در حمایت از خیزش سراسری، شماری از شهرهای ایران اعتصاب کردند

اعتصاب‌ سراسری به ویژه در کردستان و سیستان و بلوچستان قابل توجه است

شنبه نهم مهر ماه (یکم اکتبر) مصادف با شانزدهمین روز خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت، اعتصاب‌هایی گسترده در برخی از شهرهای ایران صورت گرفت. 

بر اساس تصاویر و ویدیوهای منتشرشده، اعتصاب‌ سراسری به ویژه در کردستان و سیستان و بلوچستان قابل توجه است.

پیشتر، علاوه بر داغ شدن هشتگ اعتصابات سراسری در فضای مجازی و پیوستن عده زیادی به این درخواست، مرکز همکاری احزاب کردستان ایران در بیانیه‌ای به چند زبان خواستار اعتصاب سراسری در این استان شده بودند. در آن بیانیه علاوه بر دعوت مردم به اعتصاب، حمله‌های جمهوری اسلامی به مواضع احزاب کرد در کردستان عراق نیز محکوم شد.

در پی این فراخوان، احزاب دیگر نیز خواستار پیوستن مردم به اعتراضات و حمایت آنان از این اعتراضات از طریق اعتصابات سراسری شدند.

شهروندان دیگری نیز از استان‌های دیگر در فضای مجازی خبر داده‌اند که مردم به اعتصاب سراسری پیوسته‌اند. فیلم‌هایی که از ارومیه منتشر شده نشان می‌دهد مردم این شهر در اعتصاب کامل قرار گرفته‌اند و کرکره مغازه‌ها پایین است.

همچنین در سیستان و بلوچستان، اعتصابات سراسری در جریان است. بر اساس گزارش شاهدانی که روایتشان را در فضای مجازی نوشته‌اند، زاهدان شبی انقلابی را پشت سر گذاشته و روز شنبه نیز این وضعیت با بسته بودن مغازه‌ها در شهر دیده می‌شود.

روز جمعه، شلیک مستقیم نیروهای نظامی و انتظامی از داخل یک کلانتری به سمت مردم و نمازگزاران اهل سنت در زاهدان ده‌ها کشته و زخمی بر جا گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود دست کم ۴۲ نفر در کشتار زاهدان جان باختند. پیوستن مردم چابهار و زاهدان به خیزش مردم ایران علیه جمهوری اسلامی پس از آن رخ داد که مولوی حافظ عبدالغفار نقشبندی، امام‌جمعه شهرستان راسک، در بیانیه‌ای گزارش‌ها درباره تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر نوجوان بلوچ را تایید کرد.

در تهران و کرج نیز برخی از مردم به فراخوان «اعتصابات را به اعتراضات گره بزنیم» پاسخ داده و دست از کار کشیده‌اند. 

پیشتر شورای مدیریت گذار همراه با برخی دیگر از شوراها، نهادها، انجمن‌ها و گروه‌ها، در بیانیه‌‌ای خواستار آغاز اعتصاب سراسری از روز نهم مهر شده بود.

این شورا از همه اقشار و گروه‌های اجتماعی از جمله کارگران، معلمان، کسبه و بازاریان خواست با دست زدن به اعتصاب سراسری از روز شنبه نهم مهر، «به یاری جوانان ایران» بشتابند.

در این اطلاعیه تاکید شده است: «اعتصاب را آغاز کنیم تا پشتوانه اعتراضات باشد. مبارزه و نافرمانی مدنی زنان و مردان ایران برای رسیدن به آزادی بر حق است و شکست‌ناپذیر.»

این شورا تاکید کرد که «ترک‌ها، کردها، بلوچ‌ها، اعراب و ترکمنان ایرانی» با کنسرت ملی برای نجات ایران هم‌آوا شده‌اند.

پیش از صدور این بیانیه نیز کارگران بخش‌های عملیاتی صنعت نفت ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای به حکومت هشدار داده بودند اگر به تلاش برای سرکوب‌‌ ادامه دهد و همه دستگیر‌شدگان آزاد نشوند، دست از کار خواهند کشید و همراه با خانواده‌هایشان، تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند.

برخی از دانشجویان و استادان دانشگاه نیز در شهرهای مختلف به ویژه در تهران به اعتصاب سراسری پیوسته‌اند. آنها از پیش برای روز شنبه نهم مهرماه اعلام برگزاری تجمع در محیط دانشگاه کرده بودند. همراه با دانشجویان، گروهی از جوانان محلات تهران در اطلاعیه‌ای از مردم خواسته‌ بودند که شنبه ۹ مهر مقابل دانشگاه‌های بزرگ تهران در محله‌های مختلف اجتماع کنند.