دردسرهای قدیمی در شروع فصل جدید لیگ برتر بسکتبال

در فصل جدید، تعداد تیم‌ها کمتر شده و مشکلات اقتصادی آن‌ها پابرجا است

طبق آئین‌نامه لیگ در صورتی که یکی از دو تیم ۷۲ ساعت قبل از مسابقه درخواست لغو بازی کرده و تیم مقابل نیز با این درخواست موافقت کند، امکان برگزاری این دیدار در زمان دیگری وجود دارد- ایرنا

فصل جدید لیگ برتر بسکتبال از پنجشنبه، هفت مهر، شروع شد. ولی مشکلات اساسی آن از جمله درآمدزایی باشگاه‌ها هنوز برطرف نشده است. فصل گذشته، ۱۶ تیم در لیگ برتر حضور داشتند، ولی در فصل جدید تعداد تیم‌ها به عدد ۱۲ رسیده و مسابقات به جای دو گروه در یک گروه متمرکز برگزار می‌شود. نکته مثبت این دوره نسبت به دوره قبل، برداشته شدن پروتکل‌های بهداشتی و حضور هواداران در سالن است.

کاهش تعداد تیم‌های لیگ برتر با تصمیم سازمان لیگ بسکتبال بوده، ولی استقبال نکردن باشگاه‌های قدیمی و سرمایه‌گذاران موضوعی است که در سال‌های گذشته هم بارها تکرار شده است.

قرار است فصل جدید با حضور مهرام تهران، رعد پدافند دزفول، توفارقان آذرشهر، مس رفسنجان، آویژه صنعت مشهد، کاله مازندران، شهرداری گرگان، ذوب‌آهن اصفهان، مس کرمان، نفت آبادان، صنایع هرمزگان و نبوغ اراک برگزار شود، ولی در روزهای گذشته، شایعه کناره‌گیری بعضی از تیم‌ها همچنان مطرح بوده است.

نصرت‌الله جعفریان، رئیس سازمان لیگ بسکتبال، درباره شایعه کناره‌گیری تیم صنایع هرمزگان گفت: «هیچ تیمی به صورت مکتوب و یا حتی تلفنی چنین موضوعی را به ما اعلام نکرده و با این اوصاف طبق قانون تیمی انصراف نداده است.»

شرط حضور تیم‌ها در لیگ برتر تسویه بدهی‌های قبلی با فدراسیون و بازیکنان بود، ولی به نظر می‌رسد سازمان لیگ برای جلوگیری از کم شدن تیم‌ها با آن‌ها مدارا کرده است. جعفریان در این باره گفت: «تا حدودی پرداخت کرده‌اند و از این جهت، با تیم‌ها مشکلی نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار بود هفته اول لیگ برتر بسکتبال با برگزاری شش بازی در روز پنجشنبه به پایان برسد، ولی دو بازی شهرداری گرگان با ذوب‌آهن اصفهان و صنایع هرمزگان با کاله آمل به درخواست تیم‌های میزبان لغو شد. طبق آئین‌نامه لیگ، در صورتی‌که یکی از دو تیم ۷۲ ساعت قبل از مسابقه درخواست لغو بازی کرده و تیم مقابل نیز با این درخواست موافقت کند، امکان برگزاری این دیدار در زمان دیگری وجود دارد.

علی توفیق، دبیر سابق فدراسیون بسکتبال، دلیل استقبال نکردن از این مسابقات را مشکلات درآمدزایی باشگاه‌های می‌داند. او درباره چرخه معیوب اقتصادی در لیگ برتر بسکتبال ایران به ایسنا گفت: «برای حضور در لیگ باید توجیه اقتصادی باشد. لیگ ایران فقط هزینه است و هر سال نیز این هزینه‌ها به‌صورت تصاعدی افزایش می‌یابد. بعضی از بنگاه‌های تجاری می‌توانند خودشان را با این شرایط وفق بدهند و بسیاری نمی‌توانند. الان یک بازیکن فوتبال ۳۰ میلیارد، یک بازیکن والیبال ۷ میلیارد و یک بازیکن بسکتبال ۳ میلیارد هزینه به همراه دارد که نشان از چرخه عظیم اقتصادی است. با گذشت هر سال، همه این هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند و مدیران اقتصادی با خودشان می‌گویند حضور در لیگ و ورزش چه صرفه اقتصادی دارد؟ وقتی توجیه اقتصادی ندارد باشگاه‌ها نمی‌آیند و در نتیجه بازیکنان بیرون هستند. در مجموع چرخه معیوبی است که لیگ ما با آن دست و پنجه نرم می‌کند.»

فصل گذشته شهرداری گرگان موفق شد قهرمان لیگ برتر بسکتبال شود و در فصل جدید هم، با جذب ستارگانی مثل بهنام یخچالی، محمد جمشیدی، سجاد پذیرفته و پری پتی همچنان مدعی اصلی قهرمانی است.

بیشتر از ورزش