ناآرامی در چابهار در پی تجاوز فرمانده پلیس به دختر ۱۵ ساله بلوچ

امام جمعه موقت راسک با انتشار بیانیه‌ای، گزارش‌ها درباره این تجاوز را تایید کرد

شهر چابهار در استان سیستان و بلوچستان هم به اعتراض‌های سراسری در ایران پیوست- ‌@balochreporters

سه‌شنبه‌شب، ​​پس از آنکه عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه موقت راسک، گزارش‌ها در مورد تجاوز یک فرمانده پلیس به دختر ۱۵ساله بلوچ را تایید کرد، مردم خشمگین چابهار در استان سیستان و بلوچستان، به خیابان‌ها آمدند.

نقشبندی در بیانیه خود اعلام کرد که پس از تحقیق و بررسی و گفت‌وگو با خانواده این دختر و شنیدن حرف‌های او، «زوایای پنهان این جنایت نابخشودنی برای بنده محرز شد».

کمپین فعالین بلوچ فرد متجاوز را سرهنگ ابراهیم کوچک‌زایی، فرمانده نیروی انتظامی چابهار، معرفی و اعلام کرد که او روز ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ در اتاق استراحت محل کارش به بهانه بازجویی، به این دختر تجاوز کرده است.

امام جمعه موقت راسک با انتقاد از «سکوت مرگبار» مقام‌های جمهوری اسلامی در خصوص این «دست‌درازی»، از قوه قضاییه خواست «این مجرم مفسد را در ملاعام مجازات کند».

آن‌طور که کمپین فعالین بلوچ گزارش کرده است، پس از تایید خبر این تجاوز، نیرو‌های امنیتی خانواده این دختر را در خانه حصر کرده و به آن‌ها فشار آورده‌اند تا هم شکایت خود را پس بگیرند و هم از امام جمعه راسک بخواهند بیانیه خود را تکذیب کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها حاکی از آن است که مولوی فتحی محمد و پسرش عبدالغفار نقشبندی هم تحت فشار‌های نیرو‌های امنیتی قرار دارند تا این موضوع را تکذیب کنند.

گروهی از مردم خشمگین چابهار با اعتراض با این مسئله و نیز رسوایی قتل مهسا امینی در گشت ارشاد تهران، به خیابان‌ها آمدند و یک ساختمان دولتی را به آتش کشیدند.

در فیلمی که روز سه‌شنبه، پنجم مهر، از این اعتراض‌های خیابانی منتشر شد، صدای معترضی شنیده می‌شود که می‌گوید آن‌ها از تجاوز به دختر بلوچ و قتل مهسا امینی خشمگین‌اند.

فعالان بلوچ هم با انتشار هشتگ #دختر_چابهاری از مردم استان سیستان و بلوچستان خواستند به اعتراض‌های سراسری بپیوندند.

خرداد ۱۳۹۷ نیز انتشار خبر تجاوز به ۴۱ دختر در ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان به بروز برخی ناآرامی‌ها و اعتراض‌هایی در این شهر منجر شد. در آن زمان نیز برخی از روحانیون اهل سنت به این مسئله واکنش نشان دادند و خواستار رسیدگی دقیق به این پرونده شدند؛ اما مقام‌های قضایی اعلام کردند که درباره شمار قربانیان این پرونده بزرگ‌نمایی شده است.