چرا در مکزیک این‌ همه زمین‌لرزه رخ می‌دهد؟

به گزارش سرویس لرزه‌نگاری ملی، پنج صفحه تکتونیکی در مکزیک برهم کنش دارند: آمریکای شمالی، کوکوس، اقیانوس آرام، ریورا و کارائیب

هرچند ۷۹۶ زلزله در سال ۱۹۹۰ و ۱۵ هزار و ۲۸۱ زلزله در سال ۲۰۱۶ ثبت شدند، اغلب جای نگرانی وجود ندارد- ULISES RUIZ/ AFP

این جمعه زمین لرزه دیگری به بزرگی ۵.۲ مکزیک را لرزاند. مقام‌ها گزارش دادند که کسی مصدوم نشده است و به هشدار سونامی نیازی نیست؛ اما بسیاری از مردم این کشور از رویدادهای مرتبط با زمین‌لرزه‌ این هفته آشفته‌اند.

اس‌اس‌ان (خدمات لرزه‌نگاری ملی) گزارش داد که بعد از زلزله‌‌ای به بزرگی ۷.۷ در ۱۹ سپتامبر، تاکنون یک هزار و ۶۵۰ پس‌لرزه به وقوع پیوسته که بزرگ‌ترین آن‌ها در سحرگاه ۲۲ سپتامبر رخ داده و حالا زلزله این جمعه نیز به این فهرست اضافه شده است.

اس‌اس‌سی-سی‌دی‌ام‌ایکس (دبیرخانه امنیت شهروندان مکزیکوسیتی) گزارش داد که بعد از به صدا درآمدن آژیر زلزله در پایتخت این کشور، زنی از روی پله‌های خانه‌اش واقع در محله دوکتورس در منطقه کواوتیموک، با سر به زمین خورد و جان باخت. به گفته مقام‌های محلی، یک مرد با شنیدن این آژیر دچار حمله قلبی شد و جانش را از دست داد.

دلیل این همه زلزله‌ای که اکنون در مکزیک رخ می‌دهد چیست؟

به گفته اس‌اس‌ان، پنج صفحه تکتونیک جمهوری مکزیک بر هم تاثیر متقابل دارند: صفحه‌های آمریکای شمالی، کوکوس، اقیانوس آرام، ریورا و کارائیب. این امر دست‌کم در سال ۲۰۱۷ بعد از زلزله ۱۹ سپتامبر آن سال، در مجموع به بروز ۱۵ هزار و ۴۰۰ حرکت تلوریک منجر شد.

کارشناسان اس‌‌اس‌ان گزارش کرده‌اند که وقتی دو صفحه تکتونیک به هم می‌رسند، فشار زیادی ایجاد می‌کنند که پوسته زمین را تغییر شکل می‌دهد و برای اندازه‌گیری آن‌ها، باید از ابزار مناسبی استفاده کرد تا بتوان تاثیرشان را سنجید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دلیل زلزله به بزرگی ۷.۱ نوزدهم سپتامبر ۲۰۱۷ که ۳۷۰ کشته و هفت هزار و ۲۸۹ مجروح به جا گذاشت، آن بود که صفحه کوکوس زیر صفحه آمریکای شمالی قرار گرفت و به گفته کارشناسان، آن موقع مواد آن صفحه روی سطح، حرکاتی ناگهانی پدید آوردند.

هر صفحه تکتونیک حرکت خاص خود را دارد و [این حرکت] مستمر است. در حالی‌ که قسمت شمالی مکزیک این صفحه‌ها با سرعت سه سانتی‌متر در سال حرکت می‌کنند، این سرعت در جنوب ممکن است به هفت سانتی‌متر در سال برسد. این امر زلزله‌خیزی زیاد ایالت‌هایی مثل چیاپاس و اواکساکا را توضیح می‌دهد.

طبق برآوردهای اس‌اس‌ان، از ژانویه ۱۹۹۰ تا سپتامبر ۲۰۱۷ بیش از ۸۶ هزار زلزله در مکزیک ثبت شده است. روزانه ۱۵ حرکت تلوریک با بزرگی کمتر از دو درجه ثبت می‌شود.

سیستم‌های سنجش در اندازه‌گیری این پدیده‌ها به دقت بیشتری دست یافته‌اند. به گفته کارشناسان، هرچند ۷۹۶ زلزله در سال ۱۹۹۰ و ۱۵ هزار و ۲۸۱ زلزله در سال ۲۰۱۶ ثبت شدند، اغلب جای نگرانی وجود ندارد.

© The Independent

بیشتر از جهان