انتقال جنین فریزشده خطر ابتلا به فشار خون بالا در مادران را افزایش می‌دهد

انتقال جنین در طول درمان لقاح آزمایشگاهی انجام می‌شود

پژوهشگران نتوانسته‌اند نشان دهند بین چرخه فریز کردن یا انتقال جنین فریزشده، کدام‌یک خطر بالاتری دارد - Canva

پژوهشی جدید نشان داد استفاده از جنین فریزشده برای بارداری در طول درمان لقاح آزمایشگاهی (آی‌وی‌اف) با افزایش خطر فشار خون بالا در مادران در ارتباط است.

این مطالعه دریافت با اینکه انتقال جنین تازه هم برای ابتلا به این نوع اختلال‌ها خطری مشابهی دارد، استفاده از جنین‌های فریزشده این خطر را تا میزان قابل‌توجه ۷۴ درصد افزایش می‌دهد.

این یافته‌ها که در مجله «هایپرتنشن» (Hypertension) منتشر شد، خطر ایجاد اختلال‌های ناشی از فشار خون بالا مانند پره‌اکلامپسی (مسمومیت بارداری) در انتقال جنین فریزشده را با انتقال جنین تازه- که تخمک بارورشده بلافاصله کاشته می‌شود- و همچنین با بارداری طبیعی مقایسه کرد.

زنان باردار به دلیل وجود فشار اضافی بر قلب و رگ‌های خونی‌، بیشتر مستعد ابتلا به اختلال‌های فشار خون‌اند.

چنین اختلال‌هایی از جمله پره‌اکلامپسی که باعث فشار خون مزمن و فشار خون دوران بارداری می‌شود، بر حدود هشت تا ۱۰ درصد تمام زنان باردار تاثیر می‌گذارد.

این اختلال‌ها ممکن است هم برای مادر و هم برای نوزاد عوارض خطرناکی به همراه داشته باشند. کنترل و درمان نکردن فشار خون دوران بارداری می‌تواند منجر به مرگ شود؛ به طوری که سالانه بیش از ۷۰ هزار مادر و ۵۰۰ هزار جنین در سطح جهان در نتیجه این اختلال جان خود را از دست می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر سیندر اچ پترسن، نویسنده و پژوهشگر ارشد این مطالعه از دانشگاه علوم و فناوری نروژ، گفت: «به طور خلاصه، با وجود همه این‌ها، بیشتر بارداری‌های آی‌وی‌اف سالم و بدون عارضه‌اند.»

«این تجزیه‌وتحلیل نشان داد که خطر فشار خون بالا در بارداری پس از انتقال جنین فریزشده به طور قابل‌توجهی بیشتر از بارداری‌ با انتقال جنین تازه یا بارداری طبیعی است.»

دانشمندان داده‌های نزدیک به دو میلیون و ۴۰۰ هزار زن ۲۲ تا ۴۴ ساله را از دفاتر ثبت پزشکی دانمارک، نروژ و سوئد تجزیه‌وتحلیل کردند.

این داده‌ها هم کسانی را که از طریق آی‌وی‌اف باردار شده بودند و هم آن‌هایی را که بارداری طبیعی داشتند، در برمی‌گرفت.

از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار بارداری منتج به زایمان یک نوزاد، چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر طبیعی باردار شده بودند، حدود ۷۸ هزار مورد از انتقال جنین تازه و حدود ۱۸ هزار نفر از انتقال جنین فریزشده استفاده کرده بودند.

بیش از ۳۳ هزار بارداری برای «مقایسه خواهر و برادری» گروه‌بندی شدند که فقط مادرانی را شامل می‌شد که هم طبیعی و هم با استفاده از آی‌وی‌اف باردار شده بودند.

این مطالعه در مورد مادرانی که هم بارداری طبیعی و هم انتقال جنین فریزشده داشتند، نشان داد که خطر ابتلا به اختلال‌های فشار خون بالا در بارداری پس از روش دوم، دو برابر بیشتر از روش اول است.

با این حال، پژوهشگران گفتند که نتوانسته‌اند نشان دهند که کدام بخش چرخه فریز کردن یا انتقال [جنین] فریزشده ممکن است خطر بیشتری داشته باشند. 

دکتر پترسن گفت: «مقایسه خواهروبرادری به ما نشان می‌دهد که عوامل مربوط به والدین خطر بالاتر ایجاد نمی‌کند، بلکه حتی ممکن است بعضی از عوامل درمان آی‌وی‌اف در آن دخیل باشند.»

«پژوهش‌های آینده باید بررسی کند که کدام بخش‌ها از فرآیند انتقال جنین فریزشده ممکن است در دوران بارداری بر خطر ابتلا به فشار خون بالا تاثیر بگذارد.»

او افزود: «نتایج ما روشن می‌کند که قبل از فریز کردن همه جنین‌ها به طور معمول در مرحله بالینی، باید همه مزایا و خطرات احتمالی را با دقت در نظر گرفت.»

«یک گفت‌وگوی جامع و تک‌به‌تک بین پزشکان و بیماران در مورد مزایا و خطرات انتقال جنین تازه در مقابل جنین فریزشده کلیدی است.»

گزارش تکمیلی از پی‌ای (PA)

© The Independent