چهارمین نشتی در خطوط لوله نورد استریم در سوئد پیدا شد

برخی کشورهای اروپایی روسیه را به «اقدام‌های خرابکارانه» متهم کرده‌اند

پیش‌تر سه نشتی دیگر در خطوط لوله گاز که از روسیه تا آلمان امتداد دارد، گزارش شده بود‌ـ JOHN MACDOUGALL / AFP

گارد ساحلی سوئد خبر داد که یک نشتی دیگر را در خط لوله گاز نورد استریم ۲ در دریای بالتیک پیدا کرده‌ است. این خبر پس از آن اعلام شد که سه نشتی دیگر در خطوط لوله گاز که از روسیه تا آلمان امتداد دارد، گزارش شده بود.

مقام‌های غربی احتمال داده‌اند که نشتی خطوط لوله ناشی از «خرابکاری» باشد. بر اساس اعلام گارد ساحلی سوئد، جست‌وجو برای یافتن عامل خرابکاری ادامه دارد.

به گزارش بلومبرگ، سخنگوی گارد ساحلی سوئد روز دوشنبه نیز از پیدا شدن دو نشتی دیگر در خطوط لوله در منطقه اقتصادی این کشور مطلع شده بود.

هم‌زمان دانمارک نیز اعلام کرد که یک نشتی را در خطوط لوله پیدا کرده است. شامگاه چهارشنبه نیز چهارمین نشتی در خطوط لوله گاز در دریای بالتیک شناسایی شد.

طبق اعلام گارد ساحلی سوئد، دقیقا مشخص نیست که محل نشتی در ساختار داخلی لوله‌ها قرار دارد یا نه اما یک رباط زیر آب با کنترل از راه‌ دور در حال بررسی وضعیت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون چندین کشور اروپایی اعلام کرده‌اند که نشتی خطوط لوله اقدامی «عمدی» و «خرابکارانه» است، فنلاند نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که تنها یک قدرت دولتی می‌تواند اقدام‌هایی در چنین مقیاس انجام دهد. در این میان برخی کشورها مانند لهستان نیز انگشت اتهام را به سمت روسیه گرفته‌اند که پس از حمله نظامی به اوکراین، جریان انتقال گاز به اروپا را محدود کرد.

روسیه درحالی‌که خود متهم ایجاد نشتی گاز خطوط لوله است، آمریکا را به این خرابکاری متهم می‌کند و آمریکا نیز این اتهام را رد کرده است.

یلوا یوهانسون، کمیسر داخلی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه درباره «خرابکاری» در خطوط لوله گاز هشدار داد و آن را نشانه‌ حمله به زیرساخت‌های اروپا دانست.

شرکت‌های انرژی در اروپا روز چهارشنبه اعلام کردند که امنیت دارایی‌های دریایی خود را افزایش خواهند داد. نشت خطوط گاز نورد استریم ممکن است فاجعه جدیدی برای آب و هوا باشد. هم‌زمان با نشتی گاز در دریای بالتیک، حباب‌هایی پرجوش در آب دریا ایجاد شده است. خطوط لوله نورد استریم از دریای بالتیک به آلمان از روسیه می‌گذرد و از بستر دریا در آب‌های بین‌المللی عبور می‌کند. مقام‌های امنیتی آلمان می‌گویند که خطوط آسیب‌دیده دیگر هرگز قابل‌استفاده نیستند و چنانچه به سرعت تعمیر نشوند به دلیل ورود آب‌نمک دریا به‌طورکلی نابود می‌شوند.

روسیه ماه‌هاست که منابع انرژی اروپا را با هدف فشار بر متحدان اوکراین محدود کرده است اروپا نیز در تلاش است برای گاز روسیه جایگزین مناسب پیدا کند.

بیشتر از جهان