گروهی از استادهای دانشگاه: در برابر دانشجویان بازداشتی سر تعظیم فرود می‌آوریم

بیش از ۲۰۰ تن از اساتید دانشگاه‌های ایران، دانشجوهای معترض را نمادی از «تعهد اخلاقی» و پایبند به ارزش‌های گرانقدری چون عدالت و آزادی دانستند

بیش از ۲۰۰ تن از اساتید دانشگاه‌های سراسر ایران با انتشار بیانیه‌ای در روز پنجشنبه، ۷ مهر ۱۴۰۱، نسبت به سرکوب مردم معترض و در عین‌حال بازداشت‌های گسترده دانشجویان به‌دست نیروهای امنیتی و انتظامی وابسته به جمهوری اسلامی واکنش نشان دادند. 

این گروه از اساتید دانشگاه‌های سراسر ایران بیانیه خود را با این عبارت آغاز کردند: «متاسفانه یکبار دیگر شاهد آن هستیم که شنیده نشدن صدای بخش بزرگی از جامعه در ساختار حاکمیت و تداوم رویه‌ها و تصمیم‌های نادرست منجر به جریحه‌دار شدن وجدان جمعی، ریخته شدن خون افراد بی‌گناه و عزادار شدن ملت ایران شده است.»

این گروه از اساتید دانشگاه‌های سراسر ایران در ادامه به موضوع بازداشت‌های «گسترده و بی‌ضابطه» دانشجویانی اشاره می‌کند، که از نظر نویسندگان این بیانیه، «اعتراض خود را به ظلم و تلاشِ خود را برای تغییر ساختارها به‌شکل مسالمت‌آمیز و بدون کوچک‌ترین تعرضی به اموال عمومی یا ارزش‌های دینی» بیان کرده‌اند. 

در بیانیه مورد نظر دخالت دانشجویان بازداشتی در میدان سیاست و مقابله آنها با ناملایمات اجتماعی نشانه‌ای از «تعهد اخلاقی، پویایی فضای دانشگاه و وفاداری دانشجویان به آرمان‌های گرانقدری چون ظلم‌ستیزی، عدالت خواهی و آزادی‌خواهی» به‌حساب آمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به این ترتیب، استادهای دانشگاه‌های مختلف ایران نیز در فرازی از بیانیه خود چنین آورده‌اند:«همگان باید وجود چنین دانشجویانی را که حاضرند برای دفاع از آزادی و عدالت و کرامت انسانی، از خودگذشتگی کرده و هزینه‌های آن را به جان بخرند قدر دانسته و در برابر کنشگری اخلاقی و انسانی آنها سر تعظیم فرود آورند.»

نویسندگان بیانیه مورد نظر، در ادامه ضمن اشاره به بازداشت دانشجویان معترض به‌وسیله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، تاکید کردند که دفاع‌شان از دانشجویان بازداشت شده از هراس آنها از این امر برمی‌خیزد که مبادا فضای دانشگاه به فضایی ترس‌خورده و بی تفاوت نسبت به آلام اجتماعی بدل شود. 

این گروه از استادها همچنین در بیانیه خود نسبت به وضعیت دانشجویان در بازداشتگاه‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند و خواهان آزادی هر چه سریع‌تر آنها شده‌اند.  

نیروهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی در روزهای اخیر شمار زیادی از فعالان دانشجویی را بازداشت کرده‌اند که در اکثریت موارد حتی نهادی که آنها را بازداشت کرده یا محلی نگهداری بازداشتی‌ها مشخص نیست. این بازداشت‌های گسترده موجب نگرانی برخی گروه‌ها و چهره‌ها شده است که هر کدام‌شان در روزهای اخیر به تناسب نسبت به وقوع این امر واکنش‌هایی نشان داده اند.