دولت عراق: در حال بررسی پاسخ‌‌ به حملات هوایی ایران هستیم

در جریان حملات هوایی و توپخانه‌ای سپاه پاسداران تنها در روز چهارشنبه دست‌کم ۱۱ تن کشته شدند

یک روز پس از تشدید حملات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناطق مرزی کردستان عراق، دولت عراق می‌گوید در حال بررسی پاسخ‌های متفاوت به حکومت ایران است.

در جریان حملات هوایی و توپخانه‌ای سپاه پاسداران تنها در روز چهارشنبه دست‌کم ۱۱ تن کشته شدند. به‌دنبال تشدید حملات سپاه پاسداران، سفیر جمهوری اسلامی در بغداد روز گذشته به وزارت خارجه عراق احضار شد.

وزارت خارجه‌های بریتانیا و آمریکا نیز روز گذشته با صدور بیانیه‌های جداگانه، حملات موشکی-پهپادی سپاه پاسداران به کردستان عراق را نقض حاکمیت ملی عراق و تمامیت سرزمینی این کشور توصیف کردند.

خبرگزاری بلومبرگ روز پنجشنبه هفتم مهرماه در گزارشی به‌نقل از سخنگوی وزارت خارجه عراق نوشت دولت به‌فوریت در حال بررسی پاسخ‌های متفاوت به حملات هوایی حکومت ایران است.

احمد الصحاف در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه گفت اقدامات نظامی حکومت ایران در منطقه ناقض اصول «حسن همجواری» و «سواستفاده آشکار» از روابط دو کشور است. به گفته سخنگوی وزارت خارجه عراق، این کشور مشخصا به‌طور دیپلماتیک پاسخ خواهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان شورای همکاری خلیج فارس نیز روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن قاطع حملات نظامی حکومت ایران به اقلیم کردستان عراق نوشت این اقدامات «تجاوزکارانه»، «ناقض حاکمیت عراق» و تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه به‌شمار می‌رود.

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، شامگاه چهارشنبه از شلیک ۷۳ موشک بالستیک زمین‌به‌زمین و ده‌ها فروند پهپاد انهدامی به کردستان عراق خبر داد.

وزارت خارجه بریتانیا نیز در بیانیه روز چهارشنبه خود حملات هوایی روزهای اخیر به مناطق مرزی کردستان عراق را نشانگر الگوی ثابت حکومت ایران برای بی‌ثباتی در منطقه عنوان کرد.

در همین حال، بامداد روز پنجشنبه، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه اعلام کرد ساعت ۲:۱۰ دقیقه بعد از ظهر روز گذشته به وقت محلی، نیروهای آمریکایی یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی که به سمت اردبیل، در کردستان عراق، در حرکت بود را سرنگون کردند.

براساس اعلام سنتکام، پهپاد ایرانی از نوع مهاجر-۶ بود و به‌گفته مقام‌های آمریکایی تهدیدی برای نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه به‌شمار می‌رفت.

حکومت ایران پیش‌تر نیز بارها مناطق مرزی کردستان عراق را هدف حملات موشکی و توپخانه‌ای قرار داده است. این مناطق محل استقرار شمار زیادی از نیروهای احزاب کرد مخالف نظام جمهوری اسلامی است.