با گسترش اعتراض‌ها؛ سران سه‌ قوه شبانه جلسه غیرعلنی برگزار کردند

چند صدهزار نفر در سراسر جهان در حمایت از اعتراض‌های مردم ایران تجمع کردند

به‌دنبال گسترش تظاهرات‌های ضدحکومتی در روز شنبه، ابراهیم رئیسی، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای و محمدباقر قالیباف، سران سه قوه حکومت جمهوری اسلامی شبانه یک جلسه غیرعلنی برگزار کردند.

خبرگزاری‌‌های داخلی ایران، بامداد یکشنبه دهم مهرماه ۱۴۰۱ در گزارش‌های خود نوشتند محور جلسه غیرعلنی شامگاه‌ شنبه‌ روسای سه قوه جمهوری اسلامی «بررسی وقایع اخیر» بود.

خبرگزاری‌های داخلی ایران جزئیات زیادی از جلسه شامگاه شنبه ارائه نکردند، اما در این میان خبرگزاری برنا در گزارشی نوشت در این جلسه تمامی دستگاه‌ها مرتبط مکلف شدند در راستای «صیانت از آرامش و امنیت جامعه» اقدام کنند.

روز شنبه چند صدهزار نفر در سراسر جهان در حمایت از اعتراض‌های مردم ایران تجمع کردند. تنها در شهر تورنتو، به‌گزارش پلیس محلی کانادا، دست‌کم ۵۰ هزار تن در تجمعی که به فراخوان حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی، برگزار شد شرکت کردند.

خیزش سراسری ایرانیان که با کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت نیروهای پلیس امنیت اخلاقی (گشت ارشاد) جمهوری اسلامی، در روز ۲۵ شهریورماه، آغاز شد، روز شنبه، نهم مهرماه، پرشورتر از روزهای گذشته، در شهرهای سراسر ایران و جهان ادامه دارد. 

اعتراض‌ و اعتصاب در داخل، حمایت گسترده در شهرهای سراسر جهان

شهرهای تهران، اهواز، آبادان، دزفول، ماهشهر، اردبیل، لاهیجان، رشت، سقز، سنندج، مشهد، اصفهان، کرج و گوهردشت شامگاه جمعه، در چهاردهمین شب خیزش مردمی علیه جمهوری اسلامی، صحنه تظاهرات ضدحکومتی و سردادن شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «زن، زندگی، آزادی» بودند.

همچنین به‌دنبال کشته و زخمی‌شدن ده‌ها تن از مردم معترض زاهدان با شلیک نیروهای انتظامی و امنیتی، در شهرهای سراوان، مهرستان و میرجاوه در استان سیستان‌وبلوچستان نیز تظاهرات اعتراضی به‌راه افتاد.

همزمان، دسترسی به اینترنت در سراسر ایران همچنان محدود است و شعارنویسی نیز در شهرهای مختلف ایران افزایش یافته است. جمعه شب تصاویری از شعارنویسی علیه جمهوری اسلامی و همچنین علی خامنه‌ای در تهران و ملارد نیز منتشر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همگام با اعتراض‌ها در داخل، ایرانیان خارج از کشور هم هر روز با برگزاری تجمع‌هایی گسترده‌تر از روزهای پیش، در شهرهای مختلف سراسر جهان، حمایت و همبستگی خود با معترضان داخل ایران را به گوش جهانیان رساندند.

هر روز بر تعداد چهره‌های شناخته‌شده جهانی در حوزه‌های مختلف و مقام‌های سیاسی کشورهای گوناگون که سرکوب خشونت‌بار معترضان در ایران را به‌شدت محکوم و از اعتراضات بحق ایرانیان علیه جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند، افزوده می‌شود و خبرها و تحلیل‌های مرتبط با این اعتراضات، در رسانه‌های مختلف بین‌المللی پوشش داده می‌شود.

اعتراض‌های سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی درحالی ادامه دارد که مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون بارها از خاتمه‌یافتن تظاهرات دم زده‌اند و از تمام ابزارهای خود در فراجا، سپاه پاسداران و بسیج، از‌جمله نیروهای یگان ویژه، نیروهای نوپو، یگان صابرین، گردان‌های امام علی، یگان امداد و همچنین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات برای سرکوب این خیزش استفاده کرده‌اند، اما همچنان ناکام ماند‌ه‌اند.

جمهوری اسلامی علاوه‌بر کشتار ده‌ها تن از معترضان و بازداشت چندین هزار تن در تظاهرات خیابانی و نیز بازداشت ده‌ها نفر از فعالان سیاسی، مدنی، فرهنگی و حتی فوتبالیست‌ها، بازیگران سینما و تئاتر و خوانندگان، دانشجویان و روزنامه‌نگاران در کنار قطع اینترنت، نتوانسته است این خیزش عمومی را سرکوب کند.