عفو بین‌الملل: دستور کشتار معترضان در بالاترین سطوح حاکمیتی صادر شد

نهادهای امنیتی به خانواده قربانیان برای دفن شبانه آنان و اجتناب از اطلاع‌رسانی فشار آورده‌اند

سازمان عفو بین‌الملل از افشای یک سند رسمی خبر داد که آشکار می‌کند فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح دستور «برخورد شدید» با معترضان را صادر کرده است. ستاد کل نیروهای مسلح، عالی‌ترین نهاد نظامی در جمهوری اسلامی ایران است که مسئولیت هماهنگی میان نیروهای ارتش، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و وزارت دفاع را بر عهده دارد و فرمانده آن را علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌کند.

بر‌ اساس بیانیه سازمان عفو بین‌الملل که روز جمعه هشتم مهرماه منتشر شد، دستور فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح روز ۳۰ شهریور صادر و به تمامی استان‌ها ابلاغ شد؛ عصر همان روز نیز استفاده مرگبار از سلاح گرم علیه معترضان شدت یافت و ده‌ها نفر ازجمله تعدادی زن و کودک در یک‌شب کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رونوشت سند دیگری که در اختیار سازمان عفو بین‌الملل قرار گرفت نیز حاکی از آن است که فرمانده نیروهای مسلح استان مازندران، روز یکم مهرماه به نیروهای انتظامی و امنیتی دستور داد با «بی‌رحمی» و «به قصد کشتار» با افرادی که او «اغتشاشگر» و «ضد انقلاب» نامیده است، برخورد کنند. سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه جدیدش تاکید کرد شواهدی در اختیار دارد که استفاده گسترده از سلاح جنگی علیه معترضان را اثبات می‌کند. بر اساس این گزارش نیروهای امنیتی با علم بر اینکه استفاده از گلوله‌ها جنگی به مرگ معترضان منجر می‌شود، به‌سوی آنان شلیک کردند و قصد کشتار معترضان را داشتند. عفو بین‌الملل در ادامه تاکید کرد طبق قوانین بین‌الملل، قتل‌های ناشی از استفاده غیرقانونی از سلاح گرم، غیر‌عمد تلقی نمی‌شوند و عمدی‌اند.

برمبنای گزارش سازمان عفو بین‌الملل، تاکنون هویت ۵۲ نفر از قربانیان شناسایی شده است و تعدادی از آنان نیز کودک بوده‌اند. این سازمان اعلام کرد که احتمالا آمار قربانیان بیش از این‌ها است و تلاش برای شناسایی هویت آنان ادامه دارد. یکی از قربانیان نیز دختر ۱۶ ساله‌ای به نام سارینا اسماعیل‌زاده بود که در اثر ضربه‌های شدید باتوم به سر، جان باخت. همچنین طی روزهای اخیر صدها تن بازداشت شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران، روز پنجشنبه هفتم مهرماه، نیز در گزارشی اعلام کرد که تعداد معترضان کشته‌شده به دست‌کم ۸۳ تن رسیده است و برخی کشته‌شدگان، زیر ۱۸ سال بوده‌اند. همچنین گزارش‌هایی در مورد بدرفتاری با بازداشت‌شدگان منتشر شده است و چند کانال تلگرام نزدیک به نهادهای امنیتی، ویدیوهایی را از اعتراف‌های اجباری بازداشت‌شدگان پخش کرده‌اند. از سوی دیگر فرماندهی انتظامی نیروهای انتظامی (فراجا) در بیانیه‌ای که روز ششم مهرماه منتشر شد، به نقش نیروهای مسلح، ازجمله سپاه پاسداران و بسیج در سرکوب معترضان اشاره کرد.

سازمان حقوق بشر ایران در گزارش‌های پیشین خود نیز ضمن تایید تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی به‌سوی مردم، آن را مصداق «جنایت جنگی» دانسته بود. به گفته این سازمان، نهادهای امنیتی به خانواده قربانیان برای دفن شبانه آنان و اجتناب از اطلاع‌رسانی فشار آورده‌اند. اعتراض‌های سراسری مردم ایران از روز شنبه ۲۶ شهریورماه پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران آغاز شد.