بازداشت ۸۰۰ چینی در مغولستان به ظن جاسوسی سایبری

این گروه به پول‌شویی، تقلب، هویت‌دزدی و هک کامپیوتری متهم شده‌اند

shutterstock

پلیس مغولستان به‌عنوان بخشی از مبارزه علیه جنایات سایبری، ۸۰۰ شهروند چینی را بازداشت کرد.

در این عملیات که سه شنبه گذشته در «اولان باتار» پایتخت مغولستان انجام گرفت، پلیس تعدادی کامپیوتر و تجهیزات، از جمله تلفن‌های همراه را ضبط کرد. 

«گِرِل دورج پالام»، رئیس اداره اطلاعاتی مغولستان، می‌گوید که بازداشت شدگان مظنون به ارتکاب جرایمی، از تقلب و جعل هویت گرفته تا پولشویی و هک کردن کامپیوتر هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حمله، که نخست توسط رویترز گزارش شد، در پی دو ماه تحقیق در مورد جرایم سایبری و بازداشت ۳۲۴ چینی در فیلیپین در ماه گذشته، انجام گرفت.

آقای دورج پالام در یک کنفرانس خبری درروز چهارشنبه گفت: «از این لحظه، فرض ما بر این است که بازداشت‌ شدگان به (شبکه) پولشویی مرتبطند. در این مورد، در حال تحقیق هستیم.»

سفارت چین در اولان باتار تایید کرد که بازداشت شدگان در حمله اخیر پلیس، با روادید یک ماهه گردشگری وارد مغولستان شده بوده‌اند. 

سخنگوی سفارت چین گفت:«اداره پلیس مغولستان اقدامات لازم را در این مورد انجام داده است و در حال حاضر مشغول تحقیقات بیشتر است. چین و مغولستان همکاری‌ها و عملیات امنیتی مشترک خواهند داشت و در این مورد (بازداشت مظنونان) با یکدیگر همکاری نزدیک خواهند کرد.»

این حمله، همزمان با انتشار گزارشی انجام گرفته است که در آن به حملات سایبری حمایت شده از طرف دولت چین، اشاره می‌کند. شرکت ایمنی سایبری «فایِر آی» روز پنجشنبه،  جزئیاتی درباره گروه شرور هکرهای کامپیوتری موسوم به «آ پی تی ۴۱» منتشر کرد. 

گفته می‌شود که این گروه، با استفاده از بدافزارهای هک کامپیوتر،  پیامک‌های خصوصی میان مقامات بلندپایه نظامی و هدف‌های دولتی در آمریکا را دزدیده‌اند.

استیون استون، مدیر موسسه «فایر‌آی» گفت، بدافزارها «به چین امکان می‌دهند به‌طور موثر اطلاعات را از منابع متعدد، از یک محل جمع‌آوری کند.»

او افزود: «سرقت‌های مرتبط با جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات، مدت‌هاست در جریان است، اما آنچه جدید است، وسعت این گونه جاسوسی‌ها با استفاده از این ابزار است.» 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent