دیور در هفته مد پاریس: یادبود اسطوره سیاهپوش قرن شانزدهم

طراح دیور برای مجموعه جدید خود از کاترین دی مدیچی الهام گرفت

چکمه‌های بلند با پاشنه‌هایی دارای انحناهای باروک، لایه‌های کلفتی از تور ثابت‌شده با روبان‌های ساتن و دستکش‌های ظریف سکوی نمایش دیور را به محلی برای ادای احترام به کاترین دی مدیچی، اسطوره مد و زیبایی، تبدیل کرد.

به گزارش گاردین، ماریا گرازیا کیوری، طراح دیور، در پشت‌ صحنه این نمایش به‌یادماندنی گفت: «او‌ زنی بود که به‌راستی قدرت مد را برای تحمیل قدرتش بر اطرافیان خود دریافته بود. او مد را به‌مثابه نمایش قدرت می‌دانست. این برای من بسیار جذاب است؛ زیرا من از نسلی‌ام که مد برایشان درباره چگونه آزاد بودن است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دی مدیچی از نخستین کسانی بود که به پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و کرست روی آورد. داستان این زن اشرافی ایتالیایی که پس از مرگ همسرش، در دربار قرن شانزدهم فرانسه قدرتی به هم زد، توجه و خلاقیت کیوری را به سمت این نکته جلب کرد که چگونه این داستان بازگوکننده «ترس و اضطراب پیرامون زنان در موضع قدرت» است؛ «پس از مرگ همسرش او سراپا مشکی می‌پوشید؛ بخشی به این دلیل که باعث می‌شد در میان جمعیت به چشم بیاید. لباس‌های مشکی گران بودند و افراد اندکی وسعشان می‌رسید آن‌ها را تهیه کنند.»

کیوری که طراح برخی از به‌یادماندنی‌ترین مجموعه‌های دیور در چند سال گذشته است، ادامه داد: «اما تاریخ مد به تاریخ قدرت بسیار نزدیک است. اکنون وقتی من به مدارس مد می‌روم، چون با نام بزرگی‌ کار می‌کنم، متوجه می‌شوم که برخی دانش‌آموزان از چیزی که این مفهوم را نمایندگی می‌کند بیزارند، چرا که آن‌ها سیستم مد را همتا با قدرت می‌بینند.»

کیوری که در این مجموعه به قرن شانزدهم چشم دوخته است، در یک ارزیابی درونی صریح از مشکلات مد امروز، افزود: «بسیاری از جوانان از مد متنفرند؛ زیرا برای آن‌ها، نشان‌های تجاری بخشی از یک سیستم و نماینده و نشانگر قدرت‌اند.»

چنین صراحتی از سوی یکی از غول‌های صنعتی که حفظ ظاهر در آن همه‌چیز است، بسیار نادر است. اما استراتژی کیوری برای افزایش ارتباط دیور، درگیر شدن با مسائل است- از تملک فرهنگی گرفته تا مسئولیتی که سودآوران مد در قبال نیروی کار جهانی و کارگران پوشاک بر عهده دارند- و هفته مد بیشتر ترجیح می‌دهد چشمان خود را بر آن‌ها ببندد.

بیشتر از مُد و زیبایی