حداقل ۲۶۰ هزار روس از زمان فراخوان نظامی پوتین فرار کرده‌اند

«کوچ کارگران ماهر» در سراسر مرزهای روسیه در جریان است

حدود ۳۰ درصد از روس‌ها گذرنامه بین‌المللی دارند- REUTERS/Irakli Gedenidze

به گفته مقام‌های غربی و رسانه‌های مستقل روسیه، بیش از ۲۶۰ هزار روس از زمان اعلام بسیج غیرعمومی ولادیمیر پوتین در پی شکست‌های جدی در میدان نبرد از اوکراین فرار کرده‌اند.

اکنون طبق برخی برآوردها، تعداد کسانی که از زمان شروع این حمله در فوریه کشور را ترک کرده‌اند به ۴۰۰ هزار می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود این جریان، به‌ویژه در جمهوری‌های فدراسیون روسیه در آسیای مرکزی ادامه یابد، زیرا بنا بر شکایت اهالی این مناطق، شمار زیادی از مردم فراخوانده‌ شده‌اند.

به گفته مقام‌های غربی، این جریان مهاجرت با فقدان روس‌های ماهر و تحصیل‌کرده‌ به مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های بین‌المللی دامن می‌زند، افرادی که بعید به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت به کشور بازگردند و در عوض قصد دارند خانواده‌های خود را نیز به خارج از کشور ببرند تا در کنارشان باشند.

به گزارش روزنامه مستقل نوایا گازتا یوروپ (Novaya Gazeta Europe) که اکنون در روسیه توقیف شده است، مقام‌های مسکو اذعان کرده‌اند تنها در چهار روز ۲۶۱ هزار نفر روسیه را ترک کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از مقام‌ها در مصاحبه با این روزنامه گفت وزارت امنیت و دفاع مسکو قصد دارد پوتین را متقاعد کند «قبل از اینکه خیلی دیر شود» مرزها را به روی مردانی که در سن خدمت نظامی‌اند ببندد. دولت اعتراف کرده «خطاهایی» در این فراخوان نظامی صورت گرفته است. سخنگوی کرملین گفت: «این فرمان در مواردی نقض شده است. این اشتباه‌ها اصلاح خواهند شد.»

یک مقام غربی گفت: «با اعلام بسیج نیروها، روس‌ها هرچه بیشتر پی می‌برند که به آن‌ها دروغ گفته شده است. به همین دلیل است که تجمع‌های اعتراضی بیشتری را مشاهده می‌کنیم، هزاران نفر کشور را ترک می‌کنند و از رفتن و خدمت کردن سر باز می‌زنند.»

«حدود ۳۰ درصد از روس‌ها گذرنامه بین‌المللی دارند. پس اگر گذرنامه دارید، احتمالا جزو قشر تحصیل‌کرده‌تر و خبره‌تر جامع‌اید... بسیاری از این افراد قصد دارند خارج بمانند، پس این کوچ کارگران ماهر است... جریان مهاجرتی فوریه را هم که به این آمار اضافه کنیم، سهم بزرگی از توان اقتصادی و نیروی کار ماهر روسیه را تشکیل می‌دهد.»

گویا مقام‌های روسیه با اعمال نظارت در برخی مرزها می‌کوشند از عبور مردم جلوگیری کنند. از بیش از یک هفته قبل که بسیج عمومی آغاز شد، شمار زیادی از افراد کم‌کم وارد خاک گرجستان شده‌اند که با مسکو پیمان ورود بدون روادید دارد.

هم‌اکنون «کارگروه ویژه» آنجا مستقر شده‌ است تا برای افراد مشمول حضور در جبهه اوکراین حکم اعزام صادر کند. به گفته خبرگزاری تاس روسیه، «نمایندگان دفتر نظام وظیفه ارتش» در این ستاد حضور دارند که «در جاده بررسی می‌کنند افراد مشمول خدمت وظیفه شرایط اعزام به خدمت دارند یا نه».

مقام‌های غرب مطمئن نیستند نارضایتی مردم به تلاشی برای تغییر نظام بینجامد. یکی از مقام‌ها می‌گوید: «تفاسیر و نارضایتی‌های زیادی در مورد این سلسله‌مراتب وجود دارد. پیش‌بینی من این نیست که تغییری آنی رخ می‌دهد [اما] اگر یک سال قبل از من می‌پرسیدید می‌گفتم گروه کنونی حاضر در قدرت احتمالا تا دهه ۲۰۳۰ در قدرت می‌ماند. [حالا] اوضاع خیلی مبهم‌تر است.»

© The Independent

بیشتر از جهان