داعش نام رهبر جدید این گروه را اعلام کرد

ابوابراهیم هاشمی قریشی جانشین ابوبکر بغدادی شد

Getty

به دنبال مرگ ابوبکربغدادی، رهبر داعش، این سازمان «خلیفه» جدید خود را انتخاب کرده است.

این گروه تروریستی، ابوابراهیم هاشمی قریشی را به‌عنوان جانشین  بغدادی معرفی کرده است.

به دنبال چند روز شایعه و تکذیب از طرف هواداران داعش، این گروه ازطریق کانال‌های تبلیغاتی‌اش، یک پیام صوتی هفت دقیقه‌ای منتشر کرده است. 

این پیام، پنج روز پس از حمله آمریکا به مخفیگاه  بغدادی در استان ادلب سوریه منتشر شده که گفته می‌شود در جریان آن رهبر سابق داعش خود را منفجر کرد.

در این پیام صوتی، داعش، همچنین، مرگ ابوحسن مهاجر، سخنگوی این گروه را در حمله چند ساعت بعد آمریکا در «جرابلس» تایید کرد.

در این پیام، از هواداران داعش خواسته شده به آخرین پیام بغدادی که ماه گذشته منتشرشد، عمل کنند. در این پیام، بغدادی از گروه‌های جهادی خواسته که اسرای داعش را از اردوگاه‌ها و زندان ها آزاد کرده، افراد بیشتری را به سوی این گروه جذب کنند.

این پیام، همچنین، آمریکا را تهدید کرده که از مرگ بغدادی و ابوحسن مهاجر اظهار خوشحالی نکند و گفته است داعش به کارزار خود در داخل و خارج از مرزهای خاورمیانه ادامه خواهد داد.

سخنگوی جدید داعش که این پیام صوتی را منتشر کرده، فردی به نام ابو حمزه  قریشی است.

اسامی کلیه اعضای داعش نام‌های مستعار است که به‌عنوان هویت جنگی آن‌ها، پنهان کردن هویت اصلی‌شان و نمادی برای اسلام استفاده می‌شود.

نام «قریشی»، رهبر جدید داعش، به معنی آن است که او مدعی است از نسل قریش، قبیله محمد، پیغمبر اسلام است. 

در اعلامیه داعش آمده که «خلیفه» جدید که هم یک فقیه اسلامی و هم جنگجوی داعش است، توسط شورای حکومتی داعش انتخاب شده است.

با اعلام پیام داعش، روز پنجشنبه، گروه‌های وابسته این سازمان مراتب حمایت خود را از  قریشی اعلام کردند.

دولت‌های جهان از خبر مرگ بغدادی استقبال کرده‌اند، اما کارشناسان می‌گویند ساختار داعش و تمرکز بیشتر شاخه‌های بین‌المللی این گروه در خارج از مرزهای عراق و سوریه باعث ادامه حیات آن خواهد شد.

برخی از هواداران داعش تهدید کرده‌اند از عملیات آمریکا انتقام خواهند گرفت ؛ تهدیدی که موجب شده آژانس‌های امنیتی در کشورهای غربی در حالت آماده باش بیشتری قرار گیرند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ضمن اعلام خبر مرگ ابوبکر البغدادی در حمله آمریکا در سوریه گفت:«او با گریه و ضجه مرد».

نام واقعی رهبر جدید داعش معلوم نبود. به همین گونه، روشن نبود آیا او همان شخصی است که توسط برادر شوهر بغدادی به‌عنوان جانشین او نام برده شده یا نه.

محمد علی ساجت، پیشتر گفته بود ممکن است فردی که در اسناد داعش، حاجی عبدلله نام برده شده، و مقامات آمریکا او را به نام امیر محمد سعید عبدالرحمان ال مولا می‌شناسند، به رهبری جدید این گروه انتخاب شود.

در آگهی‌های آمریکا در مورد افراد تحت تعقیب، از این شهروند عراقی که در القاعده عراق ارتقاء یافته و کشتار ایزدی‌ها را توجیه کرده، به‌عنوان یکی از نظرپردازان ارشد داعش نام برده است.   

رافائلو پانتوچی، مدیر مرکز مطالعات انستیتوی سلطنتی خدمات متحد (آر یو سی آی) می‌گوید قریشی احتمالا یک جهادی عراقی است  که از زمان رهبری بغدادی در القاعده عراق، در حلقه نزدیکان او بوده است.

او به ایندیپندنت گفت انتخاب قریشی می‌تواند درمیان جناح‌های داعش در سوریه ایجاد ناآرامی کند . او افزود رهبر جدید، داعش را برای حرکت به جلو «شکل» خواهد داد.

به گفته آقای پانتوچی، شرایط حاکم بر دستگیری بغدادی حاکی از آن است که او همچنان از طریق تماس با زیردستان و رهبری عملیات سازمان «در درگیری‌ها دخالت» داشته است.

او افزود:«این افراد می‌آیند و می‌روند، اما سازمانشان برجای می‌ماند. هرچند رهبران مهم هستند، اما ساختار این سازمان‌ها از آن مهم تر است».

آقای پانتوچی در اشاره به اعتراض‌های ضد دولتی در عراق و ادامه جنگ‌های داخلی در سوریه گفت داعش همچنان مجموعه‌ای از افراد محلی را که متعلق به گروه خاصی نیستند، در اختیار خواهد داشت.

او افزود:«از خارج، تهدیدها همچنان به جای خود باقی است و با توجه به شرایط بنیادی، احتمالا به وخامت بیشتری خواهد گرایید».  

دونالد ترامپ روز شنبه گفت بغدادی پس از آن که توسط یک سگ (ارتش آمریکا) دنبال شد، با انفجار جلیقه انتحاریش، خود و سه کودکش را کشت. 

آقای ترامپ افزود:«او مثل یک سگ مرد، مثل یک ترسو مرد. حالا دنیا جای امن‌تری است».

بسیاری از هوادارن داعش، پیش از اعلامیه تایید مرگ بغدادی، در مورد این واقعه اظهار تردید کردند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا آن را «یک لحظه مهم در مبارزه امان علیه تروریسم» توصیف کرد و افزود:« جنگ علیه داعش شیطانی  تمام نشده است».

«ما با متحدانمان برای شکست نهایی عملیات جنایت بار و وحشیانه داعش، همکاری خواهیم کرد».

با اعلام خروج نیروهای آمریکا از شمال سوریه و باز گذاشتن راه برای حمله ترکیه علیه مناطقی که جهادی‌ها در آن اسیر هستند، هشدارهایی در مورد بازگشت بالقوه داعش داده شد.

فرماندهان کُرد در منطقه به ایندیپندنت گفتند اگر به‌رغم میانجیگری روسیه برای آتش بس، جنگ با نیروهای ترکیه ادامه یابد، قادر به ادامه نگهبانی از زندان‌ها و اردوگاه‌های اسارت داعش نخواهند بود.

مروان قمیشلی، فرمانده نیروهای دفاعی سوریه گفت:«نمی‌دانیم تا چه مدت قادر خواهیم بود نگهبانی از این زندان‌ها را ادامه دهیم».

مقامات آمریکایی می‌گویند در چند هفته‌ای که از حمله ترکیه علیه نیروهای کرد گذشته، دستکم ۱۰۰ تن از افراد داعش از زندان فرار کرده‌اند. این نیروها، پیشتر در ائتلاف تحت رهبری آمریکا بودند، اما ترکیه آن‌ها را گروهی تروریست تلقی می‌کند.  

دولت بریتانیا با افزایش مقرراتی که حقوق شهروندی بریتانیا را محدود می‌کند، به افراد (بریتانیایی) داعش که (در اردوگاه‌ها نیروهای کرد) اسیر هستند، اجازه بازگشت به کشور و محاکمه نداده است. 

در ماه اوت، توبیاس اِلوود، وزیر دفاع سابق بریتانیا، هشدار داد که بازداشت هزاران جهادی و خانواده‌شان در سوریه، شرایط را برای تجدید فعالیت‌های داعش و حملات تروریستی جهانی فراهم می‌آورد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent