ولاديمير پوتين شهروندی روسيه را به ادوارد اسنودن اعطا کرد

اسنودن، به عنوان «افشاگر اطلاعات» شناخته می‌شود و از زمان نشت اطلاعات حساس از سوی او، در مرکز جنجال‌های خبری بوده است

مقام‌های آمریکایی سال‌ها است که می‌خواهند اسنودن به آمريکا مسترد شود_رویترز

ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه، روز دوشنبه، ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (۴ مهر) تابعیت کامل روسیه را به ادوارد اسنودن اعطا کرد. اسنودن برنامه‌نویس کامپیوتر است که سال‌ها پیش در شغل پیمانکار فرعی، برای آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) کار می‌کرد. او اطلاعات مربوط به عملیات نظارتی گسترده آن نهاد امنیتی را به مردم درز داد. اسنودن پس از افشای اطلاعات در سال ۲۰۱۳، از آمریکا به روسیه گریخت. مسکو به اسنودن پناهندگی داد و اینک با فرمان ریاست جمهوری روسیه، او شهروند این کشور به شمار می‌رود. 

هیچ واکنش فوری از سوی اسنودن به این خبر بیان نشد.  کرملین هم تاکنون اظهار‌نظری نکرده است. پیش‌بینی می‌شود که این اقدام به تنش‌‌های موجود بین روسیه و آمریکا که بعد از جنگ اوکراین بیشتر شده است، بیفزاید. پوتین که سابقه کار طولانی در سرویس اطلاعاتی روسیه دارد، در سال ۲۰۱۷ گفت که اسنودن در درز اسرار آمریکا اشتباه کرده است، اما خائن نیست. منتقدان اسنودن می‌گویند که اقدامات او آسیب‌های شگرفی به امنیت ملی آمریکا وارد کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسنودن ۳۹ ساله، به عنوان «افشاگر اطلاعات» شناخته می‌شود و از زمان نشت اطلاعات از سوی او، در مرکز جنجال‌های خبری بوده است. مقام‌های آمریکایی سال‌ها است که می‌خواهند اسنودن به آمريکا مسترد شود تا به اتهام جاسوسی، با محاکمه جنایی روبه‌رو شود. اسنودن در سال ۲۰۲۰ اقامت دائم دریافت کرد و در آن زمان گفت که قصد دارد برای دریافت تابعیت روسیه اقدام کند. او گفته است که قصد ندارد از تابعیت آمریکایی خود دست بکشد.

منتقدان اسنودن می‌گویند که برنامه نظارت «ان‌اس‌ای» قانون اساسی و حقوق وحریم خصوصی آمریکایی‌ها را نقض کرده است، اما مدافعان اسنودن ادعا می‌کنند که اکثر اسنادی که او افشا کرده است، هیچ ربطی به برنامه‌های مربوط به حریم خصوصی فردی ندارد. اسنودن هرگز به خوبی توضیح نداده است که چرا شمار زیادی از اسناد طبقه‌بندی شده آمریکا را فاش کرده است.

اطلاعاتی که اسنودن منتشر کرد، حوزه  گسترده‌ای از اسناد جاسوسی از مردم عادی و مقام‌های سیاسی را از طریق شنود تلفن و ایمیل در بر‌ دارد. انتشار آن اسناد از سوی اسنودن، باعث شد تا اطلاعات خصوصی یا مواضع پشت‌پرده شمار زیادی از مقام‌های جهان علنی شود، و بسیاری از مقام‌های ارشد کشورها مجبور به اعلام موضع و تکذیب اطلاعاتی شدند که منتشرشده بود. با این حال، بسیاری از مخاطبان اسنودن، اطلاعات منتشرشده از سوی او را همچنان معتبر و قابل‌توجه ارزیابی می‌کنند.

بیشتر از جهان