ورود کنگره به ماجرای حضور محمدجعفر محلاتی در آمریکا

دو قانونگذار آمریکایی خواهان تحقیق درباره روابط استاد دانشگاه اوبرلین با جمهوری اسلامی شدند

دو نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا و از اعضای کمیته آموزش و کار مجلس نمایندگان، روز چهارشنبه، ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲، خواهان تحقیقات درباره محمد جعفرمحلاتی، استاد مطالعات مذهبی کالج اوبرلین در ایالت اوهایو، به‌دلیل روابط احتمالی‌اش با حکومت ایران شدند. شبکه «فاکس نیوز» روزچهارشنبه این خبر را به طور اختصاصی منتشر کرد و گفت این دو قانونگذار نگران همکاری این استاد با جمهوری اسلامی‌اند که بدترین حامی دولتی تروریسم در جهان به‌شمار می‌رود. از جمله اتهامات محلاتی تلاش برای لاپوشانی کشتار دسته‌جمعی زندانی‌های سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ است.

جیم بنکز و ویرجینیا فاکز، نمایندگان جمهوری‌خواه که به ترتیب از ایندیانا و کارولینای شمالی‌اند، نامه‌ای در این مورد به کارمن توئیلهامبار، رئیس کالج اوبرلین، و هیات امنای این دانشگاه نوشتند. «فاکس نیوز» متن کامل این نامه سه صفحه‌ای را منتشر کرده است.

محلاتی در سال‌های آخر جنگ جمهوری اسلامی و حکومت صدام حسین نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بود. بنکز و فاکز در این نامه می‌گویند این سوال وجود دارد که «آیا حکومت ایران نقشی در اشتغال محلاتی در اوبرلین ایفا کرده است و آیا مالیات فدرال مردم آمریکا باید خرج دانشگاهی شود که این‌ همه می‌کوشد یکی از وابستگان حکومت ایران را مورد حفاظت قرار دهد و از او دفاع کند؟»

برخی کنشگران حقوق بشر ایران ماه‌ها است به این دانشگاه در مورد استخدام محلاتی اعتراض می‌کنند اما اوبرلین در مقابل هرگونه اعتراضی به‌شدت مقاومت کرده است. این دانشگاه حالا از جهتی دیگر نیز در وضعیتی حساس قرار دارد چرا که به تازگی از یک قنادی محل، که به آن تهمت نژادپرستی زده بود، در پرونده حقوقی شکست خورده است.

بنکز با اشاره به این ماجرا گفت: «در همین ماه جاری بود که اوبرلین مجبور به پرداخت ۳۶ میلیون دلار غرامت به‌دلیل بدنام کردن قنادی‌ای محلی شد که به آن تهمت دروغ نژادپرستی زده بودند. اوبرلین سابقه عدم صداقت با انگیزه سیاسی دارد و نمی‌توان به آن اعتماد کرد که بررسی صادقانه ای در مورد گذشته محلاتی انجام داده باشد. نگرانی‌های ما هیچ ربطی به آزادی دانشگاهی یا دیدگاه‌های غیرمتداول ندارند — مساله، گذشته محلاتی و نقش ظاهرا مهم او در لاپوشانی جنایات حکومت ایران است.»

این نماینده ایندیانا از چهره‌های پرنفوذ حزب قرمزها و رئیس «کمیته پژوهش جمهوری‌خواهان» است که فراکسیونِ جناح محافظه‌کار حزب محسوب می‌شود. او با تشکر از ویرجینیا فاکز گفت او در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای قوه مقننه آمریکا، که حدودیک ماه و نیم دیگر برگزار می‌شود، در مورد روابط دانشگاه‌های آمریکا با حکومت‌های خارجی متخاصم تحقیق خواهد کرد. در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان، فاکز رئیس کمیته آموزش و کار مجلس نمایندگان می‌شود.

در نامه این دو نماینده در عین‌حال چنین آمده است:‌ «ارتباط‌های محلاتی با یکی از دشمنان اصلی آمریکا رمز و راز نیست. محلاتی از ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۹سفیر ایران در سازمان ملل بوده است. در زمان سفارت او، دولت ایران دست به نابودی نظام‌مند زندانیان سیاسی و سایر مخالفین زده است. تخمین‌ها در مورد شمار کشته‌شدگان متفاوتند اما سازمان «دیده‌بان حقوق بشر» تعداد کشته‌شدگان را بین ۲۸۰۰ تا ۴۵۰۰ نفر تخمین می‌زند. سازما‌ن‌های «عفو بین‌الملل» و «دیده‌بان حقوق بشر» و مجلس کانادا این کشتارهای دسته‌جمعی را جنایت علیه بشریت دانسته‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تیرماه امسال نیز دادگاهی در شهر استکهلم، حمید نوری، یکی از عوامل کشتار ۱۳۶۷ در زندان گوهردشت، را به همین اتهام به حبس ابد محکوم کرد و به‌واسطه آن وقوع کشتار دسته‌جمعی زندانی‌های سیاسی در مرداد و شهریور ۱۳۶۷ به‌لحاظ حقوقی تایید شد.

به گزارش فاکس نیوز، محلاتی قتل عام سال ۱۳۶۷ را «تبلیغات‌ صرف» و «اطلاعات غلط» خوانده است.

دکتر منصور فرهنگ، استاد سیاست در کالج بنینگتون و اولین سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل، این هفته مقاله‌ای در روزنامه دانشجویی «اوبرلین ریویو» نوشت و محلاتی را به شدت محکوم کرد. دکتر فرهنگ، محلاتی را «عامل حکومت دین‌سالار تمامیت‌خواه ایران» خواند که حاضر نیست فاجعه تابستان ۶۷ را به رسمیت بشناسد. فرهنگ مدت کوتاهی در اوایل انقلاب، سفیر بود و در پی ماجرای گروگان‌گیری دیپلمات‌های آمریکایی در ایران از سمت خود استعفا داد. کناره‌گیری فرهنگ مشخصا پس از آن بود که حکومت ایران حاضر به قبول پیشنهاد کمیسیون تحقیقات سازمان ملل مبنی بر آزادی دیپلمات‌ها نشد.

تیتر مقاله فرهنگ در «اوبرلین ریویو» به خودی خود گویا است: «پروفسور محلاتی باید قتل عام ۶۷ را محکوم کند.» او در این مقاله به‌گفتگوی محلاتی با مسیح علی‌نژاد اشاره می‌کند که در آن این استاد کالج اوبرلین از پاسخ دادن به سوال‌های اصلی طفره می‌رود.

لادن بازرگان، کنشگر ایرانی-آمریکایی که برادرش از کشته‌شدگان قتل عام ۶۷ بوده است، از چهره‌های اصلی کارزاری بوده که خواهان اخراج محلاتی از اوبرلین است. بازرگان روز سه‌شنبه به روزنامه «اورشلیم پستِ» اسرائیل گفت: «تصمیم دکتر فرهنگ برای استعفا از سمتش به عنوان سفیر حکومت اسلامی ایران در سازمان ملل و انتخابش برای ترک کشور و کار کردن برای سازمانی حقوق بشری ثابت می‌کند که محلاتی نیز گزینه‌هایی به جز حفظ نزدیکی خود با حکومت ایران داشت.»

ویرجینیا فاکز در گفتگو با «فاکس نیوز» کالج اوبرلین را متهم کرد که اسیر نخوت دانشگاهی شده و حاضر به محکوم کردن محلاتی نیست. این قانونگذار نوشت: «در بهترین حالت کار این دانشگاه نادانی کورکورانه است. در بدترین حالت نشان می‌دهد که اولویت اوبرلین دادن پناه دانشگاهی به مردی است که منافعش همگام با تروریست‌ها است؛ و نه رد کردن دخالت دولت‌های خارجی. ما مشتاق شنیدن پاسخ آن‌ها به تحقیقات خود هستیم.»

این نامه مشخصا از اوبرلین می‌خواهد ظرف دو هفته آینده این اطلاعات را ارائه دهد: صورت درس‌هایی که محلاتی ارائه می‌کند کدامند؟ آیا اوبرلین هیچ‌گونه کمک نقدی یا غیرنقدی از جمهوری اسلامی و یا افراد و نهادهای مرتبط با جمهوری اسلامی دریافت کرده است؟‌

بنکز و فاکز تاکید کرده‌اند که خواهان دریافت «تمام اسناد و اظهارنامه‌های مالی مربوط به دوران استادی محلاتی»‌ هستند. این نامه خواهان دانستن این است که روند اوبرلین برای استخدام اساتید چگونه است و آیا روندی برای افرادی که مرتبط با حکومت‌های خارجیم تخاصم‌اند وجود دارد یا نه و منبع مالی کرسی محلاتی کدام است؟ سوال دوم به این خاطر مطرح شده که کرسی محلاتی پیش ازحضور او وجود نداشته است.

نامه در ضمن می‌پرسد: «چه چیزی باعث استخدام محلاتی در اوبرلین در سال ۲۰۰۷ شد؟ شرایط اشتغال محلاتی در اوبرلین چیست؟»

این نامه در ضمن یادآوری می‌کند که محلاتی سابقه دفاع از فتوای روح‌الله خمینی در مورد قتل سلمان رشدی را دارد.