاد اینترنت داخلی راه‌اندازی کرده تا شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کند و دسترسی مردم به اینترنت بین‌المللی را محدود سازد. هدف دولت، جلوگیری از استفاده معترضان از اینترنت برای سازماندهی، اشتراک‌گذاری اطلاعات و مستندسازی اعمال خشونت‌آمیز است.

فیلترشکن‌ها ابزاری‌اند که می‌توانند موانع دولتی را دور بزنند، با این حال وقتی دولت دسترسی کامل به اینترنت را قطع کند، نمی‌توانند به کاربران کمک کنند.
با توجه به این موضوع، ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌اکس پیشنهاد کرد که خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک می‌تواند مانع تلاش دولت برای محدودسازی دسترسی مردم به اطلاعات شود، همانطور که در اوکراین این کار را انجام داد.

دولت آمریکا نیز ضمن حمایت از ایده ایلان ماسک، با رفع تحریم ارسال تجهیزات مرتبط با اینترنت ماهواره‌ای گفت که از چنین اقدامی برای کمک به مردم ایران حمایت می‌کند. با این حال استارلینک به گیرنده‌های سخت‌افزاری اختصاصی خاصی نیاز دارد و بعید است که دولت ایران اجازه ورود چنین تجهیزاتی را از طریق مرزهای خود بدهد.