شب دهم، خیزش سراسری و یک شعار: «مرگ بر جمهوری اسلامی»

سازمان حقوق بشر ایران تعداد کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران تا چهارم مهر را دست‌کم ۷۶ تن اعلام کرد

شب دهم خیزش سراسری مردم ایران باز هم با حضور خیابانی مردم در شهرهای مختلف ادامه داشت. دوشنبه چهارم مهر ۱۴۰۱ در حالی حضور خیابانی مردم ادامه یافت که نیروهای امنیتی و ضد شورش در شهرهایی که پیش از این اعتراضات شکل گرفته بود، حضوری پر رنگ داشتند تا از برگزاری مجدد تجمع جلوگیری کنند. نیروهای امنیتی به محض مواجه با تجمع چند نفر کنار هم و یا ایستادن شهروندان با آن‌ها برخورد می‌کردند.

دوشنبه شب همچنین ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد افرادی از گارد ویژه به زبان عربی با یکدیگر صحبت می‌کردند. پس از انتشار این ویدئو و با توجه به شایعاتی که پیش از آن در مورد حضور نیروهای سرکوب از عراق، سوریه و لبنان شنیده می‌شد؛ این گمانه‌زنی مطرح شد که احتمالا جمهوری اسلامی بحران کمبود نیروی خود را با استفاده از هم‌پیمانان خارجی‌اش جبران کرده است.

حضور گسترده نیروهای امنیتی در شهرهایی که پیش از این اعتراضات گسترده‌ای در آن شکل گرفته بود، باعث شد که شهرهای دیگر فرصت بیشتری برای اعتراض داشته باشند. در اکثر اعتراضات شعار «مرگ بر جمهوری اسلامی» شنیده می‌شد. شهر یزد که پیش از این نیز اعتراضاتی به صورت جسته گریخته در آن شکل گرفته بود، یکی از شهرهایی ا‌ست که در روز دهم خیزش سراسری اعتراضات گسترده‌تر از روزهای دیگر در آن شکل گرفته بود. ویدیوهایی که حساب توییتر ۱۵۰۰ از اعتراضات شامگاه دوشنبه چهارم مهرماه در شهر یزد منتشر کرده، زنانی را نشان می‌دهد که برای مخالفت با حجاب اجباری روی خودروها رفته و روسری‌های خود را از سر برمی‌دارند و مورد تشویق مردم قرار می‌گیردند. مردم یزد در بلوار دانشگاه و ملاصدرای شعار می‌دادند که «امسال سال خون است، سید علی سرنگون است»، «مجتبی بمیری، رهبری رو نبینی» و «ما همه مهسا هستیم، بجنگ تا بجنگیم».

در شهر تهران نیز محله‌ها و خیابان‌های ستارخان، صادقیه، نارمک، اشرفی اصفهانی، سردار جنگل، سعادت آباد و نیاوران نیز اعتراضات ادامه یافت. معترضان با شعار از پشت بام‌ها، بوق زدن در خیابان‌ها و روشن کردن آتش و شعار و بستن خیابان در برخی مناطق تهران آتش دهمین روز خیزش سراسری مردم ایران را زنده نگه داشتند. در گوهردشت کرج نیز اعتراضات کماکان ادامه دارد. دوشنبه شب مردم این شهر به خیابان آمده و علیه علی خامنه‌ای و جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

کردستان نیز کماکان درگیر اعتراضات است. در سنندج مردم در خودروهایشان برای اعتراض بوق ممتد می‌زدند و با ایجاد ترافیک خیابانی اقدام به تجمع کردند. ویدیویی از سنندج منتشر شده که نشان می‌د‌هد نیروهای امنیتی مستقیم به طرف مردم شلیک می‌کنند. گفته شده است، محل این ویدیو حد فاصل میدان بهاران و میدان قبا است. زنان در تجمع مریوان روسری‌های خود را از سر درآوردند. در قره اما اعتراضات گسترده‌تر بود. ده‌ها نفر از مردم این شهر کرد‌نشین به خیابان‌ها آمدند و با شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» اعتراض خود را نشان دادند. همچنین ویدیوهایی از کرمانشاه، تبریز و مریوان منتشر شده که ادامه اعتراضات را در دوشنبه شب نشان می‌دهد.

کماکان شمار فعالان و معترضان بازداشت شده در حال افزایش است. هر روز به آمار بازداشت‌های گسترده دانشجویان، شهروندان خبرنگاران و فعالین مدنی و سیاسی اضافه می‌شود. کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران روز سه شنبه پنجم مهر اعلام کرد از زمان آغاز اعتراضات سراسری در ایران تا کنون دستکم ۲۰ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند. هنوز آمار مشخصی از آمار بازداشتی‌ها در شهر‌های مختلف در دسترس نیست. وزیر کشور جمهوری اسلامی، در ادامه تلاش‌ برای ایجاد ترس در میان معترضان از قوه قضائیه خواسته تا با افراد بازداشت شده عبرت آموز برخورد کند و رئیس قوه قضائیه نیز با اعلام اینکه دستور آزاد شدن افراد بی تقصیر یا کمتر مقصر در اعتراضات اخیر صادر شده است گفته است مقامات قضایی اقرارها یا اعتراف افراد بازداشت شده را لحاظ کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لازم به ذکر است که اعتراضات روز دهم نیز با اعتراض دانشجویان آغاز شد. دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس و بسیاری از دانشگاه‌های شهرهای دیگر نیز اعلام اعتصاب کردند. دانشجویان دست کم ۲۲ دانشگاه برای تحریم کلاس‌های دانشگاه فراخوان صادر کردند. دانشجویان دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی، گیلان، کردستان، سهند تبریز، چمران اهواز، هنر تهران، علوم توانبخشی، سوره، علم و صنعت، نوشیروانی، پلی‌تکنیک، شهید بهشتی، شریف، بو‌علی همدان، علم ‌و فرهنگ، خوارزمی کرج، مازندران، علم و فناوری مازندران، خواجه نصیر، الزهرا و رازی کرمانشاه با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه در اینترنت همکلاسی‌های خود را به عدم شرکت در کلاس‌ها فراخواندند.

همچنین تاکنون چهار تن از استادان دانشگاه شریف در اعتراض به بازداشت دانشجویان و شرایط فعلی جامعه و دانشگاه اعلام کرده‌اند کلاس‌های خود را تشکیل نمی‌دهند. تمامی کلاس‌های دانشکده فیزیک و دانشکده هنر تهران نیز در هفته جاری برگزار نمی‌شود. مسئولان این دانشگاه اعلام کرده بودند که به دلیل تدارک ثبت‌نام دانشجویان جدید، آغاز کلاس‌ها به تعویق افتاده است تا بدین ترتیب عملا برنامه اعتصاب دانشجویان و اساتید را خنثی کنند. از سوی دیگر موج جدیدی از استعفای استادان دانشگاه‌های ایران نیز به راه افتاده است. یکی از نخستین اساتیدی که اعلام استعفا کرد، لیلی گله‌داران، از اعضای هیئت علمی دانشکده نمایش دانشگاه هنر شیراز، بود که با انتشار نامه‌ای در حمایت از اعتراضات مردم و دانشجویان از سمت خود استعفا داد. عمار آشوری، استاد دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران مرکز نیز در حمایت از اعتراضات مردمی از سمت خود کناره‌گیری کرد.

آمار کشته شدگان به ۷۶ نفر رسید

سازمان حقوق بشر ایران؛ تعداد کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران تا چهارم مهر را دست‌کم ۷۶ تن اعلام کرد. به گزارش این سازمان اغلب کشته‌‌شدگان با فشار نهادهای امنیتی به‌صورت شبانه دفن می‌شوند و خانواده‌هایشان برای برگزارنکردن تشییع جنازه علنی تحت فشار قرار دارند. بسیاری از خانواده‌ها تهدید شده‌اند که در صورت اطلاع‌رسانی با اتهام‌های رسمی قضایی روبه‌رو خواهند شد.

همچنین بر اساس اطلاعاتی که به دست ایندیپندنت فارسی رسیده است، برخی خانواده‌های کشته شدگان اعلام کرده‌اند که تحویل پیکر برخی کشته‌شدگان با این پیش شرط انجام شده‌ است که خانواده مقتول اعلام کنند، که «اغتشاشگران» او را به قتل رسانده‌اند. 

از سوی دیگر سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرده است که اخلال و قطعی اینترنت همچنان مانع بر سر تحقیق در مورد کشته‌شدگان است. ویدیوهای منتشر شده و گواهی‌های فوت که به دست سازمان حقوق بشر ایران رسیده‌اند، شلیک مستقیم با استفاده از گلوله جنگی را تایید می‌کنند.