نگاه رسانه‌های جهان به خیزش سراسری ایران؛ بایدن باید از خواست تغییر رژیم حمایت کند

ایرانی‌ها خواهان رهایی از قید‌وبندهای حاکم و مقررات نابرابر تحمیلی‌اند

همزمان با ادامه خیزش سراسری در ایران، واکنش‌ فعالان اجتماعی، پژوهش‌گران و رسانه‌های بین‌‌المللی به تحولات سیاسی ایران و آینده اعتراض‌ها و نقش زنان ادامه دارد.

روز چهارشنبه روزنامه نیویوک‌تایمز گزارش دیگری درباره اعتراض‌ها در ایران و خواست‌ها و مطالبات زنان در این اعتراض‌ها با محوریت «حجاب اجباری» منتشر کرد. به‌نوشته نویسنده نیویورک‌تایمز، این برداشت غلطی است که حجاب اسلامی هموار بخشی از «فرهنگ ایران» مدرن بوده است.

به‌نوشته نویسنده نیویورک‌تایمز، بررسی تصاویر تهران در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ نشان می‌دهد لباس‌های الهام‌ گرفته از مد‌ل‌های غربی، با آستین‌ها و دامن‌های کوتاه، بخشی از پوشش انتخابی زنان ایران در آن سال‌ها بوده است.

مهم‌تر از نوع لباس، زنان ایرانی در آن مقطع حق انتخاب آزادانه پوشش داشتند، در حالی که اگر امروز یک زن با پوشش دل‌خواه خود بخواهد به خیابان‌ها یا فضاهای عمومی برود، خود را در معرض خطر بازداشت نیروهای انتظامی-امنیتی حکومت ایران قرار داده است.

 نیویورک‌تایمز در بخش دیگری نوشت: ایران در آستانه تحولات سیاسی-اجتماعی فراگیری است و زنان ایران برای همیشه تن به این قوانین ناعادلانه نخواهند داد.

بایدن باید قاطعانه بگوید از مبارزه مردم ایران دفاع می‌کند

وب‌سایت خبری-تحلیلی د‌هیل هم روز چهارشنبه در گزارشی به بررسی رویکرد دولت آمریکا در قبال اعتراض‌های سیاسی در ایران پرداخت.

د‌هیل در بخشی از گزارش روز چهارشنبه خود با اشاره به رویکرد دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، در قبال «جنبش سبز» در ایران نوشت، دولت آمریکا در جریان «جنبش سبز» معترضان ایرانی را در برابر حکومت ایران رها کرد.

ایندیپندنت فارسی

به‌نوشته نویسنده دهیل، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، فرصتی برای تغییر رویکرد دولت آمریکا در قبال معترضان ایرانی دارد، کاری که ظاهرا دولت اوباما ترجیح داد انجام ندهد.

به‌نوشته دهیل، هزاران ایرانی با حضور خود در خیابان‌ها، خواهان رهایی از قید‌وبندهای حاکم، آزار‌واذیت‌ها و مقررات نابرابر تحمیلی‌اند.

وب‌سایت دهیل در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: زندان بدنام اوین در تهران در حال حاضر مملو از مخالفان نظام، روزنامه‌نگاران، لیبرال‌ها، دانشجویان و مردم عادی است که در پی تغییرات سیاسی در ایران‌اند.

به‌نوشته دهیل، دولت بایدن، باید قاطع و به‌صراحت اعلام کند از «ارزش‌های آمریکایی» حمایت می‌کند. به‌این اعتبار، از خواست مردم ایران برای تغییر رژیم سیاسی پشتیبانی می‌کند.

این که دولت بایدن، با هدف رسیدن به‌توافق هسته‌ای با حکومت ایران، به‌دنبال تضعیف تحریم‌ها یا جلب نظر مقام‌های ایرانی است، یک سیاست و رویکرد اشتباه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌نوشته دهیل، سیاست‌گذاران آمریکایی باید آشکارا اعلام کنند از تغییرات سیاسی در ایران، بدون این که نیروهای آمریکایی بخواهند وارد جنگ یا درگیری تازه‌ای در منطقه شوند، دفاع می‌کنند.

روز چهارشنبه همچنین ده‌ها تن از دانشگاهی‌ها، پژوهش‌گران و فعالان اجتماعی بین‌المللی، با انتشار نامه‌ای جمعی ضمن حمایت قاطع از اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران، خواهان پایان دادن به سرکوب‌‌های سیاسی و گذار از حکومت دینی خشونت‌‌گرا در ایران شدند.

جودیت باتلر، ژاک رانسیر و آنجلا دیویس، در شمار ده‌ها استاد، نویسنده و فعال اجتماعی سرشناسی‌اند که این نامه جمعی را در دفاع از مبارزات مردم ایران علیه حکومت جمهوری اسلامی امضا کرده‌اند.

به‌نوشته امضاکنندگان این نامه جمعی، در برابر ترور و سرکوب حکومت ایران، جهان شاهد یک «انقلاب فمینیستی» در ایران است که از خشم قتل مهسا (ژینا) امینی شعله‌ور شده است.