احزاب کرد، در پی حملات سپاه به اقلیم کردستان، برای اعتصاب عمومی فراخوان دادند

احزاب کرد با حمایت دوباره از خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، خواستار اعتصاب عمومی در روز شنبه شدند

مرکز همکاری احزاب کردستان ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله سپاه پاسداران به اقلیم کردستان، از تمامی مردم کردستان دعوت کرد که روز شنبه، نهم مهرماه، با اعتصاب عمومی هجوم تروریستی به مقر احزاب کردستان ایران در اقلیم کردستان عراق را مورد اعتراض قرار دهند. 

در این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی که با خیزش وسیع و سراسری مردمی در ایران روبرو است و به استیصال درآمده، بار دیگر جهت گمراه کردن اذهان عمومی از اعتراضات داخلی دست به جنایت دیگری زده و کردستان و احزاب سیاسی آن را که از بدو سر کار آمدن این رژیم به آن نه گفته‌اند، آماج حملات خود قرار داد.»

مرکز همکاری احزاب کردستان ایران در بیانیه خود اعلام کرد: «سپاه تروریستی رژیم روز ششم مهرماه مقر احزاب کردستان را که سنگر مستحکم پایداری و آزادی بودەاند، مورد حمله وحشیانه موشکی و پهپادی قرار داد. حمله تجاوزگرانه به اردوگاه‌های ما، به منظور انحراف انظار عمومی از اعتراضات مردمی کنونی و کینه‌توزی دیرینه با جنبش مردم کردستان صورت گرفته است.

این مرکز، پس از قتل مهسا امینی نیز فراخوانی برای اعتصاب در کردستان داد. این اعتصاب زمینه‌ساز اعتراضات گسترده‌تر و نیز اعتصابات در دیگر نقاط کشور شد.

نوزاد ریحانه کنعانی هم به مادرش پیوست

عصر روز چهارشنبه تصاویری از یک نوزاد تازه متولد شده در رسانه‌های اجتماعی بازنشر شد که مورد توجه بسیار کاربران قرار گرفت زیرا ریحانه کنعانی، مادر این کودک که او را باردار بود، در جریان حمله‌های سپاه پاسداران کشته شد اما پزشکان توانستند نوزاد را نجات دهند و زنده به دنیا بیاورند.

با این همه، تلاش پزشکان برای نجات جان این نوزاد موثر نبود و او جان خود را از دست داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبر را طارق حیدری، شهردار شهر کویه کردستان عراق نیز تایید کرد و به رویترز گفت که در حمله‌های روز گذشته به این شهر دو تن از جمله یک زن باردار کشته و ۱۲ نفر زخمی شدند. به گفته او، حال برخی از مجروحان وخیم است و در بیمارستان اربیل تحت مداوا قرار دارند. 

بر اساس اعلام سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، یکی از موشک‌های سپاه پاسداران به نزدیکی مدرسه ابتدایی «آزادی» واقع در کمپ آزادی حزب دمکرات اصابت کرد که منجر به زخمی شدن دست‌کم هشت دانش‌آموز شد. 

« ۷۳ فروند موشک بالستیک، ۱۳ تن کشته و ۵۸ نفر زخمی»

در جریان حمله‌های موشکی، توپخانه‌ای و پهپادی سپاه پاسداران به اقلیم کردستان عراق دست‌کم ۱۳ تن کشته و ۵۸ نفر زخمی شده‌اند. 

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع کرد عراق نوشت که حمله‌های پهپادی روز چهارشنبه حداقل ۱۰ پایگاه کردهای ایرانی در نزدیکی سلیمانیه در کردستان عراق را هدف قرار داده‌اند. هنوز جزئیات بیشتری از تلفات احتمالی این حمله‌ها در دست نیست. 

صبح روز پنجشنبه نیز کانال تلگرامی خبر فوری از «اجرای مجدد آتش سنگین توپخانه سپاه پاسداران بر مواضع حزب دموکرات کردستان» خبر داد و به نقل از منابع محلی نوشت که «شهر سلیمانیه نیز زیر آتش سنگین سپاه پاسداران قرار دارد». 

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، روز چهارشنبه در سخنانی تهدیدآمیز گفت که حمله‌های سپاه پاسداران تا خلع سلاح کامل گروه‌هایی که او آن‌ها را «تروریستی، ضدایرانی و تجزیه‌طلب» نامید، ادامه دارد.

به گفته پاکپور، تا عصر روز چهارشنبه ۷۳ فروند موشک بالستیک زمین‌به‌زمین و ده‌ها فروند پهپاد انهدامی به مواضع و اهداف موردنظر در محل استقرار و فعالیت احزاب کردستان اصابت کرده و منفجر شده‌اند. 

واکنش‌های جهانی

با وجود ادعای فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران درباره موفقیت‌آمیز بودن تمامی این حمله‌ها، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، بامداد روز پنجشنبه در بیانیه‌ای خبر داد که نیروهای آمریکایی یک هواپیمای بی‌سرنشین ایرانی را سرنگون کرده‌اند که به سمت اربیل در کردستان عراق در حرکت بود. 

حمله سپاه پاسداران به مواضع احزاب کرد در اقلیم کردستان واکنش‌های جهانی را در پی داشته است.

وزارت خارجه عراق با احضار سفیر ایران در بغداد به این حمله‌ها اعتراض کرد. ایالات‌متحده حمله‌های جمهوری اسلامی ایران را «گستاخانه» خواند و آن را محکوم کرد. بریتانیا نیز گفت که «بمباران بی‌رویه» کردستان عراق نشان‌دهنده «الگوی مکرر فعالیت بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» است.

آلمان، ضمن محکوم کردن این حمله‌ها، تلاش ایران را برای یافتن ریشه اعتراض‌های اخیر در کشورهای همسایه رد کرد.

وزارت خارجه مصر حملات موشکی جمهوری اسلامی علیه اهدافی در اقلیم کردستان را محکوم کرد و در بیانیه‌ای گفت حمله هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «نقض فاحش حق حاکمیت و امنیت عراق است.»

قاهره در این بیانیه، همچنین درباره تبعات تنش‌های چند‌ روز اخیر در منطقه علیه ثبات و امنیت مردم هشدار داد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد نیز گفت که آنتونیو گوترش، درباره بمباران غیرنظامی‌ها ابراز نگرانی کرده و از ایران خواسته است که به تمامیت ارضی عراق احترام بگذارد. 

حزب دموکرات کردستان ن هم در بیانیه‌ای حمله‌های جمهوری اسلامی ایران را «بزدلانه» خواند و اعلام کرد که این حمله‌ها در زمانی رخ می‌دهد که «رژیم تروریستی ایران قادر به خاموش کردن مقاومت مدنی کردها و مردم ایران نیست». 

سپاه پاسداران از شش روز پیش، حمله به اقلیم کردستان عراق و مواضع شماری از احزاب کردستان در این منطقه را آغاز کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که در جریان حمله‌های روز چهارشنبه یک شهروند آمریکایی با هویت «عمر محمودزاده» نیز کشته شده است.