رویترز: خیزش سراسری ایران حکومت را تحت فشار قرار داده است

رویترز: معترضان در سراسر کشور شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند

اعتراض‌های ضد حکومتی در ایران در حالی در دومین هفته خود جریان دارد که با اعلام اعتصابات سراسری معلمان از روز دوشنبه، چهارم مهر، و گسترش این اعتصابات به سایر تشکل‌ها در روز چهارشنبه، از جمله دانشگاه‌ها، ابعاد وسیع‌تری پیدا کرده است. رسانه‌های بین‌المللی نیز این خیزش سراسری و اعتصابات‌ را بازتاب می‌دهند. در همین چارچوب، خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (ششم مهر ۱۴۰۱) گزارش داد که خیزش سراسری ایرانیان، حکومت جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار داده است.

رویترز می‌گوید که نیروهای پلیس روز چهارشنبه به منظور مقابله با مردم معترض در میدان‌های اصلی تهران مستقر شدند. به گزارش رویترز، این نیرو‌ها برای مقابله با مردمی صف‌آرایی کرد‌ه‌اند که در سراسر کشور شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند. گزارش‌های دیگر حاکی از برخورد نیرو‌های امنیتی با دانشجویان واستادان معترض در شماری از شهر‌های ایران است. گزارش‌های منتشر‌شده در روز چهارشنبه، نشان می‌دهد که اعتراض‌های دانشجویی در دانشگاه‌های اصفهان، شیراز، مشهد، و برخی شهر‌های دیگر برگزار شده است. 

این اعتراض‌ها بعد از کشته شدن مهسا(ژینا) امینی ۲۲ ساله، اهل کردستان، در گشت ارشاد، شروع شد. اعتراض‌ها به دست‌کم ۸۰ شهر در ایران، از تهران تا بندر چابهار در جنوب شرقی کشور، گسترش یافته است. از روز چهارشنبه دانشگاه‌ها نیز در ابعادی گسترده‌تر به اعتراض‌ها پیوسته‌اند. رویترز می‌گوید به‌رغم افزایش تلفات و سرکوب معترضان ویدیو‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مردم خواستار پایان نظام جمهوری اسلامی‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز سه‌شنبه اعتراض‌های ضد حکومتی در شهر‌های جنوبی ایران مانند بوشهر و چابهار شدت بیشتری گرفت و نیرو‌های امنیتی به سوی مردم خشمگین شلیک کردند و در اثر آن، شماری از معترضان کشته و مجروح شدند. حکومت شمار کشته‌‌شدگان اعتراض‌ها را تاکنون ۴۱ نفر و شامل اعضای نیروی انتظامی و بسیج اعلام کرده است، اما سازمان حقوق بشر ایران تعداد کشته‌شدگان را ۷۶ تن اعلام کرده است. 

قطع اینترنت یا کاهش جدی دسترسی به آن در ایران، به کاهش انتشار تصاویر اعتراض‌ها منجر شده است، اما معترضان می‌گویند که اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد. همزمان، روز چهارشنبه خبر‌گزاری دولتی ایرنا گزارش داد که سپاه پاسداران با موشک و پهپاد به مواضع احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی ایران را در اقلیم کردستان عراق حمله کرده است. یک عضو ارشد حزب کومله به خبر‌گزاری رویترز گفت که در این حمله تعدادی از دفاتر این حزب تخریب شده و تلفاتی داشته است. حمله‌های مشابهی نیز به مواضع حزب دمکرات کردستان ایران، دیگر حزب مهم کرد، انجام شده است.

خبرگزاری دولتی عراق تعداد کشته‌های این حمله را دست‌کم ۱۳ نفر و تعداد مجروحان را دست‌کم ۵۸ نفر اعلام کرده است.

رویترز می‌گوید که در ساعت اولیه روز چهارشنبه، ۲۸ سپتامبر، ویدیویی منتشر شده است که در آن، معترضان در تهران شعار«مرگ بر دیکتاتور» و «آخوند برو گم شو» سر می‌دهند. 

علاوه بر خبرگزاری رویترز، خبرگزاری فرانسه نیز روز چهارشنبه در گزارشی، از هشدار پلیس به معترضان خبر داد. طبق این گزارش، نیروی انتظامی ایران هشدار داد که با معترضان برخورد خواهد کرد. 

در دومین هفته اعتراض‌ها و اعتصابات و با گسترش دامنه آن به دانشگاه‌ها و پیوستن معلمان  و شماری از کارگران صنعت نفت به معترضان، اینک بسیاری در انتظار روشن‌تر شدن روند و سرنوشت این اعتراض‌های ضد حکومتی‌‌اند.