پسرخاله مهسا امینی: پلیس مهسا را شکنجه داده بود

«حکومت، خانواده مهسا را تحت فشار قرار داده است تا درباره قتل دخترشان سکوت کنند»

عرفان مرتضایی، پسرخاله مهسا(ژینا) امینی، در مصاحبه‌ای با اسکای نیوز گفت دخترخاله‌اش در حالی به «صدای خشم مردم ایران» تبدیل شده است که اعتراضات همچنان در سراسر کشور ادامه دارد. عرفان مرتضایی می‌گوید مهسا پیش از مرگ «شکنجه شده و مورد توهین» قرار گرفته است.

او از جامعه بین‌المللی خواست تا حکومت ایران را مسئول مرگ مهسا بداند و مقام‌های جمهوری اسلامی را در این مورد بازخواست کند.

پسرخاله مهسا امینی نخستین عضو خانواده او به‌حساب می‌آید که از زمان مرگ مهسا به‌ این‌سو، با رسانه‌های غربی گفتگو کرده است.

مهسا پیش از کشته شدنش در بازداشت پلیس، به‌وسیله ماموران گشت ارشاد و به‌دلیل رعایت نکردن آنچه مقامات حکومت ایران حجاب اسلامی می‌خوانند، بازداشت شده بود.

اعتراض به مرگ او به یکی از گسترده‌ترین اعتراضات کشور در سال‌های اخیر، و از بزرگ‌ترین بحران‌های رویاروی حکومت جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به همین دلیل است که مقام‌های حکومتی کوشیده‌اند این اعتراضات را سرکوب کنند.

عرفان مرتضایی که فعال سياسی و پیشمرگه کرد مخالف جمهوری اسلامی است و در شمال عراق زندگی می‌کند، به اسکای نیوز می‌گوید: «مهسا امینی همراه بستگانش، از جمله برادرش اشکان، در تهران به خرید رفته بود و موقعی که با گشت ارشاد روبرو شدند، گشت ارشاد به دلیل آنچه حجاب نامناسب عنوان کرده، او را بازداشت کرده است.»

به گفته پسر خاله مهسا‌، اشکان، برادر مهسا، کوشیده بود به گشت ارشاد توضیح دهد آنان در تهران مسافر وغریب‌اند و تقاضا کرد مهسا را آزاد کنند، اما ماموران به این توضیح و تقاضا توجه نکردند.

او می‌گوید ماموران پلیس به صورت اشکان و مهسا، اسپری فلفل پاشیدند و مهسا را به زور به داخل اتومبیل ون گشت ارشاد، و سپس به بازداشتگاه بردند.

عرفان مرتضایی می‌افزاید شاهدانی که درون ون گشت ارشاد بودند، به خانواده مهسا توضیح دادند چه اتفاقاتی در آنجا رخ داده است.

به گفته او، ماموران گشت ارشاد در طول مسیر به سمت بازداشتگاه پلیس، به شکنجه و ضرب‌وشتم و توهین به مهسا ادامه دادند.

بر اساس گفته‌های مرتضایی، پس از رسیدن به بازداشتگاه پلیس‌، مهسا نخست بینایی خود را از دست می‌دهد و سپس بی‌هوش می‌شود و به زمین می‌افتد.

او می‌گوید که ۳۰ دقیقه طول کشیده تا آمبولانس به مهسا برسد و یک ساعت و نیم هم طول کشیده تا به بیمارستان منتقل شود.

بنابر گزارش بیمارستان کسرا، بیمارستانی که مهسا در آنجا بستری بود، او هنگامی که به بیمارستان رسیده است، دیگر علایم حیاتی نداشته و به دلیل ضربه به سر، دچار ضربه مغزی شده بوده است.

پسر خاله مهسا می‌گوید که حکومت ایران خانواده مهسا را تحت فشار قرار داده است تا درباره قتل دخترشان سکوت کنند. 

او می‌گوید به‌رغم ادعاهای مطرح‌شده در برخی رسانه‌های حکومتی ایران، مهسا دخالتی در سیاست نداشته است.

مرتضایی در پاسخ به پرسشی در مورد تاثیر مرگ مهسا، می‌گوید: «مرگ مهسا به جرقه‌ای برای جنبش اعتراضی در سراسر ایران و کردستان تبدیل شده است.»

او می‌افزاید: «مهسا در حال حاضر صدای خشم مردم ایران است.»

او همچنین اضافه کرده است که خانواده‌اش از طریق او، خواستار آن بودند که جامعه بين‌المللی به کمک آن‌ها بيايد و اطمینان حاصل کند که نظام جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت مرگ مهسا را بر عهده می‌گیرد. 

تلویزیون دولتی ايران گفته است از زمان آغاز «خشونت‌ها» (اعتراضات) در آخرهفته گذشته، ۴۱ معترض و مامور انتظامی کشته شده‌اند، در حالی‌که گزارش‌های دیگر این رقم را ۷۶ نفر عنوان می‌کنند.

به گزارش رسانه‌های دولتی، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت جمهوری اسلامی، گفته است حکومت باید با کسانی که با «امنیت و آرامش» کشور مخالفت می‌کنند، قاطعانه برخورد کند. 

در اعتراضات خیابانی اخیر، زنان نقش برجسته‌ای داشتند و از جمله با سوزاندن روسری‌های خود، نظام جمهوری اسلامی و قانون حجاب اجباری را به چالش کشیدند.